C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 dec 2015 13:19
Auto: C5 2.0 16V Break Exclusive
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: zwart
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Dag allen,

Ik zat te kijken naar de verschillende niveaus van vloeistoffen bij mijn C5 Ph2 2.0 16V. Van de koelvloeistof is het mij niet helemaal duidelijk wat nu minimum en maximum niveau is. Zie foto hieronder.

Maximum zal de naad zijn waar de grote pijl (driehoek) met de punt naar beneden op uitkomt? Ik vermoed dat het minimumniveau zo'n 2 centimeter daaronder zit op die rand (staat rechts ook een vage driehoek met pijl naar beneden volgens mij)?

In dat geval is mijn koelvloeistofniveau veel te laag... Staan deze motoren bekend om problemen met koelvloeistof?

Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
tussen de 2 puntjes is het min en max
bij koude motor moet het boven het min staan

staat zo ook in de handleiding ;)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 dec 2015 13:19
Auto: C5 2.0 16V Break Exclusive
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: zwart
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Dat snap ik. Maar dat was mijn vraag niet.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
is omdat het bij u nu te laag staat is dat dan je vraag
het is normaal dat na ennige tijd wat kloelwater verdwijnt door verdamping
als je regelmatig moet bijvullen is er iets mis
zeker niet bijvullen boven het max
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Wat is veel te laag?
Hoeveel heb je bij kunnen vullen?

Deze motoren staan niet bekend als KVS verbruikers, maar het zou kunnen dat je een probleem(pje) hebt.
Hoe lang is het geleden dat je het gecontroleerd hebt?

Ik zou hem optoppen en eerst eens aankijken.
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Deze motoren draaien op 105 graden koelvloeistof temperatuur, het is een gesloten systeem dus in principe verdampt er geen vloeistof. Wat er verdampt door expansie zal minimaal zijn

Ik heb de afgelopen jaren meerdere malen koelvloeistof moeten bijvullen, zonder een daadwerkelijke lekkage te hebben gevonden.
Dit jaar werden bij mij de problemen zo groot (Olie en koelvloeistof verbruik) dat ik er een andere motor in heb gehangen. Vermoedelijk een scheur in de kop, echter dit nooit visueel kunnen constateren.

Voor zover mij bekend ben/was ik de enige op het forum met een koelvloeistof verbruik.

Heb je ook druk in je koelsysteem? Dus als je de dop los maakt dat er lucht ontsnapt?
Je kunt eens proberen bij een draaiende motor voorzichtig je dop los te draaien, heb je een lekke koppakking dan is de kans groot dat ze koelvloeistof begint te spugen
(LET OP!!! Doe dit nooit bij een motor de op zijn bedrijfstemperatuur is!! De koelvloeistof is 105graden (Fan start bij 110)).

En net wat André zegt: even in de gaten houden.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Denk niet dat TS een probleem heeft maar alleen nieuwsgierig is, naar wat het juiste niveau is van de KVS. :?:

Groet, Jan :citrofiel
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ik denk dat TS wél een probleem heeft: dat KVS niveau is veeeeel te laag.
Zo te zien moet daar zomaar een liter bij, of daaromtrent.

Vraag blijft dan: waar is die KVS gebleven?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
het is een gesloten systeem dat klopt , maar alles hangt ook af van de grote van het exspantievat
zo is het bij een opel astra ook dat je soms iets koel vloeiestof moet bij vullen per jaar naar gelang de de km
zonder dat er ergens een lek is
daar is het exspantievat normaal iets te klein.
als het exspantievat te klein is kan kvs onvoldoende uitzeten , en als de overdruk ventiel dan opengaat gaat er een beetje kvs mee ontsnappen , zowel als onder damp of vloeiestof
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Bij mijn weten is dat niet het geval bij het expansievat van de C5.

Als daarin het KVS niveau dan daalt, en er zomaar een liter uit is, is er wat anders aan de hand......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
daarom bijvullen en afwachten , maar zeker bij koude motor niet boven het max
als er een klein verlies is en men kan niets zien , is het dikwijls de waterpomp die iets lekt
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Vandaar mijn vraag:
akooiman schreef:Wat is veel te laag?
Hoeveel heb je bij kunnen vullen?
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Je ziet op die foto waar het vloeistof niveau staat: helemaal onderin het vat :idea:
Daar gaat dus zomaar een liter bij of nog meer, toch?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Wat mij zover bekend is dat dit niet een algemeen probleem is voor dit type motor.

Als je regelmatig moet bijvullen is heeft dit te maken met een lekage ergens in het koelcircuit.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
wat ik ook eens voorgehad bij de wagen van mijn dochter een opel astra
constant water verlies , verschillende malen op zoek naar een lek.
geen lek te vinden , nu toch na enkele maanden tegen mijn zin maar de wagen was toch een jaar of 10,
maar een busje radiator stop erin gedaan .
het water verlies stopte , maar na een langere tijd begon er een waterslang vettig te worden
slang vervangen en het water verlies was opgelost
de slang was poreuze geworden en langs daar verdampte water
Plaats reactie