C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2016 17:35
Auto: C5 1.8
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 53000
Kleur: Zilvergrijs
Ik heb vorig jaar van een oude man een C5 1.8 uit 2002 gekocht met nu amper 55000km. Auto is binnen en onder motorkap als nieuw alleen merk ik een olieverbruik van ongeveer 1l op 2000km. Heb via de garage zo een busje mee gekregen om bij de benzine te doen maar geen succes. Vind geen Lek en motorblok is droog. Is dit normaal aangezien ik verschillende reacties lees.. ?

Nu ben ik pas naar de keuring geweest en de Co uitstoot was te hoog. Co2 was goed. Verder blanco.. Nu merk ik aan de motor niks abnormaal. Rijd vlot en stabiel. Geen foutmeldingen. Ook niet na het uitlezen in de garage.
Detail. Heb bij het vorig groot onderhoud gezien de leeftijd d-riem, waterpomp, bougies enz laten vervangen.

Heeft de co uitstoot en het olieverbruik iets met elkaar te maken?
En wat kan ik hieraan doen of moet ik toch maar ineens de cat vervangen?

Alvast bedankt!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Lees even het draadje door over het olieverbruik van de motoren.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... restrictor" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook op het Citroën-forum is onder het tabblad van de C5 veel te lezen over de oplossing tegen het olieverbruik van de EW-motoren. Het ligt hier nogal gevoelig.......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Wat waren de gemeten 4 gaswaarden?
Daaraan kan je nl zien wat er mis gaat.
Dus CO2 CO HC en O2. Ook graag je gemeten lambda verhouding.

Is je auto er op afgekeurd?
Vraag desnoods een printje van de meting. Of maak een foto van het scherm tijdens de meting. Een 4 gas tester is een prachtig diagnose instrument als je er mee kunt omgaan.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
uit 2002 met 55000 km op de teller....?
Als dat waar is heeft die dus erg weinig beurten gehad
en praat je feitelijk over een in "nieuwstaat" verkerende motor.

Maar dat klopt niet met een olieverbruik van 1 liter op 2000 km.

Een gezonde dosis wantrouwen is hier op z'n plaats.

CO2 goed en CO te hoog?
Ook dat is vreemd.
CO te hoog duidt op onvolledige verbranding.
In dat geval moet CO2 juist aan de lage kant zijn.

Hier zit een tegenstrijdigheid in.
Dat er met die verbranding in de motor iets niet klopt lijkt me wel duidelijk
Krijgt hij wel genoeg lucht?
Is er geen inwendig olielek zodat de motor uitwendig droog blijft?
Is die 4gasmeter wel goed gekalibreerd ?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
@Willem, keerzijde van de medaille is dat de km-stand wel kan kloppen met bijbehorend olieverbruik! Denk bijvoorbeeld eens aan het volgende scenario: auto is uit 2002 dus 14 jaar oud, de motor ook ongeacht dat het 'nieuwstaat' is gezien de km-stand. Waarschijnlijk korte ritjes, dus niet goed warm worden van de motor, gevolg is veel vervuiling en vocht in het blok. Dit in combinatie met waarschijnlijk weinig onderhoud kan een hoog olieverbruik opleveren! Dus zoals BJG al aangeeft, zoveel mogelijk info uit die testkast halen en analyseren.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Plaats reactie