C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mar 2014 23:29
Auto: Peugeot Partner 1.9d / AK400 1976 / 2CV4 1975 / Kubota B1620 2015
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150.000
Kleur: wit
Locatie: Extremadura (Spanje)
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
hallo
ik woon in de Extremadura Spanje waar het geregeld in de zomer 40grd of meer is (schaduw) de zon extreem zijn best kan doen. ruitenwissers die 3 mnd meegaan, plastic gewoon verteerd, alles wat in de zon staat of is gaat stuk, verkleurt of breekt af.
Ach een klein probleempje, de natuur is mooi, het is rustig hier, alles op z'n gemak dus meer voordelen dan nadelen.
(Winter hier max een klein beetje vorst 1 uurtje in de morgen bij opkomen van de zon)

heb nu een probleem met de banden:
In Nederland had ik Michelin energy saver 205/65 r15 rondom om de auto met prima rijeigenschap.
Nadeel is hier dat deze band hier heel erg snel slijt.
Nu heb ik achter 2 banden gekregen op advies van de Spaanse garage de beste qwa slijteigenschap hier in de warmte.
Altimax confort 205/65 r15
Nou ben er niet tevreden over, de auto breekt achter uit en de wegligging is beroert.
Zeker met belasting van een paar honderd kilo in de auto.naar mijn idee zijn de wangen van deze band te slap

nu zoek ik een band:
- die bestand is tegen de weersomstandigheden hier
- zware belasting auto aan kan

hier iemand bekend met een goede zomerband? hoor het graag
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
De tijd dat wij in het buitenland woonde reden we altijd op Pirelli's ....
En dan heb ik het over een land waar 40 graden ook als normaal bestempeld wordt ...

Maar dat is alweer even terug , die bevielen prima ! Dat deze altidinges slecht presteren kijk ik niet van op.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ikzelf rijd momenteel op Pirelli (zomerbanden).

Maar de banden hebben (natuurlijk) ook een temperatuurklasse.

Ik denk dat je op zoek moet gaan naar fatsoenlijke banden (geen pangbang of glijblij of iets wat je er nu blijkbaar onder hebt liggen) met de juiste temperatuurklasse.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik hoor ook positieve berichten over Bridgestone in dit soort omstandigheden
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mar 2014 23:29
Auto: Peugeot Partner 1.9d / AK400 1976 / 2CV4 1975 / Kubota B1620 2015
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150.000
Kleur: wit
Locatie: Extremadura (Spanje)
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
vast bedankt
die altimax was er door een garage opgezet, die dus geen verstand van banden heeft maar wel heel kundig was met het probleem tackelen van de C5, (ieder z'n werk) maar er zijn hier vele bandenspecialisten, zijn nu bij 1 geweest die goed bekend staat, hij gaat kijken wat er mogelijk is, heb Pirelli ook doorgegeven, de Michelin was hem bekend dat die hier niet slijtvast is.
Als ik een advies krijg meld ik hier zijn advies.

de temperatuur classe is dat een speciale code?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Ik heb in het verleden kleber onder mijn C5 gehad. Goede eigenschappen en hebben het toch bijna 50 dkm uitgehouden. Misschien ook een idee?
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 nov 2015 18:52
Auto: DS5 1.6 THP 155 Business Executive
Opties: Glazen dak, eMyWay, trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 53800
Kleur: Gris Galéna
Locatie: Heerlen / Zaltbommel
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik zou kiezen voor van die kneiterharde Continental EcoContacts of Dunlop SP Sport. Banden welke in NL bijna een ton meegaan.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mar 2014 23:29
Auto: Peugeot Partner 1.9d / AK400 1976 / 2CV4 1975 / Kubota B1620 2015
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150.000
Kleur: wit
Locatie: Extremadura (Spanje)
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Vandaag weer met de banden verder gegaan.
we hebben nu 5 mogelijke merken hebben het er met de garage over gehad:

Pirelli is 2x genoemd is naar oordeel garage een goede maar dure keus.(€95,00)
als alternatief had hij het over Mabor (€70-75)

Hoe staat de Mabor bekend?
(zit ook wel onder de besteleend maar geen vergelijk :mrgreen: )

is ook bijkomend dat we ook buiten de openbare weg rijden, zand en gravel wegen
en van de APK (hier ITV) mag je niet zomaar andere maat banden monteren want moet anders eerst weer een goedkeuringscertificaat krijgen.

graag advies
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mar 2014 23:29
Auto: Peugeot Partner 1.9d / AK400 1976 / 2CV4 1975 / Kubota B1620 2015
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150.000
Kleur: wit
Locatie: Extremadura (Spanje)
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Niemand bekend met MABOR?

wat zou het rijgedrag worden als we de onplezierig achterbanden wisselen met de voorste? of wordt je rijgedrag dan helemaal slecht.

leeg is er niet veel aan de hand maar vd week getest met 497 kg (verdeeld over geheel de achtervloer en neergeklapte bank) is auto niet best meer hanteerbaar
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Mabor komt net als o.a. Semperit en Uniroyal uit de Continental stal. Verder geen ervaring mee.

Groet, Jan :citrofiel
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Mabor werd in 2009 getest door ANWB, die kwam er toen niet best van af. Zoek maar via google, dan vind je die test nog wel ergens.
Na die tijd heb ik het merk niet meer gezien in NL.

Ergens heb ik gelezen dat deze Portugese fabrikant inmiddels overgenomen zou zijn door Continental. Maar wanneer dat gebeurd zou zijn, en wat dat betekent: geen idee.

Over mix vóór achter is al vaker geschreven.
Dat kan de stuur en wegliggingseigenschappen sterk beïnvloeden, variërend van onderstuur in overstuur, ook nog eens afhankelijk van de conditie van het wegdek.


Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mar 2014 23:29
Auto: Peugeot Partner 1.9d / AK400 1976 / 2CV4 1975 / Kubota B1620 2015
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150.000
Kleur: wit
Locatie: Extremadura (Spanje)
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
heren bedankt,
maar over- onderstuur met verschillende banden?? als je voor 2 dezelfde hebt en achter 2 dezelfde moet dat toch kunnen?
over- onderstuur is dan vooral bij sturen neem ik aan? ik heb problemen met al gewoon rechtdoor rijden met belasting erin.

dit vd week getest met exact 497kg gewicht erin ( de olijven oogst :-) ) is geijkt gewogen.
dan voelt het of je op zee zit, zou je te hard rijden lijkt het of de wagen achter heen en weer wil gaan slaan, zwabbert dan. of je op zee bent, (hopelijk goed genoeg uitgelegd)

tegelijkertijd met het vervangen van de achterbanden zijn de Adals vervangen (voor de 1e keer) zou daar een probleem mee kunnen zijn?

van Pirelli lees ik ook geen beste verhalen bij de anwb: uit Roemenie zouden ze goed zijn maar de Turkse zouden slecht zijn. geen beste reclame.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Tijdens het lezen van je verhaal dacht ik direct aan adals. Ik zou de afstelling van de vervangen adals toch (laten) controleren. Dus torsiestang los en speling nazien.

Groet, Jan :citrofiel
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mar 2014 23:29
Auto: Peugeot Partner 1.9d / AK400 1976 / 2CV4 1975 / Kubota B1620 2015
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150.000
Kleur: wit
Locatie: Extremadura (Spanje)
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
thanks
gaan we daar eerst achteraan voordat er andere banden gekozen gaan worden.
als ik meer weet meldt ik me weer
bedankt
Plaats reactie