Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13957 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
de hoge druk word normaal gemeten aan de uitgang van de compressor, en word in de condensor naar beneden gebracht het doel van de condensor is de bedoeling is van gas fase terug in de vloeistof fase te gaan
|
15 mei 2016 23:29 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
In de condensor wordt de temperatuur van het gecomprimeerde gas naar beneden gebracht waardoor het tot vloeistof condenseert. Maar daarbij verandert de druk niet. Tussen de uitgang van de compressor en het expansieventiel aan het begin van de verdamper heerst dezelfde druk.
Vraag blijft: hoe kan de druk ná het comprimeren dan maar 2,8 bar zijn? En welke druk is er dan in het systeem als de compressor niet loopt, na het afzetten van de motor?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 mei 2016 23:44 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
Ik snap je verwarring. De druk in de installatie is aan HD en LD kant gelijk als de compressor niet werkt. Deze druk is afhankelijk van de temperatuur. Niet van de hoeveelheid koudemiddel in de installatie. Ik heb ooit eens een experiment gedaan waarbij ik een installatie leeghaalde, en vulde met slechts 50 gram. Daar bleek de druk gewoon 5 bar te zijn bij 20 graden. Dat was om iemand te overtuigen die dit niet geloofde.
De druk aan de hd zijde zal alleen zo laag (2,8 bar) zijn als:
De compressor uit is, en de installatie leeg is. De compressor uit is, en de temperatuur onder de 7 graden is De compressor is ingeschakeld terwijl het blokventiel niet opent waardoor er geen circulatie is.
In het document wordt gesproken van uitschakelen, in de meeste gevallen zal 'niet inschakelen' beter geformuleerd zijn.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 mei 2016 00:03 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
Ik ben er niet heel veel mee bezig geweest, maar toen ik van het weekend olie en filter heb vervangen van mijn C5, kwam ik erachter dat de condensor van de airco wel erg dicht zat. Ik heb hem ingespoten met een reinigingsmiddel en zoveel mogelijk schoongespoten. Om dit goed te doen moet ik hem vanaf de achterzijde met waterslang of perslucht doorblazen maar dan moet de radiateur er even uit of aan de kant. Ik kan merken dat hier met grote waarschijnlijkheid wel het probleem zit. De werking is al beter geworden van de airco. Logisch....als de condensor niet voldoende gekoeld wordt, loopt de druk te ver op en schakelt de airco uit.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
14 jun 2016 10:04 |
|
 |
mamagyver
C5club Newbie
Geregistreerd: 12 sep 2015 14:06 Berichten: 10
Auto: break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 224000
Kleur: metalic grijs
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
Ook hier problemen met het motortje van de luchtmenging. Wanneer ik de temp op maximaal zet zie ik het motortje wel een stukje draaien (heb hem dus al los weten te krijgen) maar vervolgens draait hij weer terug ZONDER DAT IK OP KOUDER DRUK!. Ik blijf dus richting maximaal duwen, maar het motortje stopt even en draait dan weer terug. Aangezien dit bij de ramen ook gebeurt (gaan de ene keer wel, de andere keer niet open en dicht) begin ik er aan te twijfelen of dit wel een probleem van het motortje is. Overigens doet de beluchting aan de bijrijders kant wel wat ie moet doen.
Mijn vorige C5 had dit probleem ook maar net ff anders: uitgesleten klepbediening wat met een dot hittebestendige lijm nog jaren goed heeft gezeten. Dat motortje draaide gewoon netjes 1 kant op, tot je de temp knop weer de andere kant op draaide dan ging hij uiteraard weer terug.
Iemand enig idee waar is de oorzaak moet zoeken?
TNX!!
_________________ mijn dyane 6 uit 1970 is wat trager, maar wel veel overzichtelijker
|
26 jul 2016 19:24 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
Dat van de ramen moet je in de schakelaar zoeken. Die kun je uit elkaar halen en schoon maken.
Dat van het motortje lijkt onlogisch. Maar vergeet niet dat het een automatische regeling is. Dus er kan een reden zijn dat het systeem de motor terug stelt. Ik zou iig de meetwaarden van de sensoren eens bekijken. Evenals de terug koppeling van de positie van de motor. Heb je wel de juiste motor gedemonteerd? Er zit er een naast voor de verdeling.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 jul 2016 20:47 |
|
 |
mamagyver
C5club Newbie
Geregistreerd: 12 sep 2015 14:06 Berichten: 10
Auto: break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 224000
Kleur: metalic grijs
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
dank voor je reactie. Ja, ik weet zeker dat ik het juiste motortje heb losgemaakt, anders zou het uberhaupt niet reageren als ik op de temperatuurknop druk, toch? Bij mijn C5 uit 2003 zat het daar, deze is uit 2006. Leek mij dezelfde plek. Heel moeilijk te bereiken trouwens. Ik kan niet ontdekken of hij de klep wel meeneemt. Heb geprobeerd met een grote schroevendraaier het insteekgat wat te draaien maar was bang het stuk te maken dus niet verder geprobeerd. Het kostte nogal wat gepruts om het asje weer met de platte kant zodanig te krijgen dat het motortje er weer in paste, maar dat is wel gelukt. De temperatuur blijft echter constant, maakt niet uit of ik hem op max of min zet. Aan de bijrijders kant gaat het prima. De wagen stond met lege accu in een showroom en bij inruil hebben ze mijn oude accu er in gezet. Ik vroeg me af of daardoor misschien alles ontregeld kan zijn?
_________________ mijn dyane 6 uit 1970 is wat trager, maar wel veel overzichtelijker
|
26 jul 2016 22:32 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
De verwarmings/ventilatieunit van jouw PH2 zit heeeeel anders in elkaar dan die van je vroegere PH1. De motoren zitten ook niet op dezelfde plek.
Dat een motortje reageert als je de temperatuur verandert mag niet verbazen. Het kan het verkeerde motortje zijn, omdat de A/C computer een heleboel zaken tegelijk moet veranderen als je de temperatuur aanpast. Daar zit ook de warmteverdeling boven-midden-onder bij, en dus een motortje dat dit moet aanpassen. Zie ook BJG's verhaal daarover, hierboven
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 jul 2016 22:41 |
|
 |
mamagyver
C5club Newbie
Geregistreerd: 12 sep 2015 14:06 Berichten: 10
Auto: break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 224000
Kleur: metalic grijs
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
oke JW dan ga ik verder speuren, mogelijk toch het verkeerde losgemaakt dan.
_________________ mijn dyane 6 uit 1970 is wat trager, maar wel veel overzichtelijker
|
26 jul 2016 22:48 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
Wat is eigenlijk de klacht? De ph2 kent niet veel problemen mbt de ac.
Wel breekt soms de as van de lucht verdeel klep
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 jul 2016 22:03 |
|
 |
mamagyver
C5club Newbie
Geregistreerd: 12 sep 2015 14:06 Berichten: 10
Auto: break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 224000
Kleur: metalic grijs
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
Er komt aan de bestuurderskant maar 1 temperatuur lucht uit, tamelijk koel. De lucht wordt niet warmer als je hem op maximaal zet.
_________________ mijn dyane 6 uit 1970 is wat trager, maar wel veel overzichtelijker
|
28 jul 2016 06:59 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
Dat lijkt dan eerder op een gebroken kachelklep 
_________________ Zeg maar André
|
28 jul 2016 09:16 |
|
 |
mamagyver
C5club Newbie
Geregistreerd: 12 sep 2015 14:06 Berichten: 10
Auto: break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 224000
Kleur: metalic grijs
Naar boven
|
 Re: Airco-probleem
Mijn ph1 had hetzelfde bleek uitgesleten insteekgat van kachelhuis heb toen motortje met hittebestendig twee comp lijm geplaatst en dat ging goed. Bij deze ph2 moet ik eerst zeker weten welk motortje ik moet hebben. Ik bespeur wel vreemde dingen: als ik de airco uitschakel komt er wel warme lucht echter niet maximaal. Ook verliest de auto op de een of andere manier koelwater en wordt dan uiteraard te heet. Lijkt me waterpomp of thermostaat maar heeft het ook iets met airco en kachel van doen??
_________________ mijn dyane 6 uit 1970 is wat trager, maar wel veel overzichtelijker
|
29 jul 2016 10:14 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|