Beste Citrofielen,
Na een tijdje Citroloos te zijn, ben ik aan het oriënteren voor een Citroën.
Ik heb in 2 maal een Xantia gereden en ben nu aan het kijken naar een C5.
Een berline uitvoering, benzine en een 1.8 of een 2 liter met automaat (is de 1.8 ondergemotoriseerd met een automaat?).
Nu heb ik al het een en ander gelezen over de mogelijke problemen waar ik op moet letten:
1.) Elektronica problemen
- Zullen echter tweedehands nu al lang verholpen moeten zijn, zo niet, dan is de eigenaar geen Citrofiel.
2.) EGR klep gaat relatief stuk
- Moet ik rekenen op eens in de 2 jaar en wat kost dit?
3.) Klepstoters gaan stuk
- Nu ben ik niet zo technisch, maar ik denk dat dit iets anders is dan bovenstaande; hoe vaak gaan deze stuk en wat zijn hier de kosten van?
4.) Buiten temperatuur sensor gaat stuk.
- Is hier een modificatie voor gekomen, zo niet: hoe vaak gebeurt dit en wat kost dit?
5.) De achterremmen corroderen snel.
- Hoe vaak moeten deze worden vervangen en je voelt hem al: wa kost da?
6.) Doorroestende handrem kabels.
- Hoe vaak en kosten?
7.) Uitlaat stukken, bij Xantia bekend euvel.
- Moet er bij de C5 ook vaak uitlaat onderdelen worden vervangen, zoals bij de Xantia?
8.) Veercilinders achter, verslijten uiteindelijk zodat hij niet meer op hoogte blijft.
- Hoe vaak & kosten?
Ik realiseer me dat alle auto's (zelfs nieuwe) zijn/haar problemen hebben, sommige dingen kan je voor lief nemen, maar ik wil wel goed voorbereid te werk gaan en niet teleurgesteld eindigen. Bij Citroën kan ik het een en ander accepteren, mits het niet te duur is en te vaak voorkomt. Het veersysteem is iets waar ik zwaar aan verslaafd ben geraakt en eigenlijk alleen nog maar wil.
Daarbij vraag ik mij ook af hoe de kosten en interval van vervanging van bovengenoemde euvels zich verhouden ten opzichte van andere merken; hebben deze net zo veel problemen, herhalen deze zich net zo vaak en wat zijn zij kwijt aan reparaties over het algemeen?
Dit alles helpt mij om tot een conclusie te komen of een C5 niet alleen fijn rijdt, maar ook een slimme aanschaf is, want ik ben me er van bewust dat de afschrijving enorm is en daar zou ik mee kunnen leven, mochten de genoemde punten mij meevallen.
Een hoop vragen, maar ik hou niet zo van verrassingen