Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
C5club extreme Fan


Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2015 09:24
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant
Jaar geleden de interieurfilter vervangen. Haalde niets uit voor de muffe lucht binnen (die snel went als je er eenmaal inzit). Laatst toch maar weer eens naar het filter gekeken om eventueel te vervangen als voorwerk op ozonbehandeling.
De filter was niet heel vuil, maar toen ik na verwijdering filter met mijn hand in de opening voelde kwam er zomaar een paar goede vingers zwartige, natte drap uit (filter zelf was droog). Ik heb nog met wat wc-papier wat meer vuil proberen te vangen maar er kwam niet veel meer, lastige plek om grondig bij te komen.
Gek genoeg lijkt de muffe lucht nu een heel stuk minder (filter is nog niet vervangen trouwens). Dus ik wil deze route nog even grondig afmaken alvorens een ozonbehandeling te doen.
de vragen:
1] Is dit een bekend euvel/Heeft iemand dit ook aan de hand gehad en heeft diegene tipe om de filterholte schoon te krijgen?
2] Wat loopt/zit daar aan leidingwerk etc waardoor her juist daar vochtig wordt? Ik zou verwachten dat door de ventilatie bij de filter daar juist geen vochtigheid te vinden zou zijn. Zit de condensator van de airco daar ook? Tekeningen van wat er loopt zouden zeer welkom zijn.
3] Is er een middel/schuim waardoor ondanks slechte zichtbaarheid en de krappe holte de boel toch goed schoon wordt?
De filter was niet heel vuil, maar toen ik na verwijdering filter met mijn hand in de opening voelde kwam er zomaar een paar goede vingers zwartige, natte drap uit (filter zelf was droog). Ik heb nog met wat wc-papier wat meer vuil proberen te vangen maar er kwam niet veel meer, lastige plek om grondig bij te komen.
Gek genoeg lijkt de muffe lucht nu een heel stuk minder (filter is nog niet vervangen trouwens). Dus ik wil deze route nog even grondig afmaken alvorens een ozonbehandeling te doen.
de vragen:
1] Is dit een bekend euvel/Heeft iemand dit ook aan de hand gehad en heeft diegene tipe om de filterholte schoon te krijgen?
2] Wat loopt/zit daar aan leidingwerk etc waardoor her juist daar vochtig wordt? Ik zou verwachten dat door de ventilatie bij de filter daar juist geen vochtigheid te vinden zou zijn. Zit de condensator van de airco daar ook? Tekeningen van wat er loopt zouden zeer welkom zijn.
3] Is er een middel/schuim waardoor ondanks slechte zichtbaarheid en de krappe holte de boel toch goed schoon wordt?
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
er bestaan middelen die je moet aan bregen in het aanzuigkanaal
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Wie weinig bomen in de buurt heeft kent dit probleem niet zo
Maar bij mij in de buurt zijn veel bomen en was het ieder jaar prijs.
Waar ik met mijn c5en last van had waren de dorre bladeren en overige troep
die in de aanzuigbak terecht kwamen.
Die vaak vochtige biomassa moet regelmatig worden verwijderd en je kunt er moeilijk bij.
Voor je het weet is die luchtaanzuigbak verandert in een composthoop met alle gevolgen van dien.
Met de lucht van het rottingsproces van die "compost" ventileer je dan je interieur.
Heldere geesten camoufleren de stank met zogenaamde luchtverfrissers of parfumeurs.
( Dus nog meer troep wordt aan de lucht toegevoegd )
Aan de ziekteverwekkende kiemen in die lucht doet men niets.
Die microscopische ziektekiemen zijn kleiner dan de gaatjes in het luchtfilter
en gaan daar dus doorheen.
Dit is zonder twijfel onhygienisch en symptoombestrijding van de bovenste plank.
Bij mij komt die troep er niet in, gewoon schoonmaken dus.
Met een stukje tuinslang op de stofzuigerslang lukte het me wel de meeste troep er uit te krijgen.
Vervolgens met een emmer sop die bak goed uitspoelen en afwateringsmogelijkheid ontstoppen.
Met de huidige c3 Picasso kan ik de luchtfilter vanuit de aanzuigbak (van buitenaf) zonder gereedschap vervangen en is die bak ook makkelijker schoon te maken.
Maar bij mij in de buurt zijn veel bomen en was het ieder jaar prijs.
Waar ik met mijn c5en last van had waren de dorre bladeren en overige troep
die in de aanzuigbak terecht kwamen.
Die vaak vochtige biomassa moet regelmatig worden verwijderd en je kunt er moeilijk bij.
Voor je het weet is die luchtaanzuigbak verandert in een composthoop met alle gevolgen van dien.
Met de lucht van het rottingsproces van die "compost" ventileer je dan je interieur.
Heldere geesten camoufleren de stank met zogenaamde luchtverfrissers of parfumeurs.
( Dus nog meer troep wordt aan de lucht toegevoegd )
Aan de ziekteverwekkende kiemen in die lucht doet men niets.
Die microscopische ziektekiemen zijn kleiner dan de gaatjes in het luchtfilter
en gaan daar dus doorheen.
Dit is zonder twijfel onhygienisch en symptoombestrijding van de bovenste plank.
Bij mij komt die troep er niet in, gewoon schoonmaken dus.
Met een stukje tuinslang op de stofzuigerslang lukte het me wel de meeste troep er uit te krijgen.
Vervolgens met een emmer sop die bak goed uitspoelen en afwateringsmogelijkheid ontstoppen.
Met de huidige c3 Picasso kan ik de luchtfilter vanuit de aanzuigbak (van buitenaf) zonder gereedschap vervangen en is die bak ook makkelijker schoon te maken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het proces begint er mee dat die bladeren op het rooster van de paravaanbak terecht komen.
Als je die laat zitten, verkruimelen ze door de warmte, en vallen vervolgens naar beneden, de paravaan bak in.
Het vervolg is bekend
Dat kun je voorkomen door met grote regelmaat die bladeren weg te halen van dat rooster.
Ik doe dat zeker één keer in de week, en in de herfst nog wat vaker.
Soms moet daarvoor de motorkap even open, dan kun je er makkelijker bij.
Het motto is dus ook hier: voorkomen is beter dan genezen
Groet,
JW
Als je die laat zitten, verkruimelen ze door de warmte, en vallen vervolgens naar beneden, de paravaan bak in.
Het vervolg is bekend
Dat kun je voorkomen door met grote regelmaat die bladeren weg te halen van dat rooster.
Ik doe dat zeker één keer in de week, en in de herfst nog wat vaker.
Soms moet daarvoor de motorkap even open, dan kun je er makkelijker bij.
Het motto is dus ook hier: voorkomen is beter dan genezen
Groet,
JW
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Dat doe ik ook met regelmaat idd
Bij aanschaf ( indien het geen nieuwe betreft ) zelfs zeer grondig door ook wielkuipen e.d. te verwijderen zodat de afvoer ook weer vrij is
Bij aanschaf ( indien het geen nieuwe betreft ) zelfs zeer grondig door ook wielkuipen e.d. te verwijderen zodat de afvoer ook weer vrij is
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De afvoer van de paravaanbak is bij mij ook verstopt geweest.
Gevolg: water dat naar binnen liep, het ventilatie systeem in
Sindsdien zorg ik ervoor dat die afvoeren links en rechts open blijven, met een staaldraad kan ik die van bovenaf doorprikken zonder iets te hoeven demonteren.
Groet,
JW
Gevolg: water dat naar binnen liep, het ventilatie systeem in
Sindsdien zorg ik ervoor dat die afvoeren links en rechts open blijven, met een staaldraad kan ik die van bovenaf doorprikken zonder iets te hoeven demonteren.
Groet,
JW
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Dat werkt natuurlijk afdoende
Toch schrik je nog vaak van de rotzooi die achter blijft als je wel demonteert
Toch schrik je nog vaak van de rotzooi die achter blijft als je wel demonteert
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 399
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:07
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Locatie: Sint Niklaas
ik denk dat de paravaanbak niet het probleem is
WouterB schrijft
De filter was niet heel vuil, maar toen ik na verwijdering filter met mijn hand in de opening voelde kwam er zomaar een paar goede vingers zwartige, natte drap uit (filter zelf was droog). Ik heb nog met wat wc-papier wat meer vuil proberen te vangen maar er kwam niet veel meer, lastige plek om grondig bij te komen.
dus denk ik dat willy4 bedoelt om op die " lastige plek " een middelen aan brengen aan de filter opening dus
en
2] Wat loopt/zit daar aan leidingwerk etc waardoor het juist daar vochtig wordt?
ik denk dat vocht komt van condens dat van de koelradiator maar beneden drupt en niet weg kan door dat de afvoer zo klein is wil dat wel eens dicht slippen en zo nog meer water verzamelen wat dan weer een goed kweek bedje is voor dat natte hondensyndroom
dus
3] Is er een middel/schuim waardoor ondanks slechte zichtbaarheid en de krappe holte de boel toch goed schoon wordt?
ik denk dat waar je natte drap zit eens goed moet spoelen met water en zeep en zien of het water weg loop door een slangentje onder de auto ( condens moet weg kunnen lopen )
als dat goed is de raad van willy volgen en dan moet je natte hond fris zijn
allee dat is mijn gedacht hier over ik kan het ook verkeerd voor hebben hoor
mvg jean
WouterB schrijft
De filter was niet heel vuil, maar toen ik na verwijdering filter met mijn hand in de opening voelde kwam er zomaar een paar goede vingers zwartige, natte drap uit (filter zelf was droog). Ik heb nog met wat wc-papier wat meer vuil proberen te vangen maar er kwam niet veel meer, lastige plek om grondig bij te komen.
dus denk ik dat willy4 bedoelt om op die " lastige plek " een middelen aan brengen aan de filter opening dus
en
2] Wat loopt/zit daar aan leidingwerk etc waardoor het juist daar vochtig wordt?
ik denk dat vocht komt van condens dat van de koelradiator maar beneden drupt en niet weg kan door dat de afvoer zo klein is wil dat wel eens dicht slippen en zo nog meer water verzamelen wat dan weer een goed kweek bedje is voor dat natte hondensyndroom
dus
3] Is er een middel/schuim waardoor ondanks slechte zichtbaarheid en de krappe holte de boel toch goed schoon wordt?
ik denk dat waar je natte drap zit eens goed moet spoelen met water en zeep en zien of het water weg loop door een slangentje onder de auto ( condens moet weg kunnen lopen )
als dat goed is de raad van willy volgen en dan moet je natte hond fris zijn
allee dat is mijn gedacht hier over ik kan het ook verkeerd voor hebben hoor
mvg jean
lexia aanwezig
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Als je hier ziet waar het filter zich bevindt, zul je begrijpen dat het niet heel eenvoudig is om daar goed te reinigen. Dat zal hoe dan ook met een speciale behandeling gedaan moeten worden. Je kunt er domweg niet bij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Fan


Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2015 09:24
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant
Dank voor de antwoorden. Ik had het idd niet over de paravaanbak. Ik zal wel even doorprikken/doorspoelen en evt schoonmaken maar de drap zat dus bij het interieurfilter. Drap dat zn weg vindt vanuit de paravaan naar de filter lijkt (gezien de foto) niet voor de hand liggend maar als gezegd zal ik de paravaan wat schoonmaken/bekijken.
Voorkomen is beter dan genezen, maar dat stadium is sowieso gepasseerd als je 2e hands rijdt..
Dus blijft over:
1- Willy bedoelde jij inderdaad een middeltje dat ingebracht wordt in de opening waar de interieurfilter inschuift? Zo ja, kun je me een naam van zoeen middel geven?
2- een 3d tekening van het ventilatiesysteem en aircosysteem (of de koelradiator en condenser daar toevalig boven zitten), wie-o-wie kan me daaraan helpen?
3- met borstel in de filteropening frutten en de tuinslang erop (en onder auto kijken) , ik wacht even op [1] en dan schuif ik er daarna meteen n nieuw filter in
Voorkomen is beter dan genezen, maar dat stadium is sowieso gepasseerd als je 2e hands rijdt..
Dus blijft over:
1- Willy bedoelde jij inderdaad een middeltje dat ingebracht wordt in de opening waar de interieurfilter inschuift? Zo ja, kun je me een naam van zoeen middel geven?
2- een 3d tekening van het ventilatiesysteem en aircosysteem (of de koelradiator en condenser daar toevalig boven zitten), wie-o-wie kan me daaraan helpen?
3- met borstel in de filteropening frutten en de tuinslang erop (en onder auto kijken) , ik wacht even op [1] en dan schuif ik er daarna meteen n nieuw filter in
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Er zijn verschillende merken , ga ergens waar ze auto onderdelen verkopen.
Dit breng je in de aanzuig kanalen binnen en buitenlucht en dat doodt de microben
Dit breng je in de aanzuig kanalen binnen en buitenlucht en dat doodt de microben
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2012 00:25
Auto: Citroen C5
Opties: nog standaard
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Kleur: grijs metalic
Locatie: Emmerich am Rhein Dld.
Waar zit de opening waar het condenswater onder de auto wegloopt?
Misschien kan ik dan met perslucht van onder schoon blazen of doorsteken zodat de condens weer goed wegloopt .
Gr. WillyB
Misschien kan ik dan met perslucht van onder schoon blazen of doorsteken zodat de condens weer goed wegloopt .
Gr. WillyB
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
https://get.google.com/albumarchive/102 ... VoXBrdh_Ia
ik krijg geen foto meer direkt geplaatst er is wat veranderd bij picasa
op de link klikken en op de foto ook is klikken
juist boven de opening van de pook heb je het gat van de afloop , maar onder het gat zit ook die dunne aluminium plaat
zodat je het gat vanonder niet ziet
ik krijg geen foto meer direkt geplaatst er is wat veranderd bij picasa
op de link klikken en op de foto ook is klikken
juist boven de opening van de pook heb je het gat van de afloop , maar onder het gat zit ook die dunne aluminium plaat
zodat je het gat vanonder niet ziet
Berichten: 8141
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
404. That’s an error.
Geen foto
Geen foto
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019





