Jooster schreef:alen schreef:Mag ik op de tweede as andere merkbanden kopen (hetzelfde maat, load en snelheid index ) zonder dat ik op veiligheid/comfort etc ga inleveren?
Dat mag. En geen probleem met veiligheid. Of je comfort inlevert hangt natuurlijk van het merk en type band af. De ene band is immers niet de andere. Denk bv aan verschillen in geluid.
Formeel mag dat, zolang het zelfde type band op dezelfde as zit.
Maar dat wil niet zeggen dat de rijeigenschappen er niet door beïnvloed worden, daar is al eens eerder over gesproken op dit forum.
De reden is dat banden elk hun eigen kenmerken hebben, andere dwarsloophoeken, beter of minder grip op een nat wegdek, met als gevolg wat vroeger of later wegbreken dan de andere band.
Het gevolg kan dan zijn dat een auto zoals de C5 die licht onderstuur heeft, ineens een overstuur karakter krijgt. En als je daar niet op verdacht bent, en daar niet mee om weet te gaan kun je rare dingen krijgen.
In een ander draadje heb ik verteld dat ik een Eend, van huis uit een heftig ondersturende auto, in een oversturende kreeg toen ik er achter Michelin XAs om legde, terwijl er voor ZX onder lag.
Toen ik dat voor <> achter verwisselde werd dat een nog heftiger onderstuur dan normaal.
Min of meer hetzelfde gebeurde bij m'n DS, met achter XAs en voor XVS..
Oftewel, technisch en formeel mag het, een Mix voor <> achter.
Maar wees je er op z'n minst van bewust dat je rijeigenschappen erdoor kunnen veranderen
Groet,
JW