Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jan 2017 20:10
Auto: C5 break ligne prestige 1.6 HDIF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 275000
Kleur: silver
hallo mensen,
Mijn C5 ligne prestige 1.6.HDIF geeft sinds kort emissie storing aan, volgens het uitlezen van de computer komt dit door de EGR klep en het roetfilter. nu lees ik op internet dat voor een redelijk bedrag het roetfilter verwijdert kan worden en de egr klep uitgeschakeld. ook wordt dan de software aangepast..... Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft? Of raden jullie me dit af?
Hoor graag jullie mening.
Alvast bedankt Hiske..
Mijn C5 ligne prestige 1.6.HDIF geeft sinds kort emissie storing aan, volgens het uitlezen van de computer komt dit door de EGR klep en het roetfilter. nu lees ik op internet dat voor een redelijk bedrag het roetfilter verwijdert kan worden en de egr klep uitgeschakeld. ook wordt dan de software aangepast..... Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft? Of raden jullie me dit af?
Hoor graag jullie mening.
Alvast bedankt Hiske..
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Even antwoord op je vraag: Ja het kan, dan moet je echter niet alleen het roetfilter softwarematig uitschrijven, maar ook fysiek verwijderen. De EGR kan in de meeste gevallen softwarematig worden uitgeschreven zonder mechanische aanpassingen.
Nu om even over na te denken, en beloof me dat je dit gaat doen
(dat nadenken).
Het uitlezen van de computer kan in principe niet in één klap de oorzaak van je emissiestoring aangeven. Hij geeft slechts foutcodes die een mogelijke leidraad zijn bij het stellen van diagnose. Een grondige diagnose door een kundig monteur of diagnosespecialist kan de oorzaak aan het licht brengen. Doe je dit niet dan is er een kans dat er een probleem in de auto zit dat na het verwijderen van de emissiebestrijdingssystemen opnieuw voor problemen zorgt.
Verder is de EGR-klep bij de 1,6 HDi zeer eenvoudig te reinigen als hij is vervuild en blijft hangen, zonder demontage van buitenaf door het stelmotorje te verwijderen en de spoed van de verstelling schoon te maken (met stofzuiger).
Ten derde zorgt het verwijderen van het roetfilter in de toekomst mogelijk voor problemen bij de APK, de RDW is bezig met een onderzoek hoe bij de APK kan worden vastgesteld dat het roetfilter is verwijderd. Dit is oa hier te lezen in het vakblad voor APK-keurmeesters.
De auto goed maken kan best nog meevallen qua moeite en kosten mits een goede techneut er naar kijkt. De auto manipuleren kost eveneens geld, geeft extra millieubelasting en levert je mogelijk in de toekomst problemen op.
De overweging moet je zelf maken, ik vind het de taak van het forum om je eerlijk voor te lichten.
Nu om even over na te denken, en beloof me dat je dit gaat doen
Het uitlezen van de computer kan in principe niet in één klap de oorzaak van je emissiestoring aangeven. Hij geeft slechts foutcodes die een mogelijke leidraad zijn bij het stellen van diagnose. Een grondige diagnose door een kundig monteur of diagnosespecialist kan de oorzaak aan het licht brengen. Doe je dit niet dan is er een kans dat er een probleem in de auto zit dat na het verwijderen van de emissiebestrijdingssystemen opnieuw voor problemen zorgt.
Verder is de EGR-klep bij de 1,6 HDi zeer eenvoudig te reinigen als hij is vervuild en blijft hangen, zonder demontage van buitenaf door het stelmotorje te verwijderen en de spoed van de verstelling schoon te maken (met stofzuiger).
Ten derde zorgt het verwijderen van het roetfilter in de toekomst mogelijk voor problemen bij de APK, de RDW is bezig met een onderzoek hoe bij de APK kan worden vastgesteld dat het roetfilter is verwijderd. Dit is oa hier te lezen in het vakblad voor APK-keurmeesters.
De auto goed maken kan best nog meevallen qua moeite en kosten mits een goede techneut er naar kijkt. De auto manipuleren kost eveneens geld, geeft extra millieubelasting en levert je mogelijk in de toekomst problemen op.
De overweging moet je zelf maken, ik vind het de taak van het forum om je eerlijk voor te lichten.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jan 2017 20:10
Auto: C5 break ligne prestige 1.6 HDIF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 275000
Kleur: silver
Dat nadenken was ik al mee begonnen
vandaar ook deze vraag.
het is niet mijn bedoeling om maar "rucksigtlos" dingen te laten verwijderen uit mijn auto en het milieu extra te belasten.
ben gewoon alle opties naast elkaar aan het leggen, ben bij een universele garage geweest en daar werd me verteld dat roetfilter en egr vervangen moesten worden..
maar lees nu ook dat deze gereinigd kunnen worden.
Kan elke garage een juiste diagnose stellen of zou ik dan naar de dealer moeten?
het is niet mijn bedoeling om maar "rucksigtlos" dingen te laten verwijderen uit mijn auto en het milieu extra te belasten.
ben gewoon alle opties naast elkaar aan het leggen, ben bij een universele garage geweest en daar werd me verteld dat roetfilter en egr vervangen moesten worden..
maar lees nu ook dat deze gereinigd kunnen worden.
Kan elke garage een juiste diagnose stellen of zou ik dan naar de dealer moeten?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Die laatste vraag kan ik moeilijk beantwoorden. Er zijn garagebedrijven met kundige diagnose specialisten. De vraag is eveneens of de garage bereid is mee te denken en niet alleen te kiezen voor de (voor hen) meest aantrekkelijke commerciële oplossing. Dat is moeilijk te beoordelen zonder het bedrijf en de mensen te kennen.
De EGR-klep is te reinigen, zoals beschreven en dit geeft meestal een goed resultaat. Het roetfilter is alleen aan vervanging toe als de aslast te hoog is. Dan is reinigen een goed alternatief.
Weet je welke foutcodes zijn opgeslagen?
En wat is de km stand van de auto?
De EGR-klep is te reinigen, zoals beschreven en dit geeft meestal een goed resultaat. Het roetfilter is alleen aan vervanging toe als de aslast te hoog is. Dan is reinigen een goed alternatief.
Weet je welke foutcodes zijn opgeslagen?
En wat is de km stand van de auto?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Je vraagt om een mening op een Citroen Forum....best gevaarlijk
Misschien vooruitlopend op het een en ander.....(de foutcodes)....
inmiddels zijn er ook diverse bedrijven die nieuwe roetfilters leveren, en kijk ook eens naar de demontage bedrijven.......EGR is vaak een kwestie van schoonmaken..
Misschien vooruitlopend op het een en ander.....(de foutcodes)....
inmiddels zijn er ook diverse bedrijven die nieuwe roetfilters leveren, en kijk ook eens naar de demontage bedrijven.......EGR is vaak een kwestie van schoonmaken..
Zeg maar André
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Monteer in ieder geval géén cordieriet roetfilter als vervanger!
Die zijn als goedkoop alternatief beschikbaar. Maar dat gaat in de meeste gevallen niet goed.
Die zijn als goedkoop alternatief beschikbaar. Maar dat gaat in de meeste gevallen niet goed.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ook roetfilters kun je laten reinigen......dat zou ik prefereren boven vervangen door een goedkoop alternatief.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
@BJG, heb je daar meer info over ? (Leermoment)
Zeg maar André
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat is een roetfilter zoals je eerst gekocht had
https://www.goodkat.nl/roetfilter" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.goodkat.nl/roetfilter" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Ja, maar mijn probleem was dat de kern van het keramiek tijdens de fabricage ingezakt was waardoor er geen goede doorstroming was.
Of is dit vaker bij deze uitvoering?
Of is dit vaker bij deze uitvoering?
Zeg maar André
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat weet ik niet , maar ik heb er nog niet veel goeds over horen vertellen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Een cordieriet roetfilter heeft minder opslag capaciteit en genereert meer tegendruk.akooiman schreef:@BJG, heb je daar meer info over ? (Leermoment)
Het motormanagement houdt daar geen rekening mee. Dus dat geeft problemen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
thx 
Zeg maar André


