C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
alen schreef:Mag ik op de tweede as andere merkbanden kopen (hetzelfde maat, load en snelheid index ) zonder dat ik op veiligheid/comfort etc ga inleveren?
Dat mag. En geen probleem met veiligheid. Of je comfort inlevert hangt natuurlijk van het merk en type band af. De ene band is immers niet de andere. Denk bv aan verschillen in geluid.
alen schreef:ik kan die Nokian's ("nieuw") via ebay in Duitsland kopen voor 65 euro p/s maar dan met een DOT uit 2014. Is dat verstandig?
Ook geen probleem. Zolang ze maar niet 3 jaar in de zon hebben gelegen. Maar dat zal wel niet lijkt me.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Ik betwijfel overigens of die Duitse Ebay leverancier ook in NL levert. Bij de leveringsvoorwaarden staat "Europa" uitgesloten. Nederland is dan ook niet te selecteren.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Jooster schreef:
alen schreef:ik kan die Nokian's ("nieuw") via ebay in Duitsland kopen voor 65 euro p/s maar dan met een DOT uit 2014. Is dat verstandig?
Ook geen probleem. Zolang ze maar niet 3 jaar in de zon hebben gelegen. Maar dat zal wel niet lijkt me.

hou er wel rekening mee dat er een levensduur van 6 jaar geldt.
dus voor duitsland betekent dit dat ze nog 3 jaar goed zijn.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Jooster schreef:
alen schreef:Mag ik op de tweede as andere merkbanden kopen (hetzelfde maat, load en snelheid index ) zonder dat ik op veiligheid/comfort etc ga inleveren?
Dat mag. En geen probleem met veiligheid. Of je comfort inlevert hangt natuurlijk van het merk en type band af. De ene band is immers niet de andere. Denk bv aan verschillen in geluid.
Formeel mag dat, zolang het zelfde type band op dezelfde as zit.
Maar dat wil niet zeggen dat de rijeigenschappen er niet door beïnvloed worden, daar is al eens eerder over gesproken op dit forum.
De reden is dat banden elk hun eigen kenmerken hebben, andere dwarsloophoeken, beter of minder grip op een nat wegdek, met als gevolg wat vroeger of later wegbreken dan de andere band.
Het gevolg kan dan zijn dat een auto zoals de C5 die licht onderstuur heeft, ineens een overstuur karakter krijgt. En als je daar niet op verdacht bent, en daar niet mee om weet te gaan kun je rare dingen krijgen.

In een ander draadje heb ik verteld dat ik een Eend, van huis uit een heftig ondersturende auto, in een oversturende kreeg toen ik er achter Michelin XAs om legde, terwijl er voor ZX onder lag.
Toen ik dat voor <> achter verwisselde werd dat een nog heftiger onderstuur dan normaal.

Min of meer hetzelfde gebeurde bij m'n DS, met achter XAs en voor XVS..

Oftewel, technisch en formeel mag het, een Mix voor <> achter.
Maar wees je er op z'n minst van bewust dat je rijeigenschappen erdoor kunnen veranderen :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Roman schreef:hou er wel rekening mee dat er een levensduur van 6 jaar geldt.
dus voor duitsland betekent dit dat ze nog 3 jaar goed zijn.
Bij mijn weten wordt dat in D aanbevolen door ADAC, maar is dat daar geen wet.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Voor auto's in Duitslang geldt geen beperking. Inderdaad wel een advies, dat varieert van 5-6 jaar. Dit advies geldt echter wel voor nieuwe verkoop (en dus 5-6 jaar goed opgeslagen hebben gelegen). Daarna mag je er zolang mee rijden als je wilt, al wordt geadviseerd de 10 jaar (vanaf DOT code) niet te overschrijden. Al zou ik het zelf denk ik niet zover laten komen, als ik heel weinig zou rijden.

Voor aanhangers met een 100km/uur toelating geldt in Duitsland wel een wettelijke 6 jaar. En die is onafhankelijk van de aankoopdatum. 6 jaar na de DOT code mag de band niet meer op de aanhanger gebruikt worden. Wat voor caravan liefhebbers een uitdaging kan zijn, omdat de band dan nog lang niet op hoeft te zijn. Opmerkelijk genoeg mag een 6 jaar oude band van de aanhanger dan wel overgezet worden naar de auto, mocht dat passen.... Ook dit onderwerp is iets om rekening mee te houden ivm verzekering cq. aansprakelijkheid.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Alleen als de aanhanger/caravan gekeurd is voor tempo 100,
Dan is die 6 jaar plicht.
Voor de rest idd advies

Die Reifen an Anhängern mit 100-km/h-Zulassung für Autobahnen dürfen nicht älter als sechs Jahre sein. Das ist gesetzlich vorgeschrieben. Vor allem Caravanbesitzer sollten deshalb öfter einen kritischen Blick auf ihre Reisen haben.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 425
Lid geworden op: 05 mei 2010 23:11
Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Opties: veel moois; umweltplakette, HangUp
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 204000
Kleur: paars
Locatie: Ridderkerk
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Winterbanden topic ...

Bericht door alen »

Jooster schreef:Ik betwijfel overigens of die Duitse Ebay leverancier ook in NL levert. Bij de leveringsvoorwaarden staat "Europa" uitgesloten. Nederland is dan ook niet te selecteren.
Geen opmerking gekregen bij het intoetsen van mijn (NL) adres. Bezorgkosten zijn ~6 euro per band. Levering datum is 7-13 september.

Ik heb ze dus besteld, rekening houden met bovenstaande adviezen ( ~6 jaar oud is toegestaan en verantwoord) maar ook met het feit dat de auto nog max 3 jaar in mijn bezit blijft...

Dank voor de reacties! :smt023
Smart Forfour voor de betere helft :)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Winterbanden topic ...

Bericht door BJG »

Ik merk de laatste tijd sterk verminderde grip op nat en hoge gevoeligheid voor aquaplaning.
De voorbanden zijn tegen de 3 mm.
Op droog geen verschil.

Herkenbaar bij cc rijders?


De achterste banden hebben nog iets meer dan 3 mm profiel. Ik heb iedere 20 000 gewisseld V A tegen cuppen. Na zo'n 80 k km begon het echter toch. Ik rijd nu met lawaai banden achter.

Concreet moet ik nu dus 4 nieuwe aanschaffen na bijna 90 k km.
Een goede prestatie denk ik echt. Ik heb nog nooit zo lang met banden gedaan.
Daarbij moet wel worden aangetekend dat ik erg veel lange afstanden rijd. Dat scheelt een hoop.
Ik rijd relatief vaak in de late avond en dan gaat het gas er soms echt wel stevig op, maar aangezien de snelheid vanwege het weinige verkeer en een beetje anticiperen toch redelijk constant is heeft dat weinig invloed denk ik.

Tja de auto gaat zeer binnenkort weg en moet plaats maken voor een Elektrische Golf.

Toch overweeg ik de banden voor die tijd te vervangen om de auto daarna particulier te verkopen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
90k km is niet verkeerd toch?
BJG schreef:Toch overweeg ik de banden voor die tijd te vervangen om de auto daarna particulier te verkopen.
Niet dat geld het belangrijkste is maar ga je nieuwe banden inzetten als "waarde verhoger"? Als je overigens winterbanden er onder wilt leggen heb ik nog een setje op zwarte velgen liggen ;-)
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Idd nu verkopen met apk waardige banden is prijstechnisch natuurlijk beter ;-)


Netjes hoor , 90k !!

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Winterbanden topic ...

Bericht door BJG »

Ik denk dat na een rondje rijden de potentiële koper denkt dat er een wiellager probleem is, vandaar de overweging.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Winterbanden topic ...

Bericht door EW »

De cc's achter op mijn c4gp kregen gisteren bij de apk ook een ac. Lokaal onder de 2,5mm door cuppen.

Zitten er ook al 80k onder.
Voor was nog voldoende.

Dat worden binnenkort weer 4 cc's.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
BJG schreef:Ik merk de laatste tijd sterk verminderde grip op nat en hoge gevoeligheid voor aquaplaning.
De voorbanden zijn tegen de 3 mm.
Op droog geen verschil.
Ik weet niet met welke snelheden jij rijdt maar dit is minder goed dan mijn ervaring met 'normale' Michelin's Primacy 3.
Qua slijtage doen die CC's het wel goed.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Niet mijn ervaring, wissel dan ook altijd als banden tegen de 3mm aan zitten , dan zijn ze “ op “ wat mij betreft ( zeker richting de winter ) ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Plaats reactie