Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Newbie


Berichten: 10
Lid geworden op: 05 okt 2016 20:12
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 240000
Kleur: zilver
wie kan mij helpen aan een goede how to met foto's voor het vervangen van de olie in de al4 automatenbak.
mvg
Jan
mvg
Jan
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Als je het goed wilt doen is het beste dat je de bak doet spoelen, anders blijft er een aanzienlijke hoeveelheid oude olie in de koppelomvormer zitten.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Je hebt een Lexia nodig om de juiste olietemperatuur af te lezen.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Niet zelf aan beginnen.......afspraak maken bij GJO voor een spoelbeurt....
Om al je olie te verversen moet de motor draaien, en mbv de pomp in de bak "geflushed" worden.
Met iedere andere manier vervang je steeds maar een deel van de olie, en ben je dus eigenlijk steeds de oude olie aan het verdunnen met nieuwe olie. Je kan dan ong 30% vernieuwen per keer.
De tweede keer vervang je dus weer 30% van de olie die al voor 30% nieuw is......dus heb je na 2 keer nog niet de helft vernieuwd.....
Om al je olie te verversen moet de motor draaien, en mbv de pomp in de bak "geflushed" worden.
Met iedere andere manier vervang je steeds maar een deel van de olie, en ben je dus eigenlijk steeds de oude olie aan het verdunnen met nieuwe olie. Je kan dan ong 30% vernieuwen per keer.
De tweede keer vervang je dus weer 30% van de olie die al voor 30% nieuw is......dus heb je na 2 keer nog niet de helft vernieuwd.....
Zeg maar André
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Juist, en als je dan uiteindelijk op 100% uitkomt na al die moeite ben je aan olie al bijna net zoveel kwijt als een spoelbeurt bij Jo
Bij Mijn Xantia heb ik het deze zomer wel zelf gedaan omdat die in Frankrijk staat (beetje ver van Nieuw-Vennep)
Daarbij is dit een handige procedure beschrijving: http://www.yaronet.com/topics/95784-vid ... ne-bva-al4" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel in het Frans maar via Google vertalen en de duidelijke plaatjes kom je er wel uit als je geen Frans kunt lezen.
Overigens veel meer interessante info over de automaatbakken van Citroen op die site!
Bij Mijn Xantia heb ik het deze zomer wel zelf gedaan omdat die in Frankrijk staat (beetje ver van Nieuw-Vennep)
Daarbij is dit een handige procedure beschrijving: http://www.yaronet.com/topics/95784-vid ... ne-bva-al4" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel in het Frans maar via Google vertalen en de duidelijke plaatjes kom je er wel uit als je geen Frans kunt lezen.
Overigens veel meer interessante info over de automaatbakken van Citroen op die site!
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In dat verhaal is aan het eind ook te lezen dat je pas na 4 achtereenvolgende verversingen boven de 90% schone olie zit.
En let wel, tussen die verversingen moet je dan wel minstens 50 km rijden, daarmee komt dan de olie die in de koppelomvormer is blijven zitten weer bij de rest
Dat betekent elke keer die hele cyclus doorlopen, inclusief het verre van simpele vullen en bijvullen van de AL4.
Alles bij elkaar opgeteld ben je dan veel beter uit als je 'm in een keer goed laat spoelen via een flushmachine
Groet,
JW
En let wel, tussen die verversingen moet je dan wel minstens 50 km rijden, daarmee komt dan de olie die in de koppelomvormer is blijven zitten weer bij de rest
Dat betekent elke keer die hele cyclus doorlopen, inclusief het verre van simpele vullen en bijvullen van de AL4.
Alles bij elkaar opgeteld ben je dan veel beter uit als je 'm in een keer goed laat spoelen via een flushmachine
Groet,
JW
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Kan je hier wat mee?janynse schreef:wie kan mij helpen aan een goede how to met foto's voor het vervangen van de olie in de al4 automatenbak.
mvg
Jan
http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-20 ... ci05k3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.slideshare.net/mobile/Andre ... oil-change" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Newbie


Berichten: 10
Lid geworden op: 05 okt 2016 20:12
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 240000
Kleur: zilver
had die plaatjes ook al gevonden alleen ziet het er bij mij anders uit. onderop maar 1 ronde inbus bout. bovenop zit een olie koeler zie helemaal geen vul punten. het gaat om een 3.0 v6 weet niet of dat wat uitmaakt.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
De v6 heeft geen al4 bak maar een van ZF.
C5club Newbie


Berichten: 10
Lid geworden op: 05 okt 2016 20:12
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 240000
Kleur: zilver
ok dat wist ik niet iemand daar vervaningsinstruktie van
mvg
jan
mvg
jan
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Kan je hier wat mee?
http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%8 ... ci08k3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%8 ... ci08k3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Tja over de hoeveelheid valt te twisten wat er uit komt. In de tijd dat er enkel nog ververst werd was het toch ook geen probleem? En was voordeliger dan wat nu met spoelen gevraagd wordt.
Met 3x verversen ben je al aardig op weg en heb je dezelfde hoeveelheid olie gebruikt als bij spoelen.
Er zijn hobbyisten die dit blijkbaar graag zelf doen en waarom niet?
Met 3x verversen ben je al aardig op weg en heb je dezelfde hoeveelheid olie gebruikt als bij spoelen.
Er zijn hobbyisten die dit blijkbaar graag zelf doen en waarom niet?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Er komt 3 liter uit.
Dat is niet alleen te lezen in het door jou geciteerde document, maar ook in het CitDoc B2CI0PP0 Vullen - Bijvullen van de olie : Automatische versnellingsbak TRANSM. 4HP20
Daarin staat ook dat de totale inhoud ca 8 liter is.
En ja, vroegah....
Toen was dat flushen er nog niet, dan moest je wel op de klassieke manier "verversen", in feite tot je een ons weegt. Vijf keer, als je die 90% wilt halen. Met drie keer kom je maar aan 75%, dat kun je makkelijk even uitrekenen
En daar ben je dan wel een dikke halve dag mee bezig, als je het goed wil doen.
Gelukkig hoeft dat nu niet meer, flushen is in een uurtje gepiept, en de olie wordt voor bijna 100% ververst
Groet,
JW
Dat is niet alleen te lezen in het door jou geciteerde document, maar ook in het CitDoc B2CI0PP0 Vullen - Bijvullen van de olie : Automatische versnellingsbak TRANSM. 4HP20
Daarin staat ook dat de totale inhoud ca 8 liter is.
En ja, vroegah....
Toen was dat flushen er nog niet, dan moest je wel op de klassieke manier "verversen", in feite tot je een ons weegt. Vijf keer, als je die 90% wilt halen. Met drie keer kom je maar aan 75%, dat kun je makkelijk even uitrekenen
En daar ben je dan wel een dikke halve dag mee bezig, als je het goed wil doen.
Gelukkig hoeft dat nu niet meer, flushen is in een uurtje gepiept, en de olie wordt voor bijna 100% ververst
Groet,
JW



