C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2014 21:16
Auto: C5 V6 Exclusive break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225588
Kleur: Grijs blauw metalic
Locatie: Mierlo
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Sinds 4 jaar rij ik, na 10 jaar XM V6, een C5 3.0 V6 Exclusive Break uit 2002, fantastische auto. Maar....
Al geruime tijd brandde het lampje motormanagement samen met Service en in het display kwam te staan, storing uitlaatgas. Ook stotterde de auto bij acceleratie en als ik het gas los liet leek het alsof de motor kantelde. Bij de garage uit laten lezen en de uitkomst was dat de katalysator ernstig vervuild was...
Uiteindelijk de beide katalysatoren vervangen en de storing was weg en bleef weg. Alleen het gestotter is gebleven, hoogst irritant voor een auto van dit kaliber. Een V6 hoort, in mijn optiek, soepel te lopen.
Ik ben met dit probleem bij verschillende garages geweest maar deze konden ook niet echt zeggen was het probleem is.
Op aanraden van mijn eigen garage heb ik inmiddels de bougies, bobines, luchtfilter, olie en oliefilter vervangen maar het gestotter blijft.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn, want ik ben een beetje uitgedokterd.
Alvast bedankt.

Gr Mark. :smt198
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
is hij al is uitgelezen met een lexia?
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2014 21:16
Auto: C5 V6 Exclusive break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225588
Kleur: Grijs blauw metalic
Locatie: Mierlo
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Afgelopen zaterdag nog, de Lexia gaf geen storingen aan.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Is het gestotter of meer (tsja hoe zeg je dat) bokken (dus een soort van klappen die je voelt) wat je voelt?

JW-C5 heeft namelijk eens tegen mij gezegd dat rotte motorsteunen dit bokken kunnen veroorzaken. Klopt toch JW?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wat bokken zou daardoor kunnen komen.

Maar stotteren als je gewoon rijdt, zonder veel gas te geven of op de motor af te remmen, daarbij zou ik dan geen koppeling leggen met de motorrubbers......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6204
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Opbrengst van de brandstofpomp in orde?
Ergens valse lucht?
Werking lambdasondes?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
JW-C5 schreef:Wat bokken zou daardoor kunnen komen.
Maar stotteren als je gewoon rijdt, zonder veel gas te geven of op de motor af te remmen, daarbij zou ik dan geen koppeling leggen met de motorrubbers......Groet, JW
Sorry JW-C5, maar ik vermoed dat er wel een link is.
Dus naar mijn idee, nazien die hap, en naast die motorsteunen, tevens aandacht voor alle rubbers in de voortrein en we praten daarna weer verder.

Met vr gr uit de Ardèche, L A
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat schokken als gevolg van kantelen zou bij de V6 dan moeten ontstaan door een compleet verrot rubber van de bovenste reactiestang aan de rechterkant. Die stang maakt dat de motor maar weinig voor<>achter kan kantelen.
Als dat zo zou zijn, kun je dat makkelijk zien, maar het zou me zeer verbazen als dat het geval zou zijn.

Daaronder zit het rubber waar de motor op rust, dat kan ingezakt zijn waardoor de motor een beetje scheef hangt.
Dat was bij mij het geval, mede daardoor maakte de motor ook iets meer lawaai dan hij nu doet, na vervanging van het rubber.
Het rubber bij de bak heb ik toen ook vervangen, dat had ook z'n beste tijd gehad.

Het onderste rubber, bij de ophanging van het tussenlager van de aandrijfas is bij mij nog origineel, het ziet er nog goed uit na de dikke 200 kkm die er mee gereden is. Dat is van de tweede reactiestang.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2014 21:16
Auto: C5 V6 Exclusive break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225588
Kleur: Grijs blauw metalic
Locatie: Mierlo
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Bedankt voor alle tips.
Ik zal alle rubbers en motorsteunen eens nazien.
Het rubber van de onderste motorsteun ziet er inderdaad wat versleten uit.
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Wat in mijn manier van kijken meespeelt, is het verschil tussen de handgeschakelde 5 bak van Mark 's V6 tegen de 6baks automaat van JW-C5
Naar ik vermoed, kan de olie-koppeling van de automaat nog net iets glad strijken wat bij de handgeschakelde 5bak nu juist dit gebonk veroorzaakt.
Ben benieuwd naar wat er uit de bus komt.
Met een :cit4 uit F, L A
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De "lock-up" in de koppelomvormer maakt het tot een vaste verbinding bij de automaat, zoals bij een gewone koppeling.

Eigenlijk nog wat harder, er zitten immers geen veren in de koppeling die trillingen nog iets dempen.
En al helemaal niet zoals een DMF dat wegfiltert.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Alleen al om dit onderwerp zou het leuk zijn indien ik in de buurt woonde want dan zou ik voorstellen om eens in de mijne te rijden.
Onze automaat komt zeer tot zijn recht in de bergen, vooral de heuvel op.
Mij valt op dat alvorens de lock-up intreed er wel degelijk variable toerentallen gehanteerd worden alvorens te kiezen om de boel vast te zetten.
Met name veel bochten en weinig rechte wegen dragen bij tot dit gedrag want de snelheid is tevens steeds variërend.
En het zijn die momenten waarop ik doelde met mijn vermoeden dat een automaat de boel meer kan gladstrijken, om het zo maar even uit de drukken.

Overigens waar staat DMF voor :?:

We wachten af en gaan het beleven.

M een vr :cit4 uit F, LA
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Afbeelding
Plaats reactie