V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: chiptunen

Bericht door exroosje »

JW-C5 schreef:....heel bijzonder dat je door tunen een kapotte HD pomp kunt krijgen...... :o

Groet,
JW
Ik vermoed dat hij bedoelt hogedruk brandstofpomp?
Die kan uitstekend kapot gaan omdat bij tunen ook de max brandstofdruk opgeschroefd wordt. En dus draait de pomp vaker en langduriger op het max van zijn kunnen.

De pomp van de HP vering zal inderdaad meestal wel heel blijven door het tunen van je motor :-)

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: chiptunen

Bericht door JW-C5 »

Bij mijn weten werd bij het tunen door Bullpower van Menno's PH3 HDi 136 de brandstofdruk niet opgevoerd.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: chiptunen

Bericht door JW-C5 »

@ Jansr,
In NL doorgaans niet.
Maar in enige andere landen denkt men daar anders over, België is er daar een van.

Daar kijkt men bijvoorbeeld ook of de banden wel kloppen met het "attest", heb ik begrepen.
Zoals ze dat ook bij onze Oosterburen doen.
Hetzelfde geldt daar voor niet originele Xenon.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: chiptunen

Bericht door willy4 »

klopt , ook met de banden en de wielen mag je hier niet doen wat je wilt.
normaal ben je 4 jaar van keuring vrij , maar als je een trekhaak binnen die 4 jaar plaatst , ben je ver plicht om naar de keuring gaan
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1252
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: chiptunen

Bericht door JanSr »

Dus, als ik het goed begrijp, moet je veranderingen melden voor de periodieke keuring.
Dat heeft ijkt mij dan weer niets te maken met verzekering.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: chiptunen

Bericht door willy4 »

als er iets aan de wagen veranderd word en het is niet goed gekeurd
word dat aanzien als een niet verzekerd voertuig en is niet meer verzekerd
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: chiptunen

Bericht door BJG »

Dat geldt dan slechts voor het All Risk deel neem ik aan?
De WA zal naar ik denk blijven gehandhaafd.

@Simmetje: Is die tuning bij je collega mogelijk door montage van een zgn powerbox gedaan?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: chiptunen

Bericht door JW-C5 »

WA formeel wel, de verzekeringsmaatschappij is gehouden die schade te betalen.

Maar ook in NL kan het gebeuren dat een verzekeringsmaatschappij dan een beroep doet op z'n regresrecht, de verzekeringsnemer heeft immers een polis verkregen op basis van een verkeerde voorstelling van zaken.
Dat is niet hypothetisch, lees er de jurisprudentie maar op na.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: chiptunen

Bericht door BJG »

Dus zal de maatschappij proberen te verhalen op verzekerde inderdaad. Mits dat er wel mogelijk/aantoonbaar verband is van de wijziging met betrekking tot de schade neem ik dan aan?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: chiptunen

Bericht door Menno »

JW-C5 schreef:Bij mijn weten werd bij het tunen door Bullpower van Menno's PH3 HDi 136 de brandstofdruk niet opgevoerd.
Klopt !

En desbetreffende C5 is inmiddels alweer 100k probleemloos verder ( met hete chip welteverstaan ) :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: chiptunen

Bericht door Roman »

willy4 schreef:klopt , ook met de banden en de wielen mag je hier niet doen wat je wilt.
normaal ben je 4 jaar van keuring vrij , maar als je een trekhaak binnen die 4 jaar plaatst , ben je ver plicht om naar de keuring gaan
Ja hangt er vanaf, laat je de trekhaak keuren tot max 750 kg is de keuring eenmalig en dan weer na 4 jaar als de auto gekeurd moet.
Laat je hem keuren voor >750 kg, moet je elk jaar gaan.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: chiptunen

Bericht door exroosje »

Eén van de sensoren die altijd gemanipuleerd wordt bij tuning met een box is de commonrail druksensor. De meest eenvoudige boxen doen zelfs alleen die sensor. Ingewikkelder boxen pakken ook bv de turbodruksensor mee.

Nu is chiptuning wat anders als een box, maar door de druk verder te laten oplopen kun je meer inspuiten en dat is nodig om het vermogen op te voeren. Alternatief is langer inspuiten, maar daar zitten natuurlijk ook grenzen aan (te laat ingespoten brandstof doet niets).

Dus het kan wel degelijk van invloed zijn op de brandstofpomp...

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: chiptunen

Bericht door BJG »

Om daar echt iets inhoudelijks over te kunnen zeggen moet je thuis zijn in de tuningwereld. Dat ben ik niet. Wel heb ik eens in de keuken mogen kijken bij een vrachtwagentuner. Daar hebben ze me laten zien wat en hoe ze het doen.
Wat ik heb gezien was inspuittijd verlengen bij gelijkblijvende druk. Eigenlijk de basis waarop ieder inspuitsysteem werkt. Een hogere druk is slechts voor betere verneveling en daardoor betere verbranding, uitstoot en rendement.

De druk hoeft niet verhoogd te worden om voldoende brandstof te kunnen inspuiten. Denk maar aan de oude motoren met VE en VP pomp die met drukken van 150 bar werken. Gaat prima ook bij hoger vermogen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: chiptunen

Bericht door morjos »

Bedankt beste mensen voor de vele reacties. :smt193

Deze hebben mij geholpen mijn besluit te vormen : ik ga het laten zoals de wagen uit de fabriek gerold is. :citrofiel

In feite komt het er weer op neer wat in de 80'er jaren de maat van mijn vader (de stichter van BMW Belien in Neerpelt) me ooit zegde over het aanpassen van de ophanging en brede banden steken : zoals de ingenieurs je wagen hebben ontworpen is hij getest tot het uiterste en zo is hij het beste...wil je zelf gaan verbeteren ga je in feite verslechteren.....

Als ik dan lees wat er allemaal stuk kan gaan met chippen en daar dan nog 500€ voor moet neertellen laat ik mijn geliefde Dame beter origineel. En als leek zoals ik heb je ook nog geen benul van wat er allemaal gebeurt bij dat chippen.

Het forum heeft voor mij weer maar eens zijn nut bewezen.. :smt023 :smt023 :smt023
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 jan 2016 21:22
Auto: tourer 2.2 hdi 204
Opties: exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 82000
Kleur: zwart
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: chiptunen

Bericht door Deschruut »

Mijn vroegere Citroën's zijn bij cth in Neerpelt "behandeld".
Nooit geen problemen mee gehad,ze liepen veel beter en waren ook nog eens zuiniger bij dezelfde rijstijl ;)
Voor mijn huidige wagen heb ik voor een 2.2 hdi 204 gekozen dan was ik meteen ook van het chippen af.
Plaats reactie