Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Menno »

" Nooit geen ", dat is dus altijd problemen ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Het aangehaalde filmpje geeft inderdaad de basiswerking van een DI motor weer en heeft niet zoveel met timing te maken. Een gelaagd mengsel is lastig te ontsteken, vandaar dat er soms zelfs twee maal ingespoten en tegelijkertijd (ook tweemaal!) gevonkt wordt. Dat heb ik ook middels (voor mij verrassende :lol) metingen ontdekt bij onderzoek aan zo'n motor.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Ter aanvulling....

De GDI motor is anders geconstrueerd dan de THP.
Bij de Metsubsidie GDI is de inspuiting centraal en de vonk schuin, bij de THP is dat andersom.
Daar zit de bougie in het midden, en is de inspuiting schuin.
Zo te zien ging dan die inspuiting precies richting van het later weggesmolten deel van de zuigerkop :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
:cit9
Vroeger, op school, bestonden er geen zuigerkoppen, men noemde dat de zuigerbodem. :smt017

Groet, Jan :citrofiel
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door willy4 »

en in belgie zeggen ze de kop van de piston :lol:
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4930
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Bij mij op het werk spreken ze van een zuigerkroon en wat eronder zit het hemd ;)
In het Engels, piston crown en skirt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

goudfrank schreef::cit9
Vroeger, op school, bestonden er geen zuigerkoppen, men noemde dat de zuigerbodem. :smt017

Groet, Jan :citrofiel
Je hebt het bij het juiste eind, je mag dus door naar de volgende ronde :smt190

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Heeft iemand ervaring met een wisselende trekkracht bij het accelereren?

Ik heb het idee dat het van de turbo komt.
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
kwam bij mij voor vanwege het beruchte THP-probleem, problemen met de turbo heb ik niet gehad.
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Hmmm ok. Bekend bij de dealer is dat de distributie bij 180.000 voor het eerst is vervangen.
Hoop niet dat deze zo snel al opgeeft.

Zijn er verder nog symptomen die waarneembaar zijn?
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
minder vermogen

De mijne was bij ca. 115.000km aan zijn 2e wissel toe ..... (Staat ergens in een draadje van mij, http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 73#p547373" onclick="window.open(this.href);return false; )
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik zal eens kijken. Bedankt daarvoor.
Ik mis niet echt vermogen. De opbouw van het vermogen verloopt alleen grillig. En het is niet altijd en meestal als je echt vermogen aanspreekt.... gas op de plank. :D
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Hmm jij hebt er aardige problemen mee gehad las ik.
2 distributie wissels en voor inruil was het weer bal, begreep ik dat goed?
Bij deze is het echt de eerste die vervangen is. Raar dat er blijkbaar weinig over te zeggen valt. Anders komen ze allemaal omstreeks dezelfde km stand.
Het enige wat mij kwa geluid opvalt is dat het net een diesel lijkt. En heb een andere gehoord die nog harder lijkende diesel geluid vertoonde. De ketting hoor je nauwelijks.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik heb wel een idee waarom het bij de een vrij snel mis gaat met timing en bij ander niet. Alle drie de tandwielen zitten gewoon op torsie/wrijving vast. Er is geen nokje oid wat verdraaien tegengaat en dat is nu juist zo vaak het probleem.

Het is dus van belang dat alle drie de tandwielen van de distributie (krukas, inlaat en uitlaat) zodanig vast zitten dat ze niet langzaam gaan verdraaien. Een beetje vettig monteren of net iets minder vast dan gespecificeerd zou dan dus van grote invloed kunnen zijn.

Bij mijn laatste distributiewissel (zelf gedaan, inmiddels wel een andere motor, maar goed) heb ik de tandwielen op het raakvlak eerst licht opgeruwd, alles zeer goed ontvet en daarna direct gemonteerd in de hoop dat de kans op verdraaien daarmee zo klein mogelijk is.

De griek achter etuners.gr heeft zelfs op zijn krukas een modificatie uitgevoerd en een spi gemaakt voor het onderste tandwiel om verdraaien tegen te gaan.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Breeze »

Een merkwaardige zaak. Om een wiel niet goed op een as te bevestigen, terwijl de positie van het wiel t.o.v. de as uitermate belangrijk is voor de timing van de motor.
Om dat goed te doen heb je een aantal mogelijkheden. Ik denk aan splines, een spiebaan of een (zware) perspassing. Als ik jullie verhalen goed begrijp is het wel een perspassing, maar geen zware?

Adri

P.s. het is in de autogeschiedenis helaas wel vaker gebeurd. Mijn Opel Rekord P1 1959, liet me ooit in een zeer koude nacht in de steek, omdat het kunststof distributiewiel was gaan draaien op de krukastap. Achteraf hoorde ik dat de Rekords van die serie berucht daarvoor waren bij 80 à 100 000 km. Gelukkig liepen de kleppen wel vrij, dus verder geen schade.
Plaats reactie