C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 dec 2011 20:47
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: Blauw
C5club Rookie
C5club Rookie
Cruis control

Bericht door kisham »

Goedemiddag mede C5 liefhebbers
Ik wil in mijn oude dame (C5 break 2 liter 16 klepper uit 2001) nu toch maar eens cruise control inbouwen na al die lange ritten naar frankrijk
Het is een mechanische dus heb van een kennis een jc gekregen.
Nou is mijn vraag hoe bouw ik deze in?
Iemand een stappenplan
Mijn excuus voor deze vraag
Alvast bedank
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Cruis control

Bericht door Breeze »

De info is wat summier. Wat is het merk en wat bedoel je met jc? Een mechanische snelheidsregelaar is meestal niet erg moeilijk in te bouwen, maar is daarom ook niet erg nauwkeurig met de snelheid vasthouden.

Adri
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 dec 2011 20:47
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: Blauw
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: Cruis control

Bericht door kisham »

Adri mijn excuus
Het is een john gold setje.
Ik weet bijna alles wel te vinden alleen als ik het goed begreep moet ik de pulse ergens weg plukken
Hoe en waar kan ik deze vinden?
Mvg kees
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Cruis control

Bericht door Breeze »

Mijn JG inbouwavonturen staan hier: Cruise control / Snelheidsregelaar aftermarket: inbouw beschreven.
Bij de Xantia zit er een pulssignaal bij het differentieel, zoals beschreven en visueel gemaakt in het FAQ draadje. Hoe dat bij de C5 zit weet ik niet, maar hier zijn ongetwijfeld C5ers die dat precies kunnen vertellen. In de tellerbak moet het snelheidssignaal ook af te takken zijn, uiteraard.
Succes.

Adri
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Cruis control

Bericht door BJG »

Het snelheidssignaal wordt door het ABS verstuurd via CAN highspeed. Dit wordt vertaald door de BSI naar VAN-comfort. Daar wordt het onder andere door het dashboard gebruikt. Oudere auto's hebben soms een door de BSI gegenereerd signaal speciaal voor navigatie en aftermarket cruise.
Je zou kunnen kijken of er onder de BSI een platte grijze 6p stekker ligt met op pen 1 een witte kabel.
Zit die er niet, dan is om het snelheidsignaal af te takken waarschijnlijk een VAN interface nodig.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Cruis control

Bericht door boes »

Ik had gewoon het snelheidsignaal dmv de bijgeleverde magneten en opnemer vanaf de aandrijfas.
Werkte prima (bij een xantia)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Cruis control

Bericht door Breeze »

Bij mijn 2 (nieuwe) JG CC's die ik heb gehad, zaten geen magneten en opnemers. Dat is wel een alternatief, want het aftakken van de pulsgever bij het differentieel is (ook) een lastige klus.

Adri
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Cruis control

Bericht door BJG »

Die heeft de C5 niet. Het snelheidsmeter signaal wordt gegenereerd door het abs.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 370
Lid geworden op: 15 apr 2014 18:53
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Locatie: Regio Gouda
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Cruis control

Bericht door KarelE »

Ik heb voor mijn CXen bij een dynamospecialist een W-aansluiting op de dynamo laten zetten. Kost niet veel, en John Gold is er prima op in te regelen.
BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en -
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Cruis control

Bericht door Breeze »

Dan wordt het signaal dus geregeld op het motortoerental. Toevallig heb ik een JG gehad die daar ook op regelde, terwijl mijn huidige JG snelheidsafhankelijk is. Het laatste vind ik iets prettiger, maar met het motortoerental is ook prima te leven, temeer daar je toch meestal regelt in de hoogste versnelling. Bijkomend (heel klein) voordeel van motortoerentalgeregeld is, dat je ook kan regelen in een lage versnelling dus bij heel lage snelheid.

Adri
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 dec 2011 20:47
Auto: break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: Blauw
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: Cruis control

Bericht door kisham »

Bij deze iedereen bedankt voor de reactie ik ga er van de week eens ff voor zitten en hou jullie op de hoogte
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Cruis control

Bericht door JW-C5 »

Breeze schreef:Dan wordt het signaal dus geregeld op het motortoerental. Toevallig heb ik een JG gehad die daar ook op regelde, terwijl mijn huidige JG snelheidsafhankelijk is. Het laatste vind ik iets prettiger, maar met het motortoerental is ook prima te leven, temeer daar je toch meestal regelt in de hoogste versnelling. Bijkomend (heel klein) voordeel van motortoerentalgeregeld is, dat je ook kan regelen in een lage versnelling dus bij heel lage snelheid.

Adri
Hoe werkt dat dan, is er dan ook een info over de op dat moment ingeschakelde versnelling die door de computer meegenomen wordt in de berekening?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 370
Lid geworden op: 15 apr 2014 18:53
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Locatie: Regio Gouda
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Cruis control

Bericht door KarelE »

Nee, dan wordt van een of andere snelheidspuls afgetakt. In de Corolla van mijn zoon hebben we daarvoor een signaal naar de radio (?!) afgetakt. De info daarover op een Corolla forum gevonden. Dan heb je gewoon een puls waarvan de frequentie evenredig met de snelheid varieert.

Bij het inregelen van de JG moet je eerst bepaalde handelingen in voorgeschreven volgorde bij het starten uitvoeren. Daarmee komt de JG in inleermodus. Vervolgens een bepaalde snelheid gaan rijden en deze handeling bevestigen met een knopje op de JG handle. Dan een andere voorgeschreven snelheid gaan rijden en opnieuw bevestigen.

Nu weet de JG de ratio van de puls t.o.v. de gereden snelheid. Bij een dynamo puls is dit dus feitelijk een ratio van het toerental t.o.v. de snelheid. Hij zal nu bij accelereren/descelereren ongeveer 1 km/u wijzigen per keer dat je de betreffende knop indrukt.

Ga je in een andere versnelling rijden dan wijzigt deze ratio. De JG weet dit niet, dus als je de JG opnieuw inschakelt houdt deze het toerental opnieuw constant.

De JG geeft je ook de mogelijkheid in te stellen hoe agressief deze moet oppakken als je de CC inschakelt, en hoe agressief er moet worden geaccelereerd als je dat via de knoppen van de JG doet. Zo kan je deze erg goed instellen op comfort. Ik vond de JG in mijn CXen een stuk prettiger (na inleren) dan de fabrieks-CC in de XMs.

In mijn CX had ik 3 voorkeuzeknoppen voor de snelheid. Als ik 87 km/u koos in de 4e versnelling reed de auto de facto ongeveer 54 km/u. Dat was dus wel handig om snelheidsboetes te voorkomen.

Ik heb altijd de servo-bediende JG gebruikt, de vacuum bediende JG valt altijd even terug in snelheid als je deze inschakelt.
BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en -
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Cruis control

Bericht door Breeze »

Heldere uitleg Karel.
Een motortoerentalpuls is probleemloos, behalve als je wilt terug/opschakelen met werkende CC. Dan gaat de motor gieren als je de koppeling intrapt, omdat hij het toerental wil vasthouden. Met snelheidspuls is dat probleem minder/afwezig. Al schrijvend bedenk ik mij dat ik dat nog nooit heb uitgeprobeerd, omdat ik eigenlijk alle snelheidsregelarij alleen maar in de hoogste versnelling doe. Zal het bij de volgende rit eens uitproberen.
Motortoerentalpuls en de 3 geheugensnelheden van de JG CC, zullen bij terug/opschakelen de beschreven proportionele wijziging van de ingestelde snelheid opleveren, grappig.

Voordeel van servo t.o.v. vacuüm: mee eens. Bij servo staat de naald als vastgespijkerd, bij vacuum is er meer snelheidsvariatie, vooral in heuvelachtig terrein.

Adri
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Cruis control

Bericht door boes »

Ik had de optionele koppelingsschakelaar bij mijn JG.
Probleemloos.
Ik had een Vacuümservo en er was inderdaad een kleine snelheidsvariatie bij heuveltop maar zeker niet storend.
Top product.
Plaats reactie