Auteur |
Bericht |
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
ANWB Connected plug
In de tijd dat ik XM's, CX'en en ID/DS reed ben ik lid geworden van de KNAC. Met name voor klassiekers onderscheiden ze zich van de ANWB. Geen probleem als je drie keer in een jaar met drie verschillende auto's strandt. Die service is me prima bevallen, en na het verkopen van mijn klassiekers ben ik bij de KNAC blijven hangen. De service wordt verleend door de ANWB, maar tegen KNAC voorwaarden. En Willy, de stelling dat 'de KNAC onderdeel is van de ANWB' behoeft enige nuancering: van de site https://www.knac.nl/relatie-knac-anwb/ In de jaren tachtig van de vorige eeuw richtte de vereniging KNAC een apart bedrijf op: KNAC Services B.V. (KSBV) die alle producten en diensten voor de leden moest gaan coördineren, verzorgen en/of uitvoeren. Dit bedrijf kwam begin jaren negentig in zwaar weer terecht en werd door de ANWB van de financiële ondergang gered. Sindsdien is de ANWB de enige aandeelhouder van deze B.V.. De KSBV staat onder toezicht van een raad van commissarissen (RvC). In deze RvC is de KNAC vertegenwoordigd door twee personen die ook bestuurslid zijn van de vereniging KNAC.
De vereniging KNAC is nog steeds 100% onafhankelijk. Ook de KSBV ondersteunt als vanouds leden van de vereniging door bijvoorbeeld het voeren van een ledenadministratie en biedt aan de leden van de vereniging KNAC producten en diensten (zoals een pechhulppakket en verzekeringen) aan en organiseert evenementen voor de leden. De samenwerking tussen de vereniging en de KSBV is in 2012 weer voor een periode van 10 jaar verlengd.
Breakdownservice
De KSBV koopt ten behoeve van de leden van de KNAC pechhulp (wegenwachthulp) in bij de ANWB. Bij pech in Nederland worden leden van de KNAC door de ANWB wegenwacht pechhulp geholpen, in het buitenland coördineert de Alarmcentrale de (pech) hulpverlening. De pechhulppakketten die door de KSBV aan de leden van de KNAC worden aangeboden, wijken inhoudelijk af van de services die de ANWB aan haar eigen leden aanbiedt. Leden van de KNAC hebben bijvoorbeeld altijd standaard recht op een vervangende auto als de eigen auto door pech niet verder kan rijden, terwijl dit voor leden van de ANWB optioneel is.
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
24 mei 2017 22:10 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
En nu weer on topic....?
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
28 mei 2017 20:38 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
Als voorbereiding voor die ANWB-plug wil ik een splitter achter het dashboard monteren. De huidige plug uit zijn framepje, die dan in de splitter en een van de uitgangen van die splitter op de plek van de oorspronkelijke diagnosestekker. Zo laat de garage mijn plug tenminste met rust.
Maar nu krijg ik die (originele) diagnosestekker niet uit zijn framepje. Aan de onderkant zit die ingehaakt, aan de bovenkant zit een haak, maar die krijg ik niet ingedrukt. Er zit iets onder, maar ik weet niet wat en krijg het niet weg.
Weet iemand hoe dit los kan?
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
15 jun 2017 13:11 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
Kan dat, een splitter monteren en dan altijd die ANWB plug in het systeem houden?
Ik twijfel daaraan, omdat op een aantal pinnen communicatie loopt met CAN. En dat kan dan volgens mij niet als daar parallel al iets aanhangt dat ook al communiceert met CAN.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jun 2017 13:25 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
Die CAN is toch een netwerkbus, net als ethernet? Daarop zitten nog veel meer dingen aangesloten in de auto; allemaal tegelijkertijd, toch?
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
15 jun 2017 13:28 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
Dit is waar het los moet. Maar hoe krijg ik dat haakje naar beneden?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
15 jun 2017 13:37 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
JW-C5 schreef: Kan dat, een splitter monteren en dan altijd die ANWB plug in het systeem houden? Ik twijfel daaraan, omdat op een aantal pinnen communicatie loopt met CAN. En dat kan dan volgens mij niet als daar parallel al iets aanhangt dat ook al communiceert met CAN. Gewoonlijk zijn de experts het wel met elkaar eens op dit forum, maar in dit geval was er dus helemaal in het begin van dit draadje iemand die een andere mening had: BJG schreef: Ja dat gaat prima Als dat niet zou werken, waarom zouden er dan zoveel leveranciers zijn van dit soort splitterkabels? Nu ben ik toch wel benieuwd naar het juiste antwoord...
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
15 jun 2017 13:42 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
....ik ook Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jun 2017 18:05 |
|
|
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11 Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
JW-C5 schreef: Ik twijfel daaraan, omdat op een aantal pinnen communicatie loopt met CAN. En dat kan dan volgens mij niet als daar parallel al iets aanhangt dat ook al communiceert met CAN. Op zich lees ik genoeg voorbeelden waarbij dit kennelijk goed gaat. Een beetje inlezend zie ik wel dat hier wel enige complexiteit achter zit. De data voor de ANWB plug zal van de CAN bus (pin 6 en 14) of de K-line (pin 7 en 15) moeten komen. Bij apparaten die parallel CAN communicatie gebruiken via de genoemde pinnen, moet ieder apparaat acteren als een officiele CAN node, incl. de juiste adressering. Een beetje vergelijkbaar met een IP nummer in een IP netwerk. Of beter nog het onderliggende MAC adres. In dat geval voorziet het CAN protocol volgens mij in foutcorrectie in geval van collision. (=opmerking van JW) Maar ik vermoed dat de K-line wordt gebruikt. Dat gebruikt een ander protocol (ISO9141-2), maar met dezelfde elementen van initialisatie en adressering. Ik kan dat ISO document niet downloaden. Maar diverse artikelen wekken de indruk dat ook bij K-line parallel geschakelde apparatuur mogelijk is, waarbij ook sprake is van foutcorrectie bij bv. collision. Als 1 apparaat op K-line werkt, en het andere op CAN, is er sowieso geen probleem, lijkt me. Maar aangezien het om diagnostische apparaten gaat, is beide op K-line aannemelijker.
|
15 jun 2017 18:12 |
|
|
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11 Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
Je (Citroentje) kunt de vraag ook stellen aan de ANWB, lijkt me. Ik zag namelijk deze ANWB vacature uit begin 2016. Daaruit blijkt dat de ANWB naast Intelematics Europe zelf ook technisch inhoudelijk bijdraagt aan deze Connected dienst. De vraag die jij hebt is nogal praktisch en logisch, en verdient een (onderbouwd) antwoord van hen.
|
15 jun 2017 18:25 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
In de CitDoc's vind ik een document D4EA8SP0 Presentatie : Multiplexsysteem , met daarin ook een beschrijving van de Diagnosesystemen. Daarin staat onder andere: Citaat: Het systeem bestaat uit de volgende netwerken : Het CAN dat de computers van de aandrijfagregaat verbindt Het CAN CAR dat de veiligheidssystemen verbindt Het CAN COMFORT dat zorgt voor de interface Mens/Machine Het CAN van de diagnosestekker voor het configureren en updaten van computers Het netwerk CAN voor diagnose en de diagnoselijn K waarmee het configureren, het updaten en het stellen van diagnose mogelijk is
Citaat: 6.4. Aansluitingen Aansluiting Signaal 1 + APC 2 Niet aangesloten 3 CAN DIAGNOSE (High) 4 Massa apparaat 5 Massa signaal 6 CAN (High) 7 Draad K motormanagementcomputer (1320) en automaat (1630, 1660) 8 CAN DIAGNOSE (Low) 9 Niet aangesloten 10 Niet aangesloten 11 Niet aangesloten 12 Draad K computers netwerk CAN 13 Draad K overige computers 14 CAN (Low) 15 Niet aangesloten 16 + permanent apparaat 6.5. Schema netwerk diagnosestekker Bijlage: Diagnose netwerk.jpg En verder: Citaat: 7. CAN-netwerk (diagnosestekker) Het netwerk CAN maakt het volgende mogelijk : Het updaten van de software van sommige computers in het netwerk CAN (*) Het uitlezen van informatie van EOBD (European On Board Diagnosis) over de emissieregeling (*) Via het netwerk CAN DIAGNOSE kunnen andere CAN-computers worden geüpdatet. 7.1. Herprogrammering Het netwerk CAN DIAGNOSE is in het systeem opgenomen om de computers in het netwerk CAN te kunnen updaten. OPMERKING : Via het netwerk CAN DIAGNOSE kan de software van de computers in enkele minuten worden geüpdatet. 7.2. Uitlezen EOBD (European On Board Diagnosis) Met het netwerk CAN en de SCANTOOL-software kan, zoals de reglementen voorschrijven, de informatie over de emissieregeling van de motormanagementcomputer worden uitgelezen.
8. Netwerk CAN voor diagnose De transmissiesnelheid van het netwerk CAN DIAGNOSE ligt tussen 10 en 500 kBits/s. Het netwerk CAN maakt de volgende functies mogelijk : Diagnosestellen aan computers Herprogrammeren Telecoderen 8.1. Diagnose Via het netwerk CAN DIAGNOSE kan diagnose gesteld worden aan de computers in de netwerken CAN, CAN CAR en CAN COMFORT. Het netwerk CAN DIAGNOSE vervangt de oude K-lijn en maakt een snellere communicatie met de computers mogelijk. OPMERKING : Het is niet mogelijk om aan alle computers via het netwerk CAN DIAGNOSE diagnose te stellen. Sommige computers in het netwerk CAN behouden de diagnoselijn K.
9. Diagnosecircuit K De transmissiesnelheid van de lijn K is 10 400 bauds. Met de diagnoselijn K is het mogelijk om : Diagnose te stellen aan de computers in het netwerk CAN die niet zijn verbonden met het netwerk CAN DIAGNOSE. Bijvoorbeeld: elektronische eenheid motor (1320), computer van het veersysteem (7715) Informatie te verkrijgen uit de motormanagementcomputer (1320) over de emissieregeling zoals dat in de betreffende EOBD-reglementen is voorgeschreven
Ik kan daar niet goed uit opmaken wat er gebeurt als je een Diagbox/Lexia hangt aan de Diagnosestekker terwijl er ook al wat anders aanhangt. Een tweede Diagbox/Lexia zal teveel zijn, dan krijg je inderdaad conflicten, denk ik. Maar of er dan nog wél zo'n ANWB tooltje aan mag hangen als je er vervolgens ook een Lexia/Diagbox aan hangt, geen idee. Wat ik ook niet weet is wat er met dat tooltje gebeurt als je via de Lexia/Diagbox gaat herprogrammeren. Veel vragen dus, hopelijk weet de ANWB antwoord daarop. Goed onderbouwd welteverstaan, niet afkomstig van een of andere "helpdesk" Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jun 2017 18:42 |
|
|
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11 Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
JW-C5 schreef: Veel vragen dus, hopelijk weet de ANWB antwoord daarop. Goed onderbouwd welteverstaan, niet afkomstig van een of andere "helpdesk" Idd, hun Research & Development afdeling dus (die hebben ze), die zijn bezig met dit soort dingen. De persoon die de genoemde vacature heeft ingevuld zou een goede zijn! Of anders misschien die ANWB man die Citroentje heeft ontmoet om de dongel in de C5 te testen.
|
15 jun 2017 19:27 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
Ik zal het mijn contactperso(o)n(en) daar eens voorleggen. Dank voor uitgebreid onderzoek en reacties hier.
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
15 jun 2017 21:00 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
ANWB Connected plug
Nog even een herhaling van een vraag die wat is ondergesneeuwd: Citroentje schreef: Maar nu krijg ik die (originele) diagnosestekker niet uit zijn framepje. Aan de onderkant zit die ingehaakt, aan de bovenkant zit een haak, maar die krijg ik niet ingedrukt. Er zit iets onder, maar ik weet niet wat en krijg het niet weg.
Weet iemand hoe dit los kan?
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
15 jun 2017 21:04 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: ANWB Connected plug
Wigje aan de achterkant? Even met een spiegel kijken.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
15 jun 2017 21:59 |
|
|
|