Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Lukraak iets vervangen zou ik niet zonder meer doen.
Probeer te achterhalen wat er mis gaat.
Probeer te achterhalen wat er mis gaat.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2012 00:25
Auto: Citroen C5
Opties: nog standaard
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Kleur: grijs metalic
Locatie: Emmerich am Rhein Dld.
Ik heb even een vraagje tussen door over de ABS ESP,
Wat ABS is weet ik, wat is EPS ? Ik heb een knopje waar bij ik het kan uitschakelen. Wat gebeurt er dan.
Het is misschien een domme vraag maar ik ben nog uit de tijd van de T-Ford.
Gr. WillyB
Wat ABS is weet ik, wat is EPS ? Ik heb een knopje waar bij ik het kan uitschakelen. Wat gebeurt er dan.
Het is misschien een domme vraag maar ik ben nog uit de tijd van de T-Ford.
Gr. WillyB
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 758
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
Esp= electronic stability program, zeg maar een soort van traction control
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Ex Auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Ex Auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2012 00:25
Auto: Citroen C5
Opties: nog standaard
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Kleur: grijs metalic
Locatie: Emmerich am Rhein Dld.
Bedankt, dit is dus wat in mijn tijd een sperdifferencieel was .
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Electroni ... ty_program" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 769
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12792CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Met deze omschrijving doe je ESP te kort. Ook de vergelijking met een sperdifferentieel is "te kort door de bocht". Het is veeeel meer dan dat, oa. ook het afremmen van individuele wielen. Met als doel stabiliteit te garanderen, ook tijdens fors oplopende dwarskrachten.AaronKers schreef:Esp= electronic stability program, zeg maar een soort van traction control
Een bekende situatie die je met ESP beter/goed de baas kunt blijven is ploseling uitwijken op hogere snelheid. Denk hierbij aan de elandproef die Mercedes uitvoerde op zijn eerste A-klasse destijds. Het ding (zonder) ESP sloeg hierbij om. De beelden haalden destijds alle journaals. Het bleek alleen mogelijk de A-klasse overeind te houden mbv ESP. Sindsdien standaard op die auto, een doorbraak. En nu verplicht op alle nieuwe auto's. Een mega life saver. Niet uitzetten dus.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Bij de C5 is alleen de traction control functie tijdelijk uit te schakelen. ESP blijft actief.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 mar 2013 19:25
Auto: c5 2l Break
Opties: Leer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 322000
Kleur: Rood
Contacteer:
Nou Ik heb eest maar een s de stekker van wiel sensor Rv los genomen daar op kreeg ik in de lexia :
de melding permanente storing wielsensor rv kortsluiting naar plus onderbreking contact massa sluiting
en de tijdelijke storing wielsensor rv .
daarna de sensor weer aan gesloten storing gewist , en even gaan rijden met de lexia en inder daad rv geeft aan dat het wiel stilstaat en de andere wielen draaien met 11 km
nog maals de ring van het lager bekeken, hij draait echt mee en ik kan alle magneetjes zien zitten.
kan ik nu nog de voedings-spanning van de sensor meten ? en hoe moet ik dat doen ,
als ik de lexia kan vertrouwen zou het dus de wielsensor of de ring moeten wezen .
de melding permanente storing wielsensor rv kortsluiting naar plus onderbreking contact massa sluiting
en de tijdelijke storing wielsensor rv .
daarna de sensor weer aan gesloten storing gewist , en even gaan rijden met de lexia en inder daad rv geeft aan dat het wiel stilstaat en de andere wielen draaien met 11 km
nog maals de ring van het lager bekeken, hij draait echt mee en ik kan alle magneetjes zien zitten.
kan ik nu nog de voedings-spanning van de sensor meten ? en hoe moet ik dat doen ,
als ik de lexia kan vertrouwen zou het dus de wielsensor of de ring moeten wezen .
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De voedingsspanning is 12V. Maar zou die er niet zijn dan ontstaat de melding onderbreking of massa sluiting omdat het signaal op deze 12 V wordt gesuperponeerd.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Wat betekend gesuperponeerd?
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik dacht 2 signalen die tegelijkertijd verstuurd worden
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Eens, BJG?
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 769
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12792CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Meerder signalen op elkaar stapelen. Vaak gaat het maar om 2 signalen.
Bv het ene signaal is een gelijkspanning van 12V, het ander signaal is een mooie sinusvormige wisselspanning van 5V bij 50Hz. De wisselspanning gaat daarbij van 0V -> +5V -> 0V -> -5V -> 0V, en dat 50x per seconde.
Als de wisselspanning gesuperponeerd wordt op 12V gelijkspanning ontstaat er 1 nieuw signaal van 12V -> 17V -> 12V -> 7V -> 12V. En dat ook weer 50x seconde.
Maar alles kan gesuperponeerd worden, 2 wisselspanningen met verschillende frequenties, blokspanningen, etc.
Bv het ene signaal is een gelijkspanning van 12V, het ander signaal is een mooie sinusvormige wisselspanning van 5V bij 50Hz. De wisselspanning gaat daarbij van 0V -> +5V -> 0V -> -5V -> 0V, en dat 50x per seconde.
Als de wisselspanning gesuperponeerd wordt op 12V gelijkspanning ontstaat er 1 nieuw signaal van 12V -> 17V -> 12V -> 7V -> 12V. En dat ook weer 50x seconde.
Maar alles kan gesuperponeerd worden, 2 wisselspanningen met verschillende frequenties, blokspanningen, etc.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Klopt, die signalen gaan als treintjes over een veelal met 5V gelijkspanning gevoede draad.
Op die manier werkt CAN, maar bijvoorbeeld ook de "fantoomvoeding" van de versterker in de antennevoet. Die wordt dan met 5V gevoed, en tezelfdertijd lopen de binnenkomende signalen er overheen, de andere kant op.
Groet,
JW
Op die manier werkt CAN, maar bijvoorbeeld ook de "fantoomvoeding" van de versterker in de antennevoet. Die wordt dan met 5V gevoed, en tezelfdertijd lopen de binnenkomende signalen er overheen, de andere kant op.
Groet,
JW
Berichten: 396
Lid geworden op: 07 okt 2009 00:00
Auto: C5 Break 3.0 V6-24v Exclusive
Opties: full option (behalve schuifdak en JBL)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9135CJ
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 311564
Kleur: Noir Onyx EXYB**
Locatie: Vlaams-Brabant
Inderdaad, aan beide zijden van die leiding hebben we een combinatie van condensator en spoel, zoals hier bij een gelijkspanning en een wisselspanning.
Aan de batterijkant zorgt een spoel er voor dat het signaal niet via de batterij naar massa kortgesloten wordt.
Aan de circuitkant wordt de leiding via een spoel naar het voedingscircuit van de schakeling/sensor gevoerd zodat het signaal hier niet via de afvlak/ontstoorcondensatoren naar de massa vloeit.
Het signaal wordt dan via condensatoren op het door de spoelen geïsoleerde deel geïnjecteerd resp. afgenomen.
Bij 2 of meer wisselspanningen zijn de condensator/spoel filters uitgebreider en afgestemd op de gebruikte frekwenties. Misschien ingewikkeld uitgelegd maar voor de geïnteresseerden mogelijk iets duidelijker
Aan de batterijkant zorgt een spoel er voor dat het signaal niet via de batterij naar massa kortgesloten wordt.
Aan de circuitkant wordt de leiding via een spoel naar het voedingscircuit van de schakeling/sensor gevoerd zodat het signaal hier niet via de afvlak/ontstoorcondensatoren naar de massa vloeit.
Het signaal wordt dan via condensatoren op het door de spoelen geïsoleerde deel geïnjecteerd resp. afgenomen.
Bij 2 of meer wisselspanningen zijn de condensator/spoel filters uitgebreider en afgestemd op de gebruikte frekwenties. Misschien ingewikkeld uitgelegd maar voor de geïnteresseerden mogelijk iets duidelijker
vr gr C5-er
Citrofiel Citroën C5 V6 Break
Vorige Citroëns: DS19 | DS20 | DSuper5 | GS Break C-matic | GSA Break x 2 | GSA | Xantia 1.9D
Citrofiel Citroën C5 V6 Break
Vorige Citroëns: DS19 | DS20 | DSuper5 | GS Break C-matic | GSA Break x 2 | GSA | Xantia 1.9D




