
Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0300.
Hallo lezer, forum leden en

,
Bij deze mijn introductie.
Sinds kort in het bezit van een C5 2.0i 16v Exclusive met automaat en een AG SGI-2 g3 installatie. Bouwjaar eind 2003. Inbouw gas vanaf het eerste begin. Zeer luxe uitvoering (volgens mij full-option). Maar daardoor ook heel veel elektronica en alles met elkaar vernetzt lijkt het soms wel.
Ik heb de auto overgenomen met de kennis dat de auto slecht start bij warme motor en dat de Com-2000 problemen heeft bij/of op de verlichting/knipperlicht hendel. Deze zal t.z.t. moeten worden vervangen maar eerst wil ik een groter probleem verhelpen en daar kom ik niet uit en de vorige eigenaar en zijn garage ook niet.
Heb de laatste week diverse topics op diverse sites doorgenomen. Vaak lijkt het probleem op de mijne maar daar doen de problemen zich juist voor met een koude motor en verdwijnt na een motor op bedrijfstemperatuur.
In tegenstelling tot de berichten die ik hier allemaal tegenkom start deze auto juist met koude motor goed. (ruikt soms wel en soms niet naar rotte eieren tijdens het starten maar dat verdwijnt tijdens het opwarmen snel).
Na de koude start kun je er gerust honderden km’s mee rijden zonder problemen maar zodra de auto opnieuw moet worden gestart is het in 8 van de 10 keren met een bokkende motor tot gevolg, alsof je op 3 of minder cilinders rijdt.
Het MMC lampje gaat branden of flikkeren, service lamp brand en het ESR lampje soms ook.
Dit alles is vaak te ondervangen door de auto te starten met het gaspedaal half ingedrukt en dan drukt die door naar de 4000rpm. Je verneemt dat het onder de 3500rpm hortend op gang komt maar daarna loopt de motor weer mooi rond en kun je weer kilometers zonder problemen rijden.
Bobineblok is twee keer vervangen, bougies ook. NGK
Egr was schoon, stappenmotor schoon gemaakt.
Olie recentelijk ververst.
KVS geeft de temperatuur goed weer. Vind persoonlijk wel dat het relatief lang duurt voor de olie op bedrijfstemperatuur komt. Maar dat kan voor Citroën normaal zijn.
Nieuwe zwaardere accu.
Nieuwe automaat.
Nieuwe distributieriem en multiriem.
Stekerverbindingen gecheckt op corrosie.
O ja, dit is een uitvoering zonder LMM/MAF. (scheelt weer in reparatiekosten)
Uitlezen met een OBDII na het probleem geeft de code p0300 en zonder reset naar verloop ook een p0170. De bougies zijn vettig na zo’n ritje met bokkende motor op alleen benzine rijdend. Wat in mijn ogen logisch is. Geeft diagnose in het dashboard "storing uitlaatgassen"
De Lpg installatie is ook al diverse keren uitgelezen bij een gasboer in Groningen daar kwam wel wat uit en is vervangen maar het hoofdprobleem blijft bestaan.
Met de AG SGI-2 installatie wordt altijd eerst op benzine gestart en de overschakeling naar gas wordt door de KVS/temperatuur van de motor geregeld. En daardoor kan ik niet nagaan of het zich ook voordoet als je direct op lpg zou starten. Maar als ik de lpg uitschakel via de bedieningsknop binnen in de auto dan bokt de motor ook op benzine erover.
Hoop dat er mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt en het hebben weten op te lossen. Ik verneem het graag van jullie.
Alle feedback en gedachten zijn welkom.
Groeten,
Rob.