Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Locatie: Warnsveld
Voor de gouwe ouwen: goed om hier weer eens rond te kunnen hangen.
Voor de rest: Eigenlijk was ik al lid van de club sinds eind 2006, maar wat ik niet wist, is dat je automatisch uitgeschreven wordt als je meer dan xxx tijd (hoe lang???) niet meer inlogt.
Destijds reed ik mijn mijn eerste C5 (na 2x BX en 2x Xantia) en had net mijn 2e C5 (de huidige) besteld. Het was een warm bad om hier rond te kijken, vragen te delen en reacties te geven op wat anderen schreven. Ook bijeenkomsten bezocht. De onderlinge steun was altijd geweldig en als ik het nu zo lees is het nog steeds één grote familie.
Inmiddels is mijn dame 237.000 km oud en omdat ik wat kosten aan zie komen vroeg ik me af of ik haar zou vervangen. Vanmorgen dacht ik nog dat ik daar goed aan zou doen, maar met het vorderen van de dag ga ik steeds meer twijfelen. Je gaat toch rekenen: wat kost het per jaar.
Bij aanschaf kostte ze 37.710 euro. Nu, 10 jaar later, is ze nog zo'n 2000 euro waard bij inruil. Dat komt neer op 3500 euro per jaar. Nou, als ik nu reparaties krijg voor 2000 euro per jaar is dat niet weinig, maar altijd nog minder dan de gemiddelde kosten tot nu toe.
Of mag ik het zo niet bekijken?
Ik daag jullie uit om deze discussie mee te voeren.
Wat kan ik aan komende kosten verwachten?
Voor de rest: Eigenlijk was ik al lid van de club sinds eind 2006, maar wat ik niet wist, is dat je automatisch uitgeschreven wordt als je meer dan xxx tijd (hoe lang???) niet meer inlogt.
Destijds reed ik mijn mijn eerste C5 (na 2x BX en 2x Xantia) en had net mijn 2e C5 (de huidige) besteld. Het was een warm bad om hier rond te kijken, vragen te delen en reacties te geven op wat anderen schreven. Ook bijeenkomsten bezocht. De onderlinge steun was altijd geweldig en als ik het nu zo lees is het nog steeds één grote familie.
Inmiddels is mijn dame 237.000 km oud en omdat ik wat kosten aan zie komen vroeg ik me af of ik haar zou vervangen. Vanmorgen dacht ik nog dat ik daar goed aan zou doen, maar met het vorderen van de dag ga ik steeds meer twijfelen. Je gaat toch rekenen: wat kost het per jaar.
Bij aanschaf kostte ze 37.710 euro. Nu, 10 jaar later, is ze nog zo'n 2000 euro waard bij inruil. Dat komt neer op 3500 euro per jaar. Nou, als ik nu reparaties krijg voor 2000 euro per jaar is dat niet weinig, maar altijd nog minder dan de gemiddelde kosten tot nu toe.
Of mag ik het zo niet bekijken?
Ik daag jullie uit om deze discussie mee te voeren.
Wat kan ik aan komende kosten verwachten?
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Berichten: 4129
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 310687
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
w.elkom terug citroentje
gasveren zijn niet zo duur en in een half uurtje tot een uurtje zitten ze erin.
rem schijven moet je zeker doen na 10 jaar zijn die zeker op.
wat er zeker aan komt is de distrubutie riem en de multie riem met rollers en waterpomp.
voor dre rest als je nog steeds met plezier in haar rijdt doe het onderhoud en je tuft lekker verder.
gasveren zijn niet zo duur en in een half uurtje tot een uurtje zitten ze erin.
rem schijven moet je zeker doen na 10 jaar zijn die zeker op.
wat er zeker aan komt is de distrubutie riem en de multie riem met rollers en waterpomp.
voor dre rest als je nog steeds met plezier in haar rijdt doe het onderhoud en je tuft lekker verder.
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Locatie: Warnsveld
Die had ik intussen ook al gelezen. Die klus gaat me wel lukken. Maar ik wacht wel graag op iets warmer weer of een verwarmde hal om in te werken.edwin48 schreef:gasveren zijn niet zo duur en in een half uurtje tot een uurtje zitten ze erin.
Dit soort dingen zie ik mezelf niet doen. Geen goede garage tot mijn beschikking. Rond welke bedragen moet ik denken als ik dat door mijn dealer laat doen? De distributieriem gaat eind februari gebeuren; garage schat dat grote beurt + riem + APK zo'n 1000 euro gaat kosten. Reeel?edwin48 schreef:rem schijven moet je zeker doen na 10 jaar zijn die zeker op.
wat er zeker aan komt is de distrubutie riem en de multie riem met rollers en waterpomp.
voor dre rest als je nog steeds met plezier in haar rijdt doe het onderhoud en je tuft lekker verder.
En die multiriem had ik nog niet in het vizier. Kan die het beste samen met de distributieriem gedaan worden?
Waterpomp ook, als de boel toch uit elkaar ligt?
Of zijn dit dingen (nee, niet de distributieriem; die wacht niet...) waarmee je kunt wachten tot ze het begeven of bepaalde signalen af gaan geven?
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Waterpomp en multiriem gewoon meenemen als de DB toch gedaan wordt .... ( dat mag er m.i. voor 1000 euro bovendien wel al bij inzitten !! )
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Locatie: Warnsveld
En hoe zit het met de remschijven? Alleen aan de voorkant, mag ik aannemen? Is er dan bijkomend materiaal zoals remblokken die dan ook vernieuwd moeten worden?
En hoe ver reikt een voorzichtige schatting als ik dat door de garage laat doen?
Dan kan ik vast gaan sparen...
En hoe ver reikt een voorzichtige schatting als ik dat door de garage laat doen?
Dan kan ik vast gaan sparen...
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Berichten: 4129
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 310687
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
rem schijven voor en achter. samen met de blokken, kan je als sets kopen en niet duur wel goede merken bij autoparts online.

groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
...en remmen slijten best hard achter.
Bij mij is een set, incl. schijven maar iets van 60 kkm meegegaan.
Dat komt mede omdat de achterremmen van de C5 behoorlijk sterk meedoen vanaf het moment dat je je rempedaal aanraakt. De remkracht wordt vervolgens mede door het ABS systeem geregeld.
Groet,
JW
Bij mij is een set, incl. schijven maar iets van 60 kkm meegegaan.
Dat komt mede omdat de achterremmen van de C5 behoorlijk sterk meedoen vanaf het moment dat je je rempedaal aanraakt. De remkracht wordt vervolgens mede door het ABS systeem geregeld.
Groet,
JW
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Afgezien van het feit, dat jij een V6 bestuurt, geloof ik niet dat jij zo'n woeste bestuurder bent, JW-C5.
Als de remmerij aan de achterzijde bij jou slechts 60.000km mee gaat dan is er echt iets niet in orde. Normalerwijs gaat het setje aan de achterkant mee totdat het oud, lelijk en verroest is. Of voortijdig scheef afgesleten door corrosie en "totaal geen"-onderhoud.
Als de remmerij aan de achterzijde bij jou slechts 60.000km mee gaat dan is er echt iets niet in orde. Normalerwijs gaat het setje aan de achterkant mee totdat het oud, lelijk en verroest is. Of voortijdig scheef afgesleten door corrosie en "totaal geen"-onderhoud.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
...en van dat laatste mag je aannemen dat dit bij mij niet het geval is
In een apart draadje over de remmen van mijn C5 heb ik verteld dat er achter nieuwe klauwen op gegaan zijn omdat de oude kromgetrokken waren door de corrosie erachter. Daardoor waren ook de zuigerboringen niet goed rond meer, met als gevolg klemmende zuigers.
Bij die gelegenheid zijn er tussen de klauwen en de ankerplaten Nomex plaatjes gezet, die zorgen er voor dat er geen corrosie meer kan ontstaan.
En dat werkt, hebben we bij de onderhoudsbeurten gezien
Bij 148 kkm zijn er achter nieuwe schijven op gezet, dat was mede omdat een van de schijven wat blauw aangelopen was door de klemmende zuiger op die plek.
Tijdens de grote en APK beurt bij 208 kkm vorig jaar bleek dat de blokken al weer een eind weg waren, netjes alle vier.
En ook de schijven hadden al het nodige van hun dikte verloren. Nog niet helemaal aan de minimum maat, maar om er dan weer een jaar mee te blijven rijden tot de volgende beurt en APK leek geen goed idee.
Mogelijkerwijs hadden de schijven dat nog wel gehaald, dan zouden ze zo'n 80 kkm meegegaan zijn. Maar dan waren ze helemaal op geweest.
Overigens, ook de PH3 achterremmen gaan niet lang mee. Sommigen nog veel korter, maar dat is dan vaak het gevolg van een niet helemaal lekker werkende E-parkeerrem.
Groet,
JW
In een apart draadje over de remmen van mijn C5 heb ik verteld dat er achter nieuwe klauwen op gegaan zijn omdat de oude kromgetrokken waren door de corrosie erachter. Daardoor waren ook de zuigerboringen niet goed rond meer, met als gevolg klemmende zuigers.
Bij die gelegenheid zijn er tussen de klauwen en de ankerplaten Nomex plaatjes gezet, die zorgen er voor dat er geen corrosie meer kan ontstaan.
En dat werkt, hebben we bij de onderhoudsbeurten gezien
Bij 148 kkm zijn er achter nieuwe schijven op gezet, dat was mede omdat een van de schijven wat blauw aangelopen was door de klemmende zuiger op die plek.
Tijdens de grote en APK beurt bij 208 kkm vorig jaar bleek dat de blokken al weer een eind weg waren, netjes alle vier.
En ook de schijven hadden al het nodige van hun dikte verloren. Nog niet helemaal aan de minimum maat, maar om er dan weer een jaar mee te blijven rijden tot de volgende beurt en APK leek geen goed idee.
Mogelijkerwijs hadden de schijven dat nog wel gehaald, dan zouden ze zo'n 80 kkm meegegaan zijn. Maar dan waren ze helemaal op geweest.
Overigens, ook de PH3 achterremmen gaan niet lang mee. Sommigen nog veel korter, maar dat is dan vaak het gevolg van een niet helemaal lekker werkende E-parkeerrem.
Groet,
JW
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Slecht onderhoud komt idd niet bij deze C5 in het boekje voor ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Locatie: Warnsveld
Nou, als ik het zo lees vraag ik me af waarom die schijven bij mij dan nog nooit vervangen zijn. Bijna 240k en nog de originele schijven. Ben ik dan zo'n rustige rijder? Het klopt dat ik vaak op tijd m'n gas loslaat en niet zelden terugschakel, zodat ik in veel gevallen mijn rempedaal helemaal niet aanraak. Dat lijkt dus behoorlijk effect te hebben.
Dat zelf doen wil ik wel, ik heb een paar handige handen, maar waar ik een beetje bang voor ben is dat ik bijzonderheden tegenkom waar ik niet zo snel raad mee weet. Ik ben niet bang om te sleutelen, maar als het vastgerot is weet ik niet altijd wat ik dan moet doen. Ook heb ik geen ervaring met dit soort onderdelen van de auto en kan dan niet beoordelen wat ik tegenkom: ziet de toestand er nog acceptabel uit, of moet er nog wat meer vervangen worden.
We hebben het hier wel over één van de meest essentiële onderdelen van de veiligheidsketen. Ik kom er liever niet met 140 km/h achter dat het zaakje toch net niet goed gemonteerd was...
Dat zelf doen wil ik wel, ik heb een paar handige handen, maar waar ik een beetje bang voor ben is dat ik bijzonderheden tegenkom waar ik niet zo snel raad mee weet. Ik ben niet bang om te sleutelen, maar als het vastgerot is weet ik niet altijd wat ik dan moet doen. Ook heb ik geen ervaring met dit soort onderdelen van de auto en kan dan niet beoordelen wat ik tegenkom: ziet de toestand er nog acceptabel uit, of moet er nog wat meer vervangen worden.
We hebben het hier wel over één van de meest essentiële onderdelen van de veiligheidsketen. Ik kom er liever niet met 140 km/h achter dat het zaakje toch net niet goed gemonteerd was...
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Berichten: 4129
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 310687
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
je komt niet vaak moeilijke dingen tegen alleen als de ogen rot zijn van de achterremklauw zal je die moeten vervangen. tevens lijkt mij het ook geen overbodige luxe als je de rem olie eens zal vervangen voor nieuwe. 
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Locatie: Warnsveld
Ik zal het eens in het onderhoudsboekje na moeten kijken, maar staat dat niet elke <zoveel> kilometer voorgeschreven? Madam heeft tot nu toe steeds op tijd haar voorgeschreven beurten ~pardon: onderhoudedwin48 schreef:Tevens lijkt mij het ook geen overbodige luxe als je de rem olie eens zal vervangen voor nieuwe.
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Dat is helaas wel vaak iets waar je om vragen moet ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030





