Vreemde airco -en temperatuurproblemen
Ik had eigenlijk al sinds het voorjaar een steeds slechter werkende airco. Op een gegeven moment de condensor eens schoongemaakt en met de Lexia wat bekeken, maar ik kon er nog niet achter komen wat er nu precies loos was. Het ding werkte wel, maar sloeg vaak na een kwartiertje uit en ging dan pas na lange tijd weer wat doen.
Vorige week de airco laten leeghalen en opnieuw laten vullen. Het begon goed, maar ook steeds weer uitvallen. Alle functies leken te werken maar het probleem kon niet gevonden worden.
's Avonds wezen puzzelen met de Lexia en daarbij zag je de installatie keurig pendelen:
- binnentemperatuur 31°C ,
- airco komt in, fan draait, verdampertemperatuur zakt naar 14,4°C,
- airco slaat uit, binnentemperatuur stijgt weer naar 31°C,
- airco komt weer in, verdamper zakt weer naar 14,4°C.
De verdampertemperatuur zou officieel moeten zakken tot zo'n 6°C maar de cyclus bleef als hierboven. Ik kon niets anders bedenken dan te beginnen met een nieuwe drukschakelaar omdat alles verder functioneerde.
Een andere storing was die van de elektrische thermostaat. Er stond een permanente kortsluiting in het register. Na wat puzzelen bleek dat hiervoor een update door Citroën was gemaakt om deze te vervangen door een normale mechanische thermostaat met een openingstemperatuur van 89 °C ipv 105 °C. Dus een nieuwe drukschakelaar voor de condensor en een thermostaat besteld.
Gisteravond de nieuwe thermostaat gemonteerd. Wat blijkt vandaag? De airco werkt weer als vanouds! (afkloppen) Het vreemde is dat ik het elektrische deel van de thermostaat niet kan linken met de cyclus van de airco, die moest verantwoordelijk zijn voor dit feest.
De koelvloeistoftemperatuur blijft nu iets lager:
Kwam die eerst tot P4, hij blijft nu net iets onder P3 staan.
De olietemperatuur blijft verder achter:
Die stond altijd iets onder P3 en komt nu na flink wat kilometers net een stukje voorbij P2.
Is het handig dat die olietemperatuur zo laag blijft? Ik ben bang dat dit in de winter voor sludge kan gaan zorgen.
Wie kan er iets over zeggen en herkent deze zaken? Ook iemand het verband tussen thermostaat en airco al eens ondervonden?