Om bij te voegen ( laatste post was mobiel):
Krukassensor is op zich wel prima te vervangen, mits je goed gereedschap hebt, inderdaad luchtfilter er uit halen, kussen op het blokkie leggen en er op liggen, lampje op zo'n randje van de versnellingsbak leggen, en dan kan je er liggend net met moeite bij en je kan het zien als je je hoofd omlaag houd, ik had geluk dat ik een steeksleutel had met een ringdopje aan de andere kant die onder een hoek er op gezet kan worden, na 1 slag los met de sleutel kon ik de de bout voor de rest met de hand losdraaien.
Niet helemaal losdraaien, alleen tot net de sensor er af gedraaid kan worden. Nieuwe er in was niet zo moeilijk, zelfde moeite als er uit. Ik heb voor de zekerheid de massa van de bak ook los gehad ( zit in de weg voor je handruimte) en opgeschuurd, maar denk niet dat dat het is.
Jammer dat het niet de sensor was, maar het was het proberen waard, we zullen zien wat de lpgboer op zijn computertje ziet tijdens het rijden. Wat ons al is opgevallen, is dat het probleem zich vooral boven een bepaald toerental voor doet. tot 3000 toeren is geen probleem, daarboven, in ieder geval in 4 en 5 boven 3k = noodloop. Tot je de sleutel weer ''off'' draait, en de motor opnieuw start.
De overige problemen komen nog wel, als de auto weer ten minste normaal kan rijden. Accu loopt sinds een paar systemen los zijn ( zekeringen los van: aanjager, alarm, centrale vergrendeling, bluetoothandsfree) niet meer leeg...
Enige wat we zelf nog kunnen proberen is een nieuw setje bougies. We hadden bij onze andere C5 soortgelijke problemen toen we de bougies zelf ( Jan de Beun oplossing) wat hadden gebogen om de ''gesleten'' afstand te verminderen, was de auto ook van overstuur gelijk en noodloop. Dat is bij deze C5 niet van toepassing, maar een nieuw setje bougies schaadt nooit en is altijd handig aangezien we nog steeds 2 C5's hebben!
Toevallig vandaag van de garage te horen gekregen dat onze 1e C5 die we hadden ( staat al bijna 2 jaar geschorst stil ivm. kapot gaan distributieriem tijdens rijden), het blokje weer loopt

, zit wat werk aan die auto nog ( nieuwe remmen en de einddemper is er af gedonderd, dus even op de sloop regelen ), maar hopelijk is de eerste C5 die we hebben binnenkort weer rijdend

.