Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
Hoi,
twee vragen over de olie in mijn C4 1.6 e-Hdi
1) Op mijn verzoek heeft de dealer mijn 1.6 e-Hdi motor gevuld met 0w30 olie, terwijl ze er zelf 5w40 in adviseren. Nu is mijn vraag: mag ik deze 0W30 olie aanvullen met 5w30 Total Ineo ECS (low saps) of is dit niet aan te raden vanwege verschillende viscositeit.?
2) de garage heeft maar 3,75 liter olie gevuld. Maar ik dacht dat de nieuwere types 1.6 ehdi (bouwjaar 2012) toch weer een grote carter hebben van 4,25 liter ???
twee vragen over de olie in mijn C4 1.6 e-Hdi
1) Op mijn verzoek heeft de dealer mijn 1.6 e-Hdi motor gevuld met 0w30 olie, terwijl ze er zelf 5w40 in adviseren. Nu is mijn vraag: mag ik deze 0W30 olie aanvullen met 5w30 Total Ineo ECS (low saps) of is dit niet aan te raden vanwege verschillende viscositeit.?
2) de garage heeft maar 3,75 liter olie gevuld. Maar ik dacht dat de nieuwere types 1.6 ehdi (bouwjaar 2012) toch weer een grote carter hebben van 4,25 liter ???
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic ... 3efe321073" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier is er ook een draadje over,
eigenlijk is dat een vraag naar de leverancier , ik denk dat die daar het beste antwoord op heeft.
Voor de airco compressor hadden we een lijst welke olie we mochten mengen
Hier is er ook een draadje over,
eigenlijk is dat een vraag naar de leverancier , ik denk dat die daar het beste antwoord op heeft.
Voor de airco compressor hadden we een lijst welke olie we mochten mengen
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dit heb ik ook nog gevonden
FAQ
Is het toegelaten om minerale olie toe te voegen aan synthetische olie in de motor van mijn wagen, of vice versa? Is dit gevaarlijk?
Er is absoluut geen onmiddellijk gevaar voor schade wanneer een minerale olie wordt gemengd met een synthetische, op voorwaarde dat de kwaliteit ( de classificatie volgens API, ACEA of OEM …) hetzelfde is. De reden hiervoor is dat de verschillende componenten van deze oliën compatibel zijn met mekaar.
Motorolie met verschillende viscositeit ( zoals 10W30 en 10W40 of 15W40 en 20W50) kunnen gemengd worden. Het gebeurt trouwens vaak dat verschillende oliën samen gemengd worden. Het kan per ongeluk gebeuren, of gewoon wanneer de gebruikte olie niet voorradig is op het moment van bijvullen en er geen andere optie is dan de olie te mengen.
Toch moet er aan gedacht worden dat het mengen van synthetische en minerale olie geen optimale keuze is. Hetzelfde geldt voor het mengen van oliën met verschillende viscositeit. Deze mengingen kunnen op de duur een negatief effect hebben op de prestaties van de motor.
Het is natuurlijk het best om dezelfde kwaliteit en viscositeit te gebruiken van de reeds gebruikte motorolie en die voldoet aan alle vereisten die de autobouwer voorschrijft.
In het geval van bijvullen , is het eigenlijk best om alle oude olie te verwijderen en de nieuwe olie te gebruiken ( die voldoet aan de OEM voorschriften).
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... _tvDivIHUA" onclick="window.open(this.href);return false;
FAQ
Is het toegelaten om minerale olie toe te voegen aan synthetische olie in de motor van mijn wagen, of vice versa? Is dit gevaarlijk?
Er is absoluut geen onmiddellijk gevaar voor schade wanneer een minerale olie wordt gemengd met een synthetische, op voorwaarde dat de kwaliteit ( de classificatie volgens API, ACEA of OEM …) hetzelfde is. De reden hiervoor is dat de verschillende componenten van deze oliën compatibel zijn met mekaar.
Motorolie met verschillende viscositeit ( zoals 10W30 en 10W40 of 15W40 en 20W50) kunnen gemengd worden. Het gebeurt trouwens vaak dat verschillende oliën samen gemengd worden. Het kan per ongeluk gebeuren, of gewoon wanneer de gebruikte olie niet voorradig is op het moment van bijvullen en er geen andere optie is dan de olie te mengen.
Toch moet er aan gedacht worden dat het mengen van synthetische en minerale olie geen optimale keuze is. Hetzelfde geldt voor het mengen van oliën met verschillende viscositeit. Deze mengingen kunnen op de duur een negatief effect hebben op de prestaties van de motor.
Het is natuurlijk het best om dezelfde kwaliteit en viscositeit te gebruiken van de reeds gebruikte motorolie en die voldoet aan alle vereisten die de autobouwer voorschrijft.
In het geval van bijvullen , is het eigenlijk best om alle oude olie te verwijderen en de nieuwe olie te gebruiken ( die voldoet aan de OEM voorschriften).
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... _tvDivIHUA" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Stomme vraag
Hebben ze het oliefilter vervangen?
Hebben ze het oliefilter vervangen?
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat staat zo op de site van sunoco
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
dank Willy. ben er nog niet helemaal uit wat te doen
@roman Ja het filter is gewisseld (staat althans op de rekening)
@roman Ja het filter is gewisseld (staat althans op de rekening)

Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Ok
Tja die 4,25 is incl oliefilter vandaar
Tja die 4,25 is incl oliefilter vandaar

Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Welke 0W30 is er in gegaan? Ook Ineo?
dat is prima te mengen, alleen de viscositeit is anders en dat is van ondergeschikt belang.
Vreemd genoeg is juist die 5W30 ineo ECS C2 datgene wat er in moet volgens Citroen, en niet de 5W40
dat is prima te mengen, alleen de viscositeit is anders en dat is van ondergeschikt belang.
Vreemd genoeg is juist die 5W30 ineo ECS C2 datgene wat er in moet volgens Citroen, en niet de 5W40
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
Ik weet niet Welke specificaties de 0w30 heeft. Ik heb er zelf om gevraagd want ze wilden er eerst 5w40 indoen, heb zelf nog 10 liter 5w30 over van mijn C5 ineo ecs uiteraard. VandAr de vraag.
Het is gebeurd bij een officiële citroen dealer. Ik neem aan dat die geen rommel er in gooien.......
Het is gebeurd bij een officiële citroen dealer. Ik neem aan dat die geen rommel er in gooien.......
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
De olie soorten die je hier opnoemt zijn allemaal volsyntheten. Geen enkel probleem om die te mengen.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
Dank voor de reacties. Ik ga nu met gerust hart mijn 10 liter gebruiken om bij te vullen.
Ik heb het idee dat ze er niet genoeg olie in hadden gedaan met die 3,75 liter.
Of het moet zijn dat de auto veel meer olie gebruikt met 0w30 olie. Ik moest na 3000 km al een volle liter bijvullen namelijk.
Ik heb het idee dat ze er niet genoeg olie in hadden gedaan met die 3,75 liter.
Of het moet zijn dat de auto veel meer olie gebruikt met 0w30 olie. Ik moest na 3000 km al een volle liter bijvullen namelijk.
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
@Zwever: Je hebt al aangegeven geen idee te hebben van de spec's van de aanwezige olie.
Mijn advies is je 10 liter 5W30 aan te spreken, voor een olie (+ filter) wissel.
Groet, Jan
Mijn advies is je 10 liter 5W30 aan te spreken, voor een olie (+ filter) wissel.

Groet, Jan

Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik ben ook geen voorstander van dingen te mengen
ook niet met antivries , zo heb ik is gezien dat het koelwater een dunne brei geworden was
ook niet met antivries , zo heb ik is gezien dat het koelwater een dunne brei geworden was
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Sinds mijn overstap naar een C3picasso met VTI motor
beschikte ik ook nog over n restant ineo 0w30, TOTAL Ineo 5w30 heb ik er bij gekocht.
1 litertje voor bijna 25 euro! dat was kassa voor de pomphouder...
Na info gebruikte ik beide gewoon om bij te vullen. Voor aflevering van die auto hadden ze het carter niet volledig gevuld, Hoewel hij nog geen te lage oliestand aangaf zat hij volgens de peilstok iets boven minimum.
Bij navraag bleek het nivoverschil tussen de onderste en bovenste peilstokmarkering ca 1 liter te zijn. Er ging dus bijna een liter hele DURE olie bij.
Om niet eerder voor verrassingen te worden gesteld
heb ik mijn licht eens opgestoken bij de websites van andere olieboeren.
Compleet met opgave van autotype, bouwjaar, motor en brandstof.
Wat bleek? Total is schreeuwend duur.
Valvoline is ook geschikt en zelfs gewoon bij de Action te koop
De rest is allemaal voordeliger, en ook syntethisch en geschikt voor toepassing
Kijk zelf maar na op die fabrikantenwebsites of je elders niet goedkoper terecht kan
dan bij de door Citroen geadviseerde olieboer
Onderstaand wat allemaal geschikt is voor mijn auto:
Motorolie systeeminhoud 4,3 liter, waarvan filter 0,3 liter
Temperatuur bereik °C
Van -45°C tot 45°C QUARTZ INEO FIRST 0W-30
Valvoline Synpower 0w30 ENV C2
Valvoline Synpower 0w30 ENV Extreme C2
Van -30°C tot 45°C QUARTZ INEO MC3 5W-30
Mobil 1 ESP 5w30
Shell AP-L 5w30
Castrol Magnatec 5w30 c2 E6 A5
BP visco 5000M 5w30
Kroon Avanza 5w30 33483
Valvoline Synpower 5w30 ENV C2
Valvoline Synpower 5w30 BTEC C3
Ververs Intervallen:
Normale omstandigheden: 30000 km / 24 maanden
Zware omstandigheden: 20000 km
beschikte ik ook nog over n restant ineo 0w30, TOTAL Ineo 5w30 heb ik er bij gekocht.
1 litertje voor bijna 25 euro! dat was kassa voor de pomphouder...
Na info gebruikte ik beide gewoon om bij te vullen. Voor aflevering van die auto hadden ze het carter niet volledig gevuld, Hoewel hij nog geen te lage oliestand aangaf zat hij volgens de peilstok iets boven minimum.
Bij navraag bleek het nivoverschil tussen de onderste en bovenste peilstokmarkering ca 1 liter te zijn. Er ging dus bijna een liter hele DURE olie bij.
Om niet eerder voor verrassingen te worden gesteld
heb ik mijn licht eens opgestoken bij de websites van andere olieboeren.
Compleet met opgave van autotype, bouwjaar, motor en brandstof.
Wat bleek? Total is schreeuwend duur.
Valvoline is ook geschikt en zelfs gewoon bij de Action te koop
De rest is allemaal voordeliger, en ook syntethisch en geschikt voor toepassing
Kijk zelf maar na op die fabrikantenwebsites of je elders niet goedkoper terecht kan
dan bij de door Citroen geadviseerde olieboer
Onderstaand wat allemaal geschikt is voor mijn auto:
Motorolie systeeminhoud 4,3 liter, waarvan filter 0,3 liter
Temperatuur bereik °C
Van -45°C tot 45°C QUARTZ INEO FIRST 0W-30
Valvoline Synpower 0w30 ENV C2
Valvoline Synpower 0w30 ENV Extreme C2
Van -30°C tot 45°C QUARTZ INEO MC3 5W-30
Mobil 1 ESP 5w30
Shell AP-L 5w30
Castrol Magnatec 5w30 c2 E6 A5
BP visco 5000M 5w30
Kroon Avanza 5w30 33483
Valvoline Synpower 5w30 ENV C2
Valvoline Synpower 5w30 BTEC C3
Ververs Intervallen:
Normale omstandigheden: 30000 km / 24 maanden
Zware omstandigheden: 20000 km