Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 19 jul 2009 12:13
Auto: C5 2.0 HDI break automaat exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 418000
Kleur: groen
Beste forumgenoten, morgen gaat mijn 2.0 HDi break automaat ph. 1 naar Autrans voor een diagnose maar ik wil toch ook e.e.a. met jullie delen en van gedachten wisselen.
Wat is er gebeurd:
sinds enkele maanden heb ik in Nederland het idee dat de automaatbak soms slipt in de koppeling, je hoort het aan het motortoerental en als je dan kijkt op je toerenteller zie je het dan ook wel gebeuren. Het gebeurt vooral bij accelereren, gewoon kruisen is geen probleem.
Dit deed bij de Citroen dealer geen belletje rinkelen dus ik ging vol goede moed op vakantie naar Italie en je snapt het al, in Zwitserland kwam ik in de problemen.
Wij besloten om de toeristische Gotthard bergpas te nemen, de automaatbak kwam echter niet uit zijn koppelomvormerslip en ik reed slippend de pas op (let wel, in automaatstand D), wat niet veel later resulteerde in een te hoge KOELWATERtemperatuur (door de oliekoeler met warmtewisselaar natuurlijk), auto stilgezet, motor laten draaien, binnen een minuut was de temperatuur weer normaal en weer terug de berg afgesukkeld en alsnog de Gotthardtunnel genomen. Tijdens de afdaling naar de ingang van de tunnel echter bleek ik echter niet handmatig te kunnen schakelen, hij gaf op het dashboard ook niet aan in welke versnelling die zat, alleen dat die in "M" van manueel stond. Dus er was iets mis. Aan de ingang van de tunnel de auto helemaal stilgezet, half uur gewacht, weer gestart, tunnel genomen, en toen werkte weer alles volkomen normaal.
In Italie in Toscane werkelijk geen enkel probleem gehad, hellinkjes van 10% genomen in de "D" stand, alleen zeer sporadisch het probleem dat ik in Nederland ook al had, namelijk dat ik af en toe het idee heb dat de koppeling wat laat inlockt, voornamelijk bij accelereren. Maar verder werkte alles prima.
Op de terugweg, alweer in Zwitserland (dat vervloekte land), de San Bernardinotunnel genomen, geen probleem, alleen wij hadden slaap accommodatie geboekt in Graubunden bovenop een berg en dan hebben we het over een klein weggetje met een helling van 15-20% over een lengte van 4 kilometer en je snapt het al, opnieuw problemen. Na 3 kilometer (ik reed weer in zijn "D") verloor de auto zijn tractie (overigens had ik het idee dat de koppeling toen niet slipte) en als ik gas gaf resulteerde dat op het eind alleen nog maar in een ratelend geluid en schokkende beweging. Het vreemde is echter dat dit fenomeen deze keer NIET samenging met een te hoge koelwatertemperatuur! Die was wel wat warmer dan normaal, maar zeker niet veel te hoog! Auto een minuut stilgezet, in zijn "D" gezet, VOORZICHTIG gas gegeven, er was in het begin helemaal geen tractie, ineens met een schok kwam er tractie, en toen, heel voorzichtig, de laatste kilometer de berg opgereden met een snelheid van 10 km/u. Er was volggens mij toen geen slip in de koppelomvormer, koelwatertemperatuur bleef binnen de perken.
En zo heb ik mijn accommodatie gehaald! Je snapt het al, met de terugreis naar Nederland in het vooruitzicht heb ik deze rit maar één keer gemaakt en ben de volgende dag terug naar Nederland gereden, op de Duitse autobaan zonder moeite een snelheid van 170 km/uur aantippend. Er is dus kennelijk geen blijvende schade ontstaan.
Wat me wel opvalt is dat als ik 170 heb geblazen, er ik moet dan gas terugnemen i.v.m. wegwerkzaamheden bijvoorbeeld, er bij een lagere snelheid dan even een probleem onstaat met de lockup die niet ingrijpt. Maar na 30 seconden en wat spelen met het gas grijpt die toch weer in. Is alles dan even te warm geweest?
Wat is dit nu allemaal geweest? Ik resumeer:
- veel te hoge koelwatertemperatuur
- ratelend geluid samengaand met verlies aan tractie
- en in Nederland is alles weer als vanouds.
Vorig jaar is de bak geflushed door de huisdealer.
Ik zit zelf te denken aan de solenoids in het brein, maar Autrans heeft het telefonisch over een verstopt filter in de warmtewisselaar in de oliekoeler.
Het gaat mij erom dat als het uiteindelijk toch een bakprobleem blijkt te zijn (zoals al eerder gezegd, ik heb het idee dat ook in Nederland de lockup sporadisch niet goed werkt) het natuurlijk zonde is om de solenoids/brein en/of filter van de oliekoeler te laten vervangen als uiteindelijk het probleem in de AL4 bak zelf blijkt te liggen.
Weet iemand of het inslaan van de lockup nu geregeld wordt door de solenoids, of dat dat specifieke probleem echt diep in de AL4 bak zelf ligt?
En dat (tijdelijke) ratelende geluid toen ik even geen tractie had (en dat geluid is nu overigens volkomen weg), duidt dat op definitieve schade aan de koppelomvormer? Nogmaals, op dit moment rijdt de auto perfect! (op zeer sporadisch niet inkomen van de lockup na, maar daar heb ik de laatste drie dagen in Nederland sowieso geen last van gehad).
Wat is er gebeurd:
sinds enkele maanden heb ik in Nederland het idee dat de automaatbak soms slipt in de koppeling, je hoort het aan het motortoerental en als je dan kijkt op je toerenteller zie je het dan ook wel gebeuren. Het gebeurt vooral bij accelereren, gewoon kruisen is geen probleem.
Dit deed bij de Citroen dealer geen belletje rinkelen dus ik ging vol goede moed op vakantie naar Italie en je snapt het al, in Zwitserland kwam ik in de problemen.
Wij besloten om de toeristische Gotthard bergpas te nemen, de automaatbak kwam echter niet uit zijn koppelomvormerslip en ik reed slippend de pas op (let wel, in automaatstand D), wat niet veel later resulteerde in een te hoge KOELWATERtemperatuur (door de oliekoeler met warmtewisselaar natuurlijk), auto stilgezet, motor laten draaien, binnen een minuut was de temperatuur weer normaal en weer terug de berg afgesukkeld en alsnog de Gotthardtunnel genomen. Tijdens de afdaling naar de ingang van de tunnel echter bleek ik echter niet handmatig te kunnen schakelen, hij gaf op het dashboard ook niet aan in welke versnelling die zat, alleen dat die in "M" van manueel stond. Dus er was iets mis. Aan de ingang van de tunnel de auto helemaal stilgezet, half uur gewacht, weer gestart, tunnel genomen, en toen werkte weer alles volkomen normaal.
In Italie in Toscane werkelijk geen enkel probleem gehad, hellinkjes van 10% genomen in de "D" stand, alleen zeer sporadisch het probleem dat ik in Nederland ook al had, namelijk dat ik af en toe het idee heb dat de koppeling wat laat inlockt, voornamelijk bij accelereren. Maar verder werkte alles prima.
Op de terugweg, alweer in Zwitserland (dat vervloekte land), de San Bernardinotunnel genomen, geen probleem, alleen wij hadden slaap accommodatie geboekt in Graubunden bovenop een berg en dan hebben we het over een klein weggetje met een helling van 15-20% over een lengte van 4 kilometer en je snapt het al, opnieuw problemen. Na 3 kilometer (ik reed weer in zijn "D") verloor de auto zijn tractie (overigens had ik het idee dat de koppeling toen niet slipte) en als ik gas gaf resulteerde dat op het eind alleen nog maar in een ratelend geluid en schokkende beweging. Het vreemde is echter dat dit fenomeen deze keer NIET samenging met een te hoge koelwatertemperatuur! Die was wel wat warmer dan normaal, maar zeker niet veel te hoog! Auto een minuut stilgezet, in zijn "D" gezet, VOORZICHTIG gas gegeven, er was in het begin helemaal geen tractie, ineens met een schok kwam er tractie, en toen, heel voorzichtig, de laatste kilometer de berg opgereden met een snelheid van 10 km/u. Er was volggens mij toen geen slip in de koppelomvormer, koelwatertemperatuur bleef binnen de perken.
En zo heb ik mijn accommodatie gehaald! Je snapt het al, met de terugreis naar Nederland in het vooruitzicht heb ik deze rit maar één keer gemaakt en ben de volgende dag terug naar Nederland gereden, op de Duitse autobaan zonder moeite een snelheid van 170 km/uur aantippend. Er is dus kennelijk geen blijvende schade ontstaan.
Wat me wel opvalt is dat als ik 170 heb geblazen, er ik moet dan gas terugnemen i.v.m. wegwerkzaamheden bijvoorbeeld, er bij een lagere snelheid dan even een probleem onstaat met de lockup die niet ingrijpt. Maar na 30 seconden en wat spelen met het gas grijpt die toch weer in. Is alles dan even te warm geweest?
Wat is dit nu allemaal geweest? Ik resumeer:
- veel te hoge koelwatertemperatuur
- ratelend geluid samengaand met verlies aan tractie
- en in Nederland is alles weer als vanouds.
Vorig jaar is de bak geflushed door de huisdealer.
Ik zit zelf te denken aan de solenoids in het brein, maar Autrans heeft het telefonisch over een verstopt filter in de warmtewisselaar in de oliekoeler.
Het gaat mij erom dat als het uiteindelijk toch een bakprobleem blijkt te zijn (zoals al eerder gezegd, ik heb het idee dat ook in Nederland de lockup sporadisch niet goed werkt) het natuurlijk zonde is om de solenoids/brein en/of filter van de oliekoeler te laten vervangen als uiteindelijk het probleem in de AL4 bak zelf blijkt te liggen.
Weet iemand of het inslaan van de lockup nu geregeld wordt door de solenoids, of dat dat specifieke probleem echt diep in de AL4 bak zelf ligt?
En dat (tijdelijke) ratelende geluid toen ik even geen tractie had (en dat geluid is nu overigens volkomen weg), duidt dat op definitieve schade aan de koppelomvormer? Nogmaals, op dit moment rijdt de auto perfect! (op zeer sporadisch niet inkomen van de lockup na, maar daar heb ik de laatste drie dagen in Nederland sowieso geen last van gehad).
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik ging lekker niet naar Autrans, die hebben veel minder kennis in huis van de AL4 dan onze huisdealer GJO. Geen idee waarom je daarheen wilt?
Maarreuh......solenoids vervangen is hier het devies. Ik ken deze klachten van mijn AL4. Nieuwe klepjes en een software-update en klaar. Niks filter......
Maarreuh......solenoids vervangen is hier het devies. Ik ken deze klachten van mijn AL4. Nieuwe klepjes en een software-update en klaar. Niks filter......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Met GW-tje eens !
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Voor meer dan 100% eens met GW-tje en Menno: naar GJO met dit verhaal.
Eerder schreef je dat de bak "geflusht" was bij je huisdealer.
Beschikt hij echt over de daarvoor noodzakelijke apparatuur? Of heeft hij 'm ververst zoals alle dealers dat doen?
Groet,
JW
Eerder schreef je dat de bak "geflusht" was bij je huisdealer.
Beschikt hij echt over de daarvoor noodzakelijke apparatuur? Of heeft hij 'm ververst zoals alle dealers dat doen?
Groet,
JW
C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 19 jul 2009 12:13
Auto: C5 2.0 HDI break automaat exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 418000
Kleur: groen
Hoi JW,
met "huisdealer" bedoel ik niet MIJN huisdealer, maar bedoel ik ONZE C5 club huisdealer, GJO dus, sorry voor de confusion.
Hoi Menno en GW, oke ik heb net GJO gebeld en die had het niet over de solenoids in het brein, maar over de koppelingsplaatjes die in de koppeling of koppelomvormer zitten. Daar had ik nu nog nooit van gehoord, dat in een vloeistofkoppeling ook nog fysieke koppelingslaatjes zitten. Maar dat hoef ik ook allemaal niet te weten, want het is mijn vak niet. Daar hebben we GJO voor, daar ga ik morgen dus ff naar toe en dan gaatie proefrijden. Mooi, ik houd jullie op de hoogte!
met "huisdealer" bedoel ik niet MIJN huisdealer, maar bedoel ik ONZE C5 club huisdealer, GJO dus, sorry voor de confusion.
Hoi Menno en GW, oke ik heb net GJO gebeld en die had het niet over de solenoids in het brein, maar over de koppelingsplaatjes die in de koppeling of koppelomvormer zitten. Daar had ik nu nog nooit van gehoord, dat in een vloeistofkoppeling ook nog fysieke koppelingslaatjes zitten. Maar dat hoef ik ook allemaal niet te weten, want het is mijn vak niet. Daar hebben we GJO voor, daar ga ik morgen dus ff naar toe en dan gaatie proefrijden. Mooi, ik houd jullie op de hoogte!
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Suc6 !!! We horen de afloop wel
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Blijkbaar niet.......
Zeg maar André
C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 19 jul 2009 12:13
Auto: C5 2.0 HDI break automaat exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 418000
Kleur: groen
Jawel, hier is de afloop:
complete bak laten reviseren door ATR Transmissies in Montfoort en rijdt als een zonnetje. Kosten: 2650,= euro's.
Is die auto dat waard: verzekeringstechnisch niet natuurlijk, maar zo'n dame gooi ik na 7 jaar trouwe dienst niet zomaar aan de kant natuurlijk.
complete bak laten reviseren door ATR Transmissies in Montfoort en rijdt als een zonnetje. Kosten: 2650,= euro's.
Is die auto dat waard: verzekeringstechnisch niet natuurlijk, maar zo'n dame gooi ik na 7 jaar trouwe dienst niet zomaar aan de kant natuurlijk.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Mooi dat het opgelost is en er toch nog mensen zijn die verder kijken dan de economische waarde.... 
Zeg maar André
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
En deze volledige revisie is op aanraden van GJO gedaan? Kan ik me niet voorstellen. Johan repareert wat nodig is en meestal is een volledige revisie, zeker bij deze kilomterstand, niet nodig.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Met een tweedehands bak was je waarschijnlijk voor de helft klaar geweest....
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop




