C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Test heb ik gedaan met draaiende motor.
Interrieurfilter is kurkdroog.

Even een plaatje geleend uit een ander topic, in dit scherm zie ik met draaiende motor 10V als de aanjager vol aanstaat.

De aanjager lijkt erin geschroefd te zitten, soort draai en klik systeem :?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
als ik het goed voorheb is het een draai en klik systeem
heb je al is naar de stekker gezien?
kijk daar maar is eerst naar ;)
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Stekker ziet er goed uit, er komt 12V op als ik de blower aanzet (14V zelfs dacht ik ?).
Heb de kachelmotor uitgebouwd en er direct 12V opgezet, doet helaas niets, lijkt erop dat de module overleden is.
Morgen maar een nieuwe bestellen, Citroen nr. 6441 S3, kost slechts € 428,61 :shock:

Kachelmotor is inderdaad een klik en draai systeem, een dunne schroevendraai in de vergrendeling steken en dan draaien.
De meeste kracht kun je zetten op het uitstekende gedeelte waar de connector op gaat, hiermee kreeg ik de motor los, het is naar boven draaien (bovenkant dash).

De kachelmotor kan er uit zonder het dashboard uit te bouwen, er moeten wel het nodige aan de kant, uiteraard de bekleding bij de pedalen.

- Begin met de knie-airbag, het stekkertje hiervan zit in de weg en na demontage heb je beter zicht, 2 moertjes aan de achterkant en onder de stuurkap 2 haakjes.
- Voor nog meer licht en beter zicht, kun je ook het vakje (zekeringenkast) links van het stuur demonteren, 2 torxjes.
- Gaspedaal (let op, 2 stekkertjes !!!)
- Een kastje wat met 2 moertjes tegen het schutbord vast zit
- Koppelingsschakelaar (draai en klik systeem)
- Plastic flap onder de middenconsole (2 torx schroeven)

Met een wat trek en duw werk, kun je de motor er nu uitwurmen.
De kachelmotor heeft een schuine kant, het lijkt erop dat het zo gemaakt is dat het zonder schade er in kan, maar niet zonder schade eruit.


Bijrijderskant is erg leeg, geen kachelmodule hier.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De module zit op de kachelmotor vast, lijkt allemaal op een éénmalig inelkaar kliksysteem, niet echt uitelkaar te krijgen zonder het te beschadigen.
Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
hij ziet of is dezelfde als van een C8 , een tijdje geleden vervangen daar was de prijs ook iets over 400€ , toen eentje van de sloop erin gezet
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Bij BE en de Vos zijn er zat te vinden, ook jonge exemplaren: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=citroen+6441S3" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze gaan maar zelden kapot, ik zou er geen moeite mee hebben er zo eentje te gebruiken.

Overigens, ben je er zeker van dat je 'm op de juiste wijze getest hebt?
Spannings toevoer is één aspect, maar heb je ook de aansturing op de juiste wijze verzorgd?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Heb een aanvraag verstuurd voor een gebruikte, eens kijken hoe snel dat ding in huis kan zijn.
Vreemd genoeg is dit ding nieuw ook nergens anders te koop dan bij de dealer, dus ook niet op de onderdelen sites.
Morgen gaat de auto toch naar de dieselspecialist, dus 1 a 2 dagen heb ik de auto niet nodig.

Geen idee hoe ik het anders moet testen dan 12V op de grote pennen van de motor.
Het stekkertje wat erop gaat, heeft een dikke rode en zwarte draad op de pennen, die draden gaven 12V op de multimeter.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: aanjager / kachelmodule

Bericht door BJG »

Heb je de spanning wel belast gemeten?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Heb de stekker los genomen en de spanning op de 2 grote pennen gemeten, daar stond 12V op.
Op het display had ik de blower op vol aan staan.
Met de Lexia zit ik de spanning ook oplopen als ik de knop opdraai, vol open zie ik 10V.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
voor zeker te zijn dat het geen lekspanning is sluit ik er een h7 lamp op aan
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
JW-C5 schreef:
Overigens, ben je er zeker van dat je 'm op de juiste wijze getest hebt?
Spannings toevoer is één aspect, maar heb je ook de aansturing op de juiste wijze verzorgd?
Daarover schreef jij:
Heb de kachelmotor uitgebouwd en er direct 12V opgezet, doet helaas niets, lijkt erop dat de module overleden is.
Dat kan niet werken, immers met alleen spanning op die twee pennen werkt hij niet.
Er moet aangestuurd worden via die tweede stekker, die is gekoppeld aan de A/C computer.
En als die net zo werkt als bij de A/C van de Xantia loopt de fan niet als je daar 12V op zet, en gaat 'ie op "storm" als 'ie aan de massa gekoppeld wordt. Maar of dat bij de C5 precies zo werkt weet ik niet, dat zou ik moeten testen zoals ik dat bij de Xantia destijds gedaan heb.

Al met al ben ik er dan ook nog niet zo zeker van dat het probleem zit in de fan en z'n module, het kan ook misgaan in de aansturing.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: aanjager / kachelmodule

Bericht door BJG »

C5HDI110 schreef:Heb de stekker los genomen en de spanning op de 2 grote pennen gemeten, daar stond 12V op.
Op het display had ik de blower op vol aan staan.
Met de Lexia zit ik de spanning ook oplopen als ik de knop opdraai, vol open zie ik 10V.
Dat is een onbelaste meting.
Daaruit kun je geen conclusie trekken omdat eventuele problemen door overgangsweerstand in stekkers en aansturing geen rol meer spelen als er geen stroom loopt. U=IxR ;)
Dus stekker aansluiten en opnieuw meten.
Vergeet de massa niet.
Wil je alle fouten uitsluiten doe dan een V4 meting. Dan weet je meteen waar het probleem zit.
Het kan ook met een H7 lamp zoals Willy al aangaf.
Heb je dan nog steeds spanning en massa dan weet je zeker dat de aanjager het probleem is.

Succes
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
De fan is toch al kapot door het uitbouwen en doordat ik probeerde om de module eraf te halen.
Schiet me binnen dat de laatste tijd soms een vertraging in het inschakelen van de fan zat, zelfs al een keer gehad dat de fan niets deed, na contact uit en opnieuw starten wel.

Vraag me af wat er mis kan gaan in de aansturing, de Lexia geeft geen foutmeldingen en alle sensoren geven een normale waarde aan, zelfs de AC-compressor schakelt in (klik).
De enige aansturing die ik zie is de module, of de koolborstels wat ik wel vaker heb gezien bij mijn Xantia's.
Koolborstels of module, in beide gevallen is het een complete kachelmotor, het is niet te doen om het zonder te slopen uitelkaar te prutsen.

@BJG, wat is een V4 meting ?
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Volgens Service.Citroen moet het dashboard eruit bij een C5 met links stuur :?

Heb meteen even het schema opgesnord, 8050 is de aanjager.
Zo te zien word deze direct aangestuurd door de BSM of 8080 Elektronische eenheid airco.
Beide units geven geen foutmeldingen in de Lexia, lijkt me sterk dat ze beiden defect zijn, voor de rest doet alles het.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
BJG schreef: ......Dat is een onbelaste meting.
Daaruit kun je geen conclusie trekken omdat eventuele problemen door overgangsweerstand in stekkers en aansturing geen rol meer spelen als er geen stroom loopt. U=IxR ;)
Dus stekker aansluiten en opnieuw meten.
......
Die wet van Ohm klopt wel, uiteraard, je kunt 'm ook schrijven als I=U/R.
Op die manier geschreven zie je dat er alleen stroom gaat lopen als er spanning U aangeboden wordt, en als de weerstand R niet oneindig hoog is.
Die R wordt door verschillende factoren beïnvloed, dat kan zijn:
-- overgangsweerstand in de stekker
-- versleten koolborstels in de motor, dan wel iets anders dat zorgt voor onderbreking in dat stukje hardware.
-- kapotte "mosfet" in de module die 'm aanstuurt.
-- maar ook een ontbrekende aansturing vanuit de A/C computer, dan is de "weerstand van de mosfet" oneindig hoog.

Oftewel, ook al sluit je 'm netjes aan, en ga je meten ná de stekkeraansluiting en meet je ook daar die aangeboden spanning U, dan kun je daar nog geen conclusie aan verbinden of de module dan wel de motor zelf kapot is.
Ga je echter vervolgens meten op de stekker van de aansturing, dan valt daar waar te nemen of de spanning varieert, afhankelijk van de stand van de handmatig aangestuurde blower. Die meting uit te voeren bij lopende motor, uiteraard.
Dat heb ik destijds bij de Xantia gedaan, zó kwam ik er achter hoe de A/C blower werkt.

Als die spanning dan wél varieert kun je concluderen dat de module en/of de motor kapot is, naar ik denk.
Varieert die spanning niet, dan moet je verder zoeken. Bij Xantia's komt het wel voor dat de A/C computer de geest gegeven heeft, of dat ook bij de C5 gebeurt weet ik niet.

Die metingen kunnen uitgevoerd worden voordat je begint met slopen.......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: aanjager / kachelmodule

Bericht door BJG »

Ter aanvulling op JW's correcte uitleg:
De V4 meting is de enige correcte manier om op te sporen waar een probleem in een elektrisch circuit zit. Google maar eens.
Het idee is dat je spanningsverlies meet, en daaraan conclusies verbindt.

Met de stekker los kan er zoals jij meet prima 10,4 Volt op staan, maar sluit je hem aan dan kan het door weerstand in het circuit ineens lager op zelfs 0 zijn.

Die V4 meting kun je loslaten op het aanstuurcircuit, en op het voedingscircuit van de diverse onderdelen. (module, motor, BSM, Aircoiregelapparaat enz)

Krijgt bijvoorbeeld de motor de juiste Voedingsspanning aangeboden, en heeft hij de juiste aansturing, dan moet hij het doen zo niet dan is hij defect.
De module is samengebouwd met de motor. Dus of het de motor of de module is is niet van buitenaf te zien. Wel als je opnieuw een V4 meting op de motor/module zelf doet.

MAW de V4 meting is de enige juiste testmethode.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie