C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Sorry voor de dome vragen, ben niet zo heel erg thuis in de elektro :oops:
Dus stekker aansluiten en meten wat de spanning is op de dikke pennen ?
In het midden zitten wat dunnere pennen, dat is de aansturing neem ik aan, is het een kwestie van daar 12V op en dan zou dat dingen moeten gaan draaien ?

Straks even proberen voordat ik de auto naar de dieselspecialist breng ivm olie-lekkage bij de verstuivers.

Wat de A/C computer betreft, denk niet dat die stuk is, volgens het schema kan de aanjager ook door de BSM aangestuurd worden.
A/C aan of niet, in beide gevallen doet de aanjager het niet.
Een nieuwe aanjager is besteld, krijg wat extra korting bij de Peug voor dit dure onderdeel.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Als ik naar dat "schema" kijk komt de 12V voeding uit de BSM, en de aansturing waar ik hierboven over spreek uit de A/C computer.
Beide zijn nodig om de fan te laten draaien, bij lopende motor.
Dat wordt allemaal aangestuurd vanuit de BSI via de CAN, resp. CAN-CAR en CAN-CONFORT.

Ik zal kijken of ik het echte, elektrische schema kan vinden.
Daarvoor heb ik de laatste 8 cijfers van je VIN nodig......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
C5HDI110 schreef:Sorry voor de dome vragen, ben niet zo heel erg thuis in de elektro :oops:
Dus stekker aansluiten en meten wat de spanning is op de dikke pennen ?
In het midden zitten wat dunnere pennen, dat is de aansturing neem ik aan, is het een kwestie van daar 12V op en dan zou dat dingen moeten gaan draaien ?

......
Zo ziet het algemene schema er uit van een PH2 A/C met gescheiden regeling, niet specifiek van jouw auto:
C5 PH2 Schema AC.jpg
Daarop is te zien dat de aanjager 8050 van spanning voorzien wordt via de pinnen 1 (massa) en 6 (plus via de BSM, geschakeld)
Voorts is er de aansturing op pinnen 2 en 5 vanuit de A/C computer 8025.
Welke spanningen daar vandaan komen, of welke retour gaan weet ik niet, en dus zou ik zeker niet zomaar 12V op een van die pennen zetten :roll:

Mijn gedachte is dat het op dezelfde manier zou kunnen werken als de A/C computer van de Xantia dat doet, dan is 0 Volt de juiste spanning om 'm te laten blazen. Bij 12V doet hij dan niks.
Zie mijn posting hierboven, meten is weten :!:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
JW-C5 schreef:Ik zal kijken of ik het echte, elektrische schema kan vinden.
Daarvoor heb ik de laatste 8 cijfers van je VIN nodig......
Als je dat kan opsnorren, graag :)

Vin nr.: 76746342

Alvast bedankt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Inmiddels gevonden.

Het blijkt identiek te zijn aan wat ik hierboven al liet zien.
En dus zijn ook m'n daar gemaakte opmerkingen van toepassing :idea:

Ik zal het je als PDF sturen via de mail.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Bedankt, ben nog op kantoor, effe uitprinten en straks e.e.a. uitproberen.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ik heb een document vanochtend gedownload "Presentatie Airco" (op chassis nr.).
8051.gif
8052.gif
Volgens het schema wat JW mij heeft gemaild:
Aanjager 8050, spanning via de pinnen 1 (massa) en 6 (plus via de BSM, geschakeld).
Wat ik niet snap is dat volgens het schema van JW de AC-computer 8025 is, en in het andere schema 8080 ?

Blijft de vraag wat er op pin 2 en 5 staat ?
Bij pin 2 zie ik 6V NR staat, 6 Volt zwarte draad (Noir) ?
Volgens "Presentatie Airco", is de bediening van de aanjager een "AAN/UIT".
8053.gif
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Die 8025 is de bediening inclusief de A/C computer.

En 6V slaat niet op 6 Volt, op het schema staan geen spanningen vermeld.
Het slaat op het feit dat het een 6 polige stekker is. Zie ook die 40V van de grote stekker op 8025

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
er lopen uit de 2 draden uit de module naar de motor , heb je daar al is spanning opgezet ?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
De vraag is dus: welke spanning? Zie mijn postings hierboven :idea:
En zijn beide draden eenrichtingsverkeer, of is het een draad voor sturing naar de module en de andere een terugkoppeling?
Zoals dat bij de Xantia zit dus.

Ik zou er dus nooit zomaar spanning op durven zetten, voor je het weet blaas je wat op......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
met de stekker ervan af van de motor en met 2 draden van de accu
dat bedoel ik
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Net even zitten meten aan die 2 dunne draden.
De draadnummers staan gelukkig vermeld bij de pinnen van de aanjager.

nr.2 Paars/zwart, 5V, varieert niet als je de aanjager harder of zachter zet, zelfs met motor uit, 5V
nr.5 Oranje/Groen, aanjager uit=0,01V ; Half=0,02V ; Vol=0,03V

Stekker aangesloten op de aanjager, de draden zijn net lang genoeg, multimeter op de dikke pinnen 1 en 6, ik meet 12V zelfs met de motor uit.
Start de motor, draai aan de knop, spanning valt weg, en de aanjager komt langzaam op gang :shock:
Nou is het vandaag een stuk minder warm en ik heb zitten rommelen aan de module om deze eraf te krijgen, in de hoop de koolborstels te kunnen zien.

Helaas heb ik dat ding in de auto laten liggen en die staat nu bij de dieselspecialist, anders had ik de aanjager vandaag nog uitelkaar gesloopt.
Een nieuwe is besteld, hopelijk morgen of overmorgen binnen bij de peug, incl. wat extra korting omdat ik zo een goede klant ben met mijn C5, € 345 :)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Voor mijn begrip: hoe heb je die spanningen op pin 2 en 5 gemeten?
Was de oude fan toen nog aangesloten en liep je motor?

En valt de spanning op de pinnen 1 en 6 helemaal weg als je de motor start, gemeten aan beide zijden van de stekker?
Dan lijkt het er op dat er een probleem zit in de BSM, op de tekening zie je daar een relais R7 zitten dat zorgt voor de voeding. Daar zou dan een probleem mee kunnen zijn.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Spanningen op pin 2 en 5 heb ik gemeten, zonder aangesloten aanjager, had ik volgens mij wel moeten doen :oops:
Spanning op pin 1 en 6 valt inderdaad helemaal weg als ik de motor start.

Hmm? heel scherp van je JW, dat relais zou ook de boosdoener kunnen zijn, BSM is onder de motorkap ? en hoe identificeer ik relais R7 ?

De oude motor ga ik uitelkaar slopen, ben benieuwd hoe de koolborstels eruit zien, die kunnen ook verdacht zijn.
Vraag me af, als de module defect zou zijn of het relais R6, dan zou de Lexia toch wel een foutmelding geven ?
Ik bedoel voor elk scheetje verschijnt er wel een melding in het display of uit te lezen storing met de Lexia.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Inderdaad, die spanningen had je moeten meten met aangesloten aanjager :idea:

Op de derde tekening die ik je gestuurd heb zie je bij H de PSF1, dat is de zekering-relaiskast-motorruimte. Die zit pal achter de accu die je ook op dat plaatje ziet.
Bij A zie je er wat meer details van.

Welke van de daar aanwezige relais R6 en R7 zijn kan ik zo niet zien.
Wellicht zijn ze identiek en levert omwisselen al de nodige info op. Ook de contacten in de voetjes vragen nadere inspectie, is er daar soms eentje ingebrand?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie