V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Comfort bollen

Bericht door Roman »

Mijn zon heeft ze onlangs nog gezet op een xantia :lol:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 dec 2010 09:29
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF 138
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 144000
Kleur: Bleu Bourrasque
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Comfort bollen

Bericht door Smultie »

Roman schreef:Mijn zon heeft ze onlangs nog gezet op een xantia :lol:
Is dat niet warm, een eigen zon? :D
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Comfort bollen

Bericht door Roman »

Moet zoon zijn.. :lol: :smt023
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: Comfort bollen

Bericht door JanSr »

H_H schreef:blij te horen want ik denk er over om deze zomer ook CB’s er onder te zetten. Ik vind HA3+ toch net wat minder comfortabel dan HA3 (eigenlijk gewoon veel minder comfortabel)
Er zitten trouwens wel meer bollen in maar alleen de vier die direct op de veerpoten zitten hoeven vervangen te worden.
Merkwaardig verhaal.
Als je meer comfort wil bij een HA is de verstandigste zet om de middenbollen meer druk te geven.
Alle ingrepen op de bollen op de hoeken tasten het stugge veringsdeel aan.
Het geheim van HA is nu juist: Comfortabel als het kan, stug als het moet.
Met "comfortbollen" op de hoeken maak je het ding ook comfortabel als dat niet moet en te comfortabel in normale omstandigheden. Zoals een Amerikaanse dweil.
Het effect van comfortbollen op de hoeken zal in de eerste plaats te merken zijn aan doorslaan op verkeersdrempels.
Met meer gas in de middenbollen heb je dat probleem niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Comfort bollen

Bericht door Menno »

Je valt in herhaling .... ;)
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 68#p519468" onclick="window.open(this.href);return false;

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: Comfort bollen

Bericht door JanSr »

En dat is kennelijk nodig.
Nog steeds teveel mensen die niet begrijpen hoe dat schitterende systeem eigenlijk werkt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Comfort bollen

Bericht door willy4 »

ik rij vooraan ook met comfortbollen en toch is dat zo :smt023
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Comfort bollen

Bericht door Menno »

Precies, dat mag hoor :smt023
Net als bij banden, sommige maken andere keuze , ook dat mag .... :smt193

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Comfort bollen

Bericht door GW-tje »

Maar bij een HA3 lukt je dat niet. Enkel bij de HA3+ kun je de middenbollen harder laten opblazen.

Ook op de D-modellen, en eigenlijk alles totdat het HA systeem kwam, kun je comfortabeler noemen.
Nooit iets gemerkt van dweilgedrag.....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Comfort bollen

Bericht door Menno »

Dweilgedrag is wel op te wekken bij een HA3+ met cb's , maar dan moet je de auto echt zwaar beladen ....

Gelukkig is dat prima aan te passen met de sportknop , voor mij nooit een reden geweest om er geen cb's onder te zetten voor die ene keer in de zoveel jaar dat dit voorkomt, maar daar denkt iedereen anders over.
Dat mag , maar roepen dat je dan het mooie systeem niet begrijpt gaat mij te ver , dan moet je alles via het boekje doen , ook niet zelf gaan " klooien & beunen " aan de auto, etc etc ...

Nee hoor , onzin :smt193

Ik vind CB's een uitkomst onder moderne Citroenen die wat veercomfort missen tov de oudjes.
Onder de CX zie ik het nut niet, maar de Xantia heeft ze mooi wel weer , net als m'n C5'jes dat hadden. Uitzondering is de C5-3 HP , die veert uitstekend !!
Is natuurlijk allemaal persoonlijk en een kwestie van smaak ......

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 mar 2017 06:14
Auto: C5 Break 1.8-16v Ligne Prestige
Opties: vaste trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09473CJ
Productienummer: 10339
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 240000
Kleur: EYPC gris fulminator
Locatie: Groningen
V.I.P.
V.I.P.
Re: Comfort bollen

Bericht door grun »

Ik ken JanSr niet, maar het lijkt me een nuchter figuur die met beide benen op de grond staat. JanSr laat zich niet gek maken. Ik heb al zijn reacties gelezen over dit onderwerp, ook in het draadje 'comfortbollen' en als ik het goed begrepen heb, is zijn standpunt: laat het aan de C5 zelf over, die weet het het beste. Zacht als het kan en hard als het moet.

Ik ben het 100% met hem eens, en toch wil ik comfortbollen. Comfort is nu juist een van de redenen waarom ik een C5 rijd. Als het alleen maar ging om van A naar B te rijden, dan had ik wel een Peugeot 107 of Toyota Aygo genomen. Ik heb juist een C5 omdat het een Citroen is, omdat hij goedkoop in aanschaf was, omdat hij veel auto en ruimte voor weinig geld biedt.

Hij is zwaar (duur in belasting), de nieuwwaarde is relatief fors (relatief duur in de verzekering), groot en onoverzichtelijk (onhandig te parkeren in de stad). Klopt allemaal, maar daarvoor heb ik hem niet. Ik wil gewoon in een grote en zware wagen rijden (voelt voor m'n gevoel veiliger) en als ik voor luttel bedrag van 275 euro nog meer comfort kan krijgen dan wat de C5 standaard al biedt, dan heb ik dat er graag voor over. Ik snap dat ik dan niet meer 'op de limiet' kan rijden, maar dat deed ik toch al zelden.
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Comfort bollen

Bericht door H_H »

Je haalt me de woorden uit de mond grun.
Met als aanvulling dat het aan iedereen persoonlijk is wat hij wil of vindt. Smaak of kennis van zaken staat daar helemaal los van!
Ik lees hier ook wel eens over het verlagen van een C5. Dan gaan mijn haren overeind staan en loop ik over van onbegrip maar het feit blijft dat iedereen het helemaal zelf moet weten dus die gevoelens in een reactie zetten is dan zinloos en doe ik dus ook niet.

Overigens vind ik het veergedrag van mijn HA3+ in bochten echt niet conform het vermogen van 200pk. Alleen met de sportknop in vind ik het bocchtengedrag enigzins acceptabel bij bochtige stille weggetjes. Ter verduidelijking ik rij meestal in Frankrijk waar je veel bochtige stille weggetjes hebt die weleens uitnodigen om de auto eens flink te laten werken :smt203

Wat misschien ook meespeelt in mijn beleving van het veergedrag is dat ik een break heb, die is mijnsinziens toch een stuk logger dan de sedan. De vering zelf is in orde want ik heb JO gevraagd er eens naar te kijken en hij was duidelijk; “vering is prima maar jij bent HA zonder plus gewend”

Ergo; ik ga voor de CB's
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: Comfort bollen

Bericht door JanSr »

Mij worden weer eens woorden in de mond gelegd die ik niet heb gebezigd.
Iedereen staat het vrij de gekste dingen met zijn auto uit te halen.
Ik wijs slechts op de inconsequente wijze om het comfort te verhogen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Comfort bollen

Bericht door H_H »

Zo was het niet bedoeld hoor! ik zeg juist dat ik de positieve reactie van grun helemaal onderschrijf. Die aanvulling is voor mijn rekening en is meer een standpunt op het gegeven dat er soms dingen worden gedaan die niet volgens de ongeschreven regels zijn maar uitsluitend esthetisch of comfort verhogend.

Wat is eigenlijk jouw standpunt over alleen de voorste hoekbollen vervangen voor CB’s? dat lijkt me nu juist echt ten koste gaan van de bedoelde karakteristiek. Maar ik vertrouw er blind op dat bijv. Willy4 heel goed weet wat hij doet en waarom hij het doet. (die heeft ze dus alleen voor gezet)
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Comfort bollen

Bericht door Menno »

Door bij HA3+ ook achter te doen heb je verhoogde kans op deinen bij zware omstandigheden ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Plaats reactie