Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Hallo,
Er is een kortsluiting ontstaan bij het aansluiten van mijn fietsendrager. Mogelijks verkeerd ingestoken. Wat een sterke geur als er iets doorbrand!!
Resultaat: remlicht + re pinker blijven permanent branden achteraan. Standlichten vooraan werken niet meer en ik moet nu steeds mijn accu afkoppelen bij het stilstaan.
Enig idee waar ik het defect moet opzoeken? Kastje li achter in de kofferbak van mijn break? Of is er mogelijks een kabel in de kabelboom gesmolten? Of erger, thv van de computer in dashboard?
Ik ben hopeloos op zoek op het internet naar het electrisch schema van de lichten voor mijn auto.
Wie kan mij helpen aan het Bosch-schema?
Een kennis gaat proberen te helpen en heeft een algemeen diagnose toestel. Vandaar.
Alvast bedankt!
Er is een kortsluiting ontstaan bij het aansluiten van mijn fietsendrager. Mogelijks verkeerd ingestoken. Wat een sterke geur als er iets doorbrand!!
Resultaat: remlicht + re pinker blijven permanent branden achteraan. Standlichten vooraan werken niet meer en ik moet nu steeds mijn accu afkoppelen bij het stilstaan.
Enig idee waar ik het defect moet opzoeken? Kastje li achter in de kofferbak van mijn break? Of is er mogelijks een kabel in de kabelboom gesmolten? Of erger, thv van de computer in dashboard?
Ik ben hopeloos op zoek op het internet naar het electrisch schema van de lichten voor mijn auto.
Wie kan mij helpen aan het Bosch-schema?
Een kennis gaat proberen te helpen en heeft een algemeen diagnose toestel. Vandaar.
Alvast bedankt!
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 aug 2015 08:44
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Zwolle
Ik zou eens beginnen met het kastje loskoppelen in de kofferbak, dat moet namelijk geen probleem zijn., en dan nog eens testen. Ik neem toch aan dat de hele zaak gezekerd is tegen kortsluiting, gesmolten bekabeling lijkt me onwaarschijnlijk.
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
hoi, deze morgen heel de kofferbak en zijpanelen opengegooid.
Geen bakje te vinden?!
De trekhaakboer heeft de bijkomende kabels van het contactdoosje gewoon gesoldeerd op de bestaande bedrading, zoals vroeger werd gedaan.
Nu koppel ik continu de accu los want er blijft stroom doorkomen, zelfs als de shunt-zekering + zekering trekhaak er uit zijn gehaald! In totaal zijn er 5 lampen opgesmoord. Ook de zekering van de trekhaak was stuk.
Al de bedrading in de koffer en lampunits afgelopen en deze lijkt ok, net als de contactpunten.
De BSI reageerde normaal en er is geen foutmelding te vinden. Gelukkig.
Zijn er nog plaatsen, contactpunten die in passagiersruimte samenkomen waar ik naar kan kijken?
Geen bakje te vinden?!
De trekhaakboer heeft de bijkomende kabels van het contactdoosje gewoon gesoldeerd op de bestaande bedrading, zoals vroeger werd gedaan.
Nu koppel ik continu de accu los want er blijft stroom doorkomen, zelfs als de shunt-zekering + zekering trekhaak er uit zijn gehaald! In totaal zijn er 5 lampen opgesmoord. Ook de zekering van de trekhaak was stuk.
Al de bedrading in de koffer en lampunits afgelopen en deze lijkt ok, net als de contactpunten.
De BSI reageerde normaal en er is geen foutmelding te vinden. Gelukkig.
Zijn er nog plaatsen, contactpunten die in passagiersruimte samenkomen waar ik naar kan kijken?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Begrijp ik hieruit dat er geen tussenkastje geplaatst is, maar dat je stekkerdoos van de trekhaak rechtstreeks gekoppeld is met de bedrading?
Bij een PH2 is dat ernstig foute boel, dat kan allerlei problemen geven.
Dat tussenkastje maakt/emuleert uit het CAN-bus signaal de benodigde spanningen, zó moet dat.
Rechtstreeks aansluiten op de bedrading is echt uit den boze
Als dat kastje er nu niet in zit zal je dat er alsnog in moeten zetten
En welke 5 lampen zijn er opgesmoord?
Groet,
JW
Bij een PH2 is dat ernstig foute boel, dat kan allerlei problemen geven.
Dat tussenkastje maakt/emuleert uit het CAN-bus signaal de benodigde spanningen, zó moet dat.
Rechtstreeks aansluiten op de bedrading is echt uit den boze
Als dat kastje er nu niet in zit zal je dat er alsnog in moeten zetten
En welke 5 lampen zijn er opgesmoord?
Groet,
JW
Berichten: 1006
Lid geworden op: 29 mei 2006 10:50
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Locatie: Zonnigste provincie van Nederland
Kan ik bevestigen (met een ph3 weliswaar). Toen ik de auto kocht was een verkeerde trekhaakkabelbundel op verkeerde manier aangesloten (daar kwam ik nadien pas achter). Gevolg was bv dat bij het aanzetten van mistachterlicht mijn kofferklep ontgrendelde en dat bij het openen van de kofferklep een mistachterlicht ging branden
toevallig gisteravond nieuwe originele bundel gemonteerd met een deskundige...
Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
JW, er is dus GEEN kastje gemonteerd.
Ik ben deze week langs gereden bij die gespecialiseerde monteur.
Zelfde melde ik dat ik vermoede dat zijn kastje wel stuk zou zijn en of hij dit kon nakijken.
Achteraf melde hij dat dit niet bestond voor zo'n oud model! Dat bestond niet voor mijn C5!!!
Ze hebben alles doorgeknipt en erbij gezet.
Waarvoor dient dat dan juist? Zit daar een overspanningsbeveiliging in?
Is dit dan fout geïnstalleerd?
Zelf heb ik in al die jaren nooit een probleem mee gehad en we zijn echte sleurhut-fanaten
De 2 standlichtjes vooraan, 2 rode achterlichten en de rechtse pinker.
Blijft continu branden: de rechtse pinker die dus kapot springt, de ledbalk in kofferdeksel + de 2 rode achterlichten... .
Hoe kan dit veroorzaakt worden? Hoe kan stroom blijven doorgaan naar die lichten als contact af staat?
Ik ben deze week langs gereden bij die gespecialiseerde monteur.
Zelfde melde ik dat ik vermoede dat zijn kastje wel stuk zou zijn en of hij dit kon nakijken.
Achteraf melde hij dat dit niet bestond voor zo'n oud model! Dat bestond niet voor mijn C5!!!
Ze hebben alles doorgeknipt en erbij gezet.
Waarvoor dient dat dan juist? Zit daar een overspanningsbeveiliging in?
Is dit dan fout geïnstalleerd?
Zelf heb ik in al die jaren nooit een probleem mee gehad en we zijn echte sleurhut-fanaten
De 2 standlichtjes vooraan, 2 rode achterlichten en de rechtse pinker.
Blijft continu branden: de rechtse pinker die dus kapot springt, de ledbalk in kofferdeksel + de 2 rode achterlichten... .
Hoe kan dit veroorzaakt worden? Hoe kan stroom blijven doorgaan naar die lichten als contact af staat?
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Wat een kul antwoord sorry, als ze geen verstand van zaken hebben moeten ze ervan afblijven.
Bij de ph2 moet dit kastje er tussen!!
Leeftijd maakt geen meter uit.
Laat ze dit maar zien
http://c5club.neerden.nl/C5/pdf/C5-trek ... ontage.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de ph2 moet dit kastje er tussen!!
Leeftijd maakt geen meter uit.
Laat ze dit maar zien
http://c5club.neerden.nl/C5/pdf/C5-trek ... ontage.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
de trekhaakboer klaag die maar aan , hij heeft geen poot om op te staan 
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Als ik de pdf van Citroen doorneem zie ik inderdaad het kastje .
Als je op de montagevoorschrift van GDW kijk wordt deze niet vermeld.
Enkel de trekhaak en de elektriciteitskabel.
Levert GDW deze niet?
Is het dan aan de monteur om te kiezen hoe hij het plaatst of moet hij die apart aanschaffen en monteren?
Als je op de montagevoorschrift van GDW kijk wordt deze niet vermeld.
Enkel de trekhaak en de elektriciteitskabel.
Levert GDW deze niet?
Is het dan aan de monteur om te kiezen hoe hij het plaatst of moet hij die apart aanschaffen en monteren?
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
De pdf van citroen is zoals het hoort!
Als GDW dit niet doet is dit fout, of ze kijken bij de ph1
Daar hoefde het kastje er niet tussen.
Als GDW dit niet doet is dit fout, of ze kijken bij de ph1
Daar hoefde het kastje er niet tussen.
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 aug 2015 08:44
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Zwolle
Ook aftermarket zijn er voldoende alternatieven te vinden, van ondermeer ecs, allemaal met een module voor de ph2.
Bijvoorbeeld(even gegoogled):
http://www.trekhakenspecialist.nl/index ... =3_710_785
Ik heb zelf aardig lopen zoeken naar kabelsets nadat ik een trekhaak met verkeerde kabelboom had liggen voor een ph1, die hebben inderdaad geen modules.
Als dit zo geplaatst is door de leverancier, teruggaan, de boel laten demonteren, en kijken wat de zaak dan nog doet/niet doet. Daarna pas verder gaan kijken, met dit prutswerk ertussen kan je er niet vanuit gaan dat er geen problemen uit ontstaan.
Bijvoorbeeld(even gegoogled):
http://www.trekhakenspecialist.nl/index ... =3_710_785
Ik heb zelf aardig lopen zoeken naar kabelsets nadat ik een trekhaak met verkeerde kabelboom had liggen voor een ph1, die hebben inderdaad geen modules.
Als dit zo geplaatst is door de leverancier, teruggaan, de boel laten demonteren, en kijken wat de zaak dan nog doet/niet doet. Daarna pas verder gaan kijken, met dit prutswerk ertussen kan je er niet vanuit gaan dat er geen problemen uit ontstaan.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De verlichting en de richtingaanwijzers van de PH2 worden via de COM 2000 en daarmee via de CAN-BUS geschakeld.biebie schreef:.....
Waarvoor dient dat dan juist? Zit daar een overspanningsbeveiliging in?
Is dit dan fout geïnstalleerd?
........
De 2 standlichtjes vooraan, 2 rode achterlichten en de rechtse pinker.
Blijft continu branden: de rechtse pinker die dus kapot springt, de ledbalk in kofferdeksel + de 2 rode achterlichten... .
Dat zijn geen "harde schakelaars", maar aansturingen naar de elektronica van de BSI en de BSM.
Daarvandaan worden de lampjes elektronisch (dus niet via relais of harde contacten) aangestuurd, die verder nergens door belast mogen worden.
Het "kastje" heeft alleen een 12V voeding en een draad naar de CAN-Bus.
Uit die CAN-Bus informatie maakt dat kastje langs elektronische weg de nodige spanningen om de verlichting en de richtingaanwijzers te bedienen van de aanhanger.
Door de extra belasting is er ergens iets ontregeld, dan wel kapot gegaan. Dat zal hersteld moeten worden.
Mijn suggestie is om eerst alles in de oorspronkelijke staat terug te brengen en dan te kijken wat er gebeurt.
Als het dan nog niet goed werkt zal verder gekeken moeten worden naar de schade in de BSM dan wel de BSI........
Groet,
JW
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 aug 2010 23:38
Auto: C5 Sedan 2.0i 16v Exclusive
Opties: Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
KPH: Voor + Achter
Locatie: voorhout
En niet vergeten degene die hem aangesloten heeft verantwoordelijk te stellen voor de vervolg schade succes
beter een franse auto onder me kont als een duitse op mijn oprit
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Bedankt JW.
Mag ik eruit concluderen dat het kastje het defect niet had kunnen voorkomen?
Er is geen begrenzer of zekering in voorzien dat ingeschakeld wordt om verdere schade aan BSI/BSM te voorkomen bij een verkeerde aansluiting van de stekker?
Gisteren heb ik met iemand al de defecte lampjes vervangen.
De computer (geen Lexia!) op aangesloten. Daarmee via bleutooth de lichten laten werken.
Geen foutcodes en hetgeen dat wou werken deed het. De re pinker bleef continu branden en is opnieuw opgesmoord. Ook het derde remlicht en het ander remlicht blijft echter continu branden.
Het lijkt er dus op dat de BSI (gedeeltelijk?) werkt. Of is het gedeelte van het remmen/pinken defect?
Lopen de draden allemaal rechtstreeks naar de BSI? Waar is die geplaatst? Het rook namelijk heel hard in de passagiersruimte! Thv de handrem.
Kan ik dat zelf oplossen of is dit echt iets voor de garage?
Oh ja, heeft iemand het schema van de verlichting zodat ik het kan opzoeken waar wat loopt/ligt?
Dat zou een grote hulp zijn.
Mag ik eruit concluderen dat het kastje het defect niet had kunnen voorkomen?
Er is geen begrenzer of zekering in voorzien dat ingeschakeld wordt om verdere schade aan BSI/BSM te voorkomen bij een verkeerde aansluiting van de stekker?
Gisteren heb ik met iemand al de defecte lampjes vervangen.
De computer (geen Lexia!) op aangesloten. Daarmee via bleutooth de lichten laten werken.
Geen foutcodes en hetgeen dat wou werken deed het. De re pinker bleef continu branden en is opnieuw opgesmoord. Ook het derde remlicht en het ander remlicht blijft echter continu branden.
Het lijkt er dus op dat de BSI (gedeeltelijk?) werkt. Of is het gedeelte van het remmen/pinken defect?
Lopen de draden allemaal rechtstreeks naar de BSI? Waar is die geplaatst? Het rook namelijk heel hard in de passagiersruimte! Thv de handrem.
Kan ik dat zelf oplossen of is dit echt iets voor de garage?
Oh ja, heeft iemand het schema van de verlichting zodat ik het kan opzoeken waar wat loopt/ligt?
Dat zou een grote hulp zijn.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
wat ik niet versta waarom laat je de trekhaakboer het niet oplossen , of een garage dat hij de kosten op zich neemt





