storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor
beschrijving van de klacht:
20 Juli eerste maal "storing uitlaatgas" + hevig schokkende motor, stilstaand bij verkeerslicht. Met brandend controlelampje en SERVICE melding.
2 dagen nadien, storingslampjes uit.
De week daarna weer het zelfde maar tijdens de rit.
Sindsdien elke rit zo nu en dan ' stoterig' lopen van de motor + melding "storing uitlaatgas" bij nagenoeg iedere rit (geen dagellijks gebruik van de auto).
Vandaag op lange snelwegrit eerst bij Eindhoven/Best weer kort 'stoten' en melding "storing uitlaatgas" (bij 120 Km/h) Daarna bij knooppunt Leenderheide weer stoten en melding "storing uitlaatgas" + melding "storing katalysator" (2x).
Hierna om de zoveel tijd rauw lopen van de motor waarbij deze inhoud, zodanig dat je voelt dat je iets naar voren komt in je stoel. Op de boordcomputer zie je dan ook het benzineverbruik wat toenemen. Motor reageert wel op ' gas bijgeven' maar met hetzelfde rauwe gevoel. Op enig moment dat de motorloop weer normaal wordt, voel je ook direct de auto weer 'oppakken' waarbij je dus weer iets ín je stoel geduwd wordt.
Tot aan Weert is dit zo gebleven.
Bij de rit terug naar huis ná de eerste 20 Km hetzelfde gebeuren, zowel op de snelweg (100 - 110 Km/h) als op provinciale weg (80 Km/h) en bebouwde kom (50 Km/h) echter de gehele weg zonder enige melding op de boordcomputer.
vragen:
1> 27-06-2017 is distributieriem vervangen, kan hier iets verkeerd afgesteld zijn?
2> de oliepeil-indicatie in het dashboard geeft 5 KNIPPERENDE vierkantjes, volgens instructieboekje defecte sensor OF oliepeil boven maximum.
Wat ik kan peilen, zit er inderdaad een overdaad aan olie in. Kan dit deze klachten geven? (door te hoge druk, olie in de verbrandingskamers met als gevolg 'vuile' verbranding + mogelijk ergens pakking(en) of keerring(en) kapot 'geblazen').
Bovenstaande was de klacht zoals ik deze op schrift had gesteld voor vorige week dealer bezoek; uitlezen gaf alleen incidentele storingen aan......
Ze hebben 'iets op cilinder 3 gedaan' (meer wist mijn vrouw helaas niet te specificeren).
Op de terugweg naar huis kwamen de klachten echter weer op.
Eerder deze week nog een middelmatig stuk gereden zonder enige stottering of melding.
Vandaag weer een autorit van Hilvarenbeek naar Eindhoven gehad waarbij de storing zich weer vlak bij Eindhoven deed gelden, 1 piepje + melding "
storing uitlaatgas" en direct weer het inhouden en rauw lopen met er achteraan "
storing katalysator"
Ik had eerder al het vermoeden, en nu is dat bevestigd, dat het pas begint wanneer de olietemperatuurmeter horizontaal staat.
De klachten doen zich dus pas voor bij zeer warme motor (na een half uurtje rijden dus).
Ook vandaag na de stop in Eindhoven van ruim 2 uur zonder problemen vertrokken, echter nu is de storing weer tot aan thuis toe, geheel weggebleven
Het enige verschil met voorgaande ritten is dat ik nu de airco wèl ingeschakeld had staan.
>> is er iemand hier die nu één zinnige optie als mogelijke oorzaak zou kunnen geven? Meest belangrijke aanwijzing lijkt mij dat het probleem zich dus pas voordoet na langere rit (olie en motorblok op maximale temperatuur)
Ik denk dat de eerder door mijzelf geopperde vragen m.b.t. afstelling distributie en te hoog oliepeil wel afvallen omdat het probleem zich anders wel onregelmatiger voor zou doen.
Mijn grootste gok zou nu zijn dat het een mechanisch probleem van een onderdeel is welke een bepaalde uitzetting bereikt bij de max. temperatuur.
Zou hiernaast de dynamo misschien ook nog een optie kunnen zijn? Onregelmatige spanning geeft ook haperingen aan de motorloop.
P.S. gasklephuis is schoon, map sensor niet bekeken maar dan zou het probleem zich volgens mij frequenter voor moeten doen.