Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Auteur |
Bericht |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Vandaag dachten we de laatste hand te leggen aan het ombouwen van de motor van Iceman..... Iceman zal daar later wel meer over posten......... Op zicht ging alles heel erg goed, tot aan het ontluchten De motor loopt heel erg mooi, loopt op lpg en benzine. Alleen gaat de motor steeds koken. Met de lexia zien we de temperatuur oplopen tot 109.9 graden, maar de fan doet niets. Stekker van de sensor af, en de fan gaat meteen full speed, de lexia verteld: -43graden. Met de lexia de fan testen, geeft geen problemen. De fan gaat rustig naar full speed. Ik heb een reserve sensor aangesloten en die met een aansteker heet gestookt tot boven 135graden, maar de fan slaat niet aan. Alle Zekeringen zijn goed. Ter info: Dit alles met uitgeschakelde airco. Met de airco aan draait de fan op 21%, en blijft daar op draaien. Wie weet raad.......???? Mvrgr, Smeerpijp en vetkees
_________________ Zeg maar André
|
26 jun 2016 21:47 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
de lexia verteld: -43graden. waarom heb je de sensor dan niet omgewiseld?
|
26 jun 2016 21:50 |
|
 |
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Alle massa verbindingen in orde? Succes.
Groet, Jan
|
26 jun 2016 21:56 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
zo lang dat de lexia -43 graden aangeeft ga je een probleem hebben
|
26 jun 2016 22:01 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
-43 is wanneer de sensor los gekoppeld is....... Dir was om te checken of de fan dan wel draait, en dat doet ie dan wel.....
_________________ Zeg maar André
|
26 jun 2016 22:21 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
werkte de verwarming?
|
26 jun 2016 23:01 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Alles werkt zoals het hoort, alleen de fan schakelt naar mijn inzien veel te laat(of niet) in.......
Zojuist nog eens geprobeerd met een losse sensor..... Bij 141 graden (lexia), springt de fan in. Zodra de temp onder de 140 komt schakelt hij uit. bij 135 schakelt hij dan weer in. Bij 107 schakelt hij weer uit.
Dit zijn metingen met de lexia, waarbij ik de sensor langzaam verwarm tot 145 graden. Daarna de sensor laar afkoelen tot de waarde zelfs weer onder de 60 graden is.
Hierbij valt mij op dat als de fan het doet, hij alleen op 99% draait, of niet.
Maar de fan doet dus niets tot er een waarde van boven de 140 graden is bereikt. De sensor geeft in rust zo goed als dezelfde waarde als de tempsensor in de spiegel.
_________________ Zeg maar André
|
27 jun 2016 00:15 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Dergelijk gedrag heb ik bij mijn 307 gehad; dáár lag het defect in het relais wat de fan aanschakelt.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
27 jun 2016 06:22 |
|
 |
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3069 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Misschien de fan zelf die ergens wat losse contactjes heeft? Ik heb er nog een liggen mocht je willen wisselen om te checken. Ligt wel in Frankrijk dus duurt wel een weekje voor ik hem hier heb. Relais unit met kabels en al heb ik ook nog, die ken je wel want dat zijn die van jouw 
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
27 jun 2016 10:14 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Even voor mijn begrip: de EW10A motor van Iceman is vervangen door een zelfde EW10A, niet door een EW10J4? Die laatste heeft een ander systeem van aansturing van de koeling, dat loopt deels via het VAN Netwerk. Bij de EW10A gaat alles via de CAN. Voor de EW10A gelden de volgende temperaturen, te lezen in het document D4EA7PP0 Werkingsprincipe : Koelsysteem : Citaat: -- Als de temperatuur 97°C wordt, zal de motormanagementcomputer de lage snelheid van de beide koelventilatoren inschakelen -- Tussen 97°C en 105°C stuurt de motormanagementcomputer de regelaar geleidelijk aan -- Als de temperatuur 105°C wordt, zal de motormanagementcomputer de hoge snelheid van de koelventilatoren inschakelen.
Noodprogramma
Een defect aan de thermosensor koelvloeistof heeft tot gevolg : •Koelventilatoren werken op de hoogste snelheid •Onderbreking van de aircocompressor •Het controlelampje STOP en het waarschuwingslampje voor de koelvloeistoftemperatuur op het instrumentenpaneel gaan branden (*) •Er verschijnt een bericht op het multifunctioneel scherm
Opslaan van een foutcode in de elektronische eenheid motor.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 jun 2016 10:30 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Vreemd dat in deze beschrijving over "koelventilatoren" gesproken wordt terwijl er maar 1 geplaatst is voor de condensor en radiator.
In het draadje van Iceman is duidelijk te zien dat de "oude" EW10A gewisseld is voor een "nieuwe".
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
27 jun 2016 10:44 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Dank voor de antwoorden.
De motor is gewisseld met hetzelfde type motor, maar wel kaal. Alle onderdelen zijn over gezet, zoals draadboom, dynamo, inlaat, etc. Hierbij moet ik wel opmerken dat de koelwatersensor niet overgezet is.
Er verschijnen geen meldingen in de Lexia die ook maar iets te maken hebben met de ventilator of de temperatuur, ook niet op het multifunctie display. Mits ik de sensor losneem, dan uiteraard wel.
Inderdaad wat GW zegt: er is maar een ventilator aanwezig........
_________________ Zeg maar André
|
27 jun 2016 10:46 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
willy4 schreef: de lexia verteld: -43graden. waarom heb je de sensor dan niet omgewiseld? waarom heb je hem niet gewisseld?
|
27 jun 2016 10:52 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Dat document is een algemene beschrijving van PH2 koelsystemen.
In het document B1GB3BP0 Gegevens : Het koelsysteem INJECTIE EW10A wordt gesproken over Motorventilatorgroep 525 W
Desgewenst kan ik beide doc's als PDF's sturen. Naar welk mailadres moet dat dan?
Voorts kan ik kijken of ik het schema kan vinden in SEDRE. Daarvoor heb ik de VIN's nodig van beide auto's, dus die van de donor en van Iceman.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 jun 2016 11:01 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
willy4 schreef: willy4 schreef: de lexia verteld: -43graden. waarom heb je de sensor dan niet omgewiseld? waarom heb je hem niet gewisseld? Dat is als de sensor word los genomen, dan grijpt het veiligheidssysteem in en stuurt hij de fan naar hoog toeren. @JW, dat mag naar mij en André. De donor was een Peugeot 407 uit 2006, alleen het motorblok is overgezet. Geen elektronische componenten. Als het goed is heb je mijn VIN in jouw bestand staan. Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
27 jun 2016 11:08 |
|
 |
|