Citroenfan39 schreef:Zou het geen idee zijn dat andere forumleden die problemen hebben met hun THP motor zich tot jou kunnen wenden, zeker omdat je nu ook over het juiste gereedschap voor deze klus beschikt?
Iedereen is van harte welkom, met name waar het gaat om bijvoorbeeld gereedschap of kennis delen. Je hebt een paar specifieke zaken nodig idd: timing setje, slangenklem tool (bij voorkeur eentje met bowden kabel), dop E12 en E10, T45 bit, momentsleutel en hoek-momentmeter (of hoe heet zo'n ding precies in het Nederlands?). Voor het vervangen van het krukaslager heb ik een omgebouwde poelietrekker gebruikt om hem eruit te krijgen.
Zo te horen is er dus wat verkeerd gegaan bij de laatste distributiewissel door de dealer wat mij weer sterkt in de gedachte
Dat is natuurlijk makkelijk gezegd. Ook af fabriek verloopt het. Ik moet nog zien hoe lang het nu op tijd blijft staan maar ik ga wel alle voorzorgsmaatregelen treffen om er voor te zorgen dat die kans klein is. Door simpelweg te zorgen voor een zo groot mogelijke wrijving tussen de tandwielen en het montagevlak - alles vetvrij en wellicht een beetje opruwen. De vraag is of een monteur bij een dealer ook de tijd - en rust - heeft om dit allemaal met de grootste zorgvuldigheid te doen. Ik kan me zomaar voorstellen dat dat er met drukte en stress soms wel eens bij kan inschieten.
denken wat een dealer aan manuren zal vragen voor de werkzaamheden die jij nu aan je motor doet. Dus handig dat je dit zelf kan doen en daar ook de faciliteiten voor hebt.
Tja, dat is het grote probleem inderdaad. Het is nogal een tijdrovende klus en met de cilinderkop er af mis je een motorsteun en moet je de motor onderstutten. Dan kun je de auto niet meer verplaatsen en die neemt dan bij zo'n autobedrijf een kostbare plek in beslag totdat de gereinigde kop terug is.
De faciliteiten vallen overigens wel mee hoor. Gewoon op de oprit met een paar assteunen er onder:
op-assteunen.jpg
Ik heb ook wel eens klusjes elders gedaan waar ik een brug tot mijn beschikking had, maar het prettige van voor de deur is dat het allemaal geen haast heeft en dat ik alles bij de hand heb qua gereedschap en in mijn garage een schone ruimte heb om alle gedemonteerde onderdelen netjes en op volgorde uit te stallen. Ik maak ook gebruik van sorteerdozen om per onderdeel netjes alle boutjes en moertjes e.d. op te slaan. Voor de klepstoters en tuimelaars heb ik ook een sorteerdoos gebruikt zodat het allemaal weer op dezelfde plek terug komt.
Wat dat enorme olieverbruik betreft, is dit puur een gevolg van een ontwerpfout in de carterontluchting of hangt het ook samen met rijstijl of lage motortemperatuur tgv. het veelal rijden van korte ritjes? Zou het nieuwe kleppendeksel deze vervuiling in de toekomst kunnen voorkomen?
Ik heb het vermoeden dat het vooral ook de klepsteelpakkingen zijn die gewoon olie lekken. Want de hoeveelheid oliedamp in de PCV kanalen neemt niet zomaar toe met de leeftijd - althans, daar kan ik geen verklaring voor vinden.
Heb je het stukje afgebroken plastic van de geleider nog terug kunnen vinden in het oliecarter?
Zoals je ziet staat de motor nu op de oliepan

. Morgenochtend kan ik de kop weer ophalen en ga ik monteren. En voordat ik vul gaat ook die pan er af. Nu ben ik toch bezig. Alleen nog even ergens van die vloeibare siliconenpakking kopen daarvoor. En als het goed is zijn morgen ook de laatste onderdelen binnen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.