C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2015 21:35
Auto: C5 1.6 THP Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 74k
Kleur: Grijs
Hoi,
ik heb een C5 Tourer 1.6 THP uit 2010. Ik wil hiervan de distributieketting, geleiders, spanners en klepdekselpakkingen gaan vervangen. Nu ben ik op zoek naar een stappenplan, handleiding zodat ik weet hoe ik het bij een Citroen het beste kan vervangen. Kan iemand mij daaraan helpen?
Alvast dank.

Frank
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 dec 2014 16:31
Auto: C5 Tourer Comfort 1.6 THP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 181000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Groningen
Er staan behoorlijk veel filmpjes op internet van de wisseling van de ketting bij een mini cooper met dezelfde motor. Hierbij een voorbeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=1MnsjMMd8ao" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Koop een werkplaatshandboek; in 1 keer terugverdiend.

http://www.tmbbooks.be/nl/autom_Citroenrep34.html" onclick="window.open(this.href);return false;
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Kun je dit niet door citroen laten doen onder coulance?

Zoek een garage die een goede case kan opbouwen en niet eentje die je wegstuurt met "garantie afgelopen"

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 jul 2015 21:35
Auto: C5 1.6 THP Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 74k
Kleur: Grijs
@Exroosje, meerdere gesprekken gehad met Citroen NL, maar die verwijzen mij naar Citroen D omdat de auto geïmporteerd is vanuit Duitsland. En Citroen D verwijst weer terug naar NL. Wordt van kastje naar de muur gestuurd.

@Tafkap72, bedankt voor de url. Daar kan ik al mee op weg gaan.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Heb je dit inmiddels uitgevoerd? Ik ga het ook doen en was zojuist mijn bestellijstje aan het samenstellen.

Heb je het gereedschap gekocht of geleend? En als je het zelf hebt gekocht, doe je ook aan uitlenen ;-) ?

Heb je ook de krukaspakking vervangen? Onderdelen bij de dealer of een complete set van een aftermarket leverancier? Tot slot: nieuwe pakking voor het klepdekselpakking?

Mijn bestellijstje op dit moment is:

Tandwielen en ketting:

00000805K1 1.00 54.44 65.87
SPROCK AND BOLT
00000805K3 1.00 41.77 50.54
SPROCK AND BOLT
00000513C8 1.00 15.06 18.22
TIMING PINION
V861831780 1.00 38.79 46.94
TIMING CHAIN

Geleiders (zijkant 2x + boven)

0000081830 1.00 6.31 7.64
CHAIN GUIDE
0000081831 1.00 8.17 9.89
CHAIN GUIDE
9816058680 1.00 8.29 10.03
ENGN TIMING PAD

Bouten geleider bovenzijde:

0000025057 2.00 2.28 2.76
SCREW WITH BASE

Bouten zijgeleiders:

0000082026 2.00 5.74 6.94
BOLT PIN (onderzijde incl pakking)
0000082027 1.00 1.74 2.11
BOLT PIN (bovenzijde)
0000082028 1.00 0.31 0.38
TENSIONR GASKET (pakking bovenzijde)

Pakking krukas en nieuwe schroeven:

00000514C8 1.00 26.47 32.03
CRANKSHAFT SEAL
00000516K5 3.00 3.96 4.80
PULLEY SCREW
1606466680 1.00 2.18 2.64
PULLEY SCREW

Spanner en pakking:

00000829G3 1.00 35.62 43.10
TIMING TENSIONR
V763197280 1.00 2.43 2.94
WEATHERSTRIP

Klepdekselpakkingen en schroeven:

00000249E6 1.00 24.23 29.32
GASKET - ROCKER
00000249E7 2.00 26.58 32.16
GASKET - ROCKER
00006922A9 6.00 7.44 9.00
SELF-TAP SCREWS

PARTS TOTAL EXCL VAT 311.81 EUR
PARTS TOTAL INCL VAT 377.31 EUR

De spanner heb ik laatst al vervangen dus die zet ik om. Kom ik op een kostenplaatje voor onderdelen van ongeveer 335 euro.

225 euro voor de ketting, tandwielen, geleiders en bouten
70 euro voor nieuwe pakkingen en schroeven voor het klepdeksel
40 euro voor een nieuwe krukaspakking en schroeven

Daarbij nog een gereedschapssetje, op ebay uit duitsland voor 107 euro inclusief verzenden:

http://www.ebay.nl/itm/Motor-Einstellwe ... SwHQ9WXbNT" onclick="window.open(this.href);return false;

Tot slot staan nog op het speciale gereedschaplijstje:

- Steeksleutel 27
- Draaihoek meter

Mis ik hierbij nog iets?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Ik bedenk me ook dat de carterpan er af moet. In de tekeningen op service.citroen.com staat hier geen pakking ingetekend. Als ik online zoek dan vind ik wel een BMW onderdeel: 11137565928. Hoe zat dat bij jou? Zat er een pakking tussen of was er vloeibare pakking gebruikt?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De carterpan hoeft er niet onderuit.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Zodat alle plastic resten van de kapotte geleiders lekker onderin de carterpan blijven liggen en mogelijkerwijs een aanzuigleiding blokkeren?

Ik doe het dan toch liever helemaal goed en maak het goed schoon.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
:smt023
Zekerheid voor alles.

Maar als de plastic geleiders defect zijn zodat er stukken onderin liggen zou ik nu al niet meer rijden, dan verspringt hij onherroepelijk.
Bovendien is bij demontage van de ketting en geleiders goed te zien of er iets stuk of weg is, zodat je dan nog kunt bepalen of je de carterpan gaat demonteren. Meestal is de ketting gewoon gerekt en is het niet nodig.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
GW-tje schreef:Koop een werkplaatshandboek; in 1 keer terugverdiend.

http://www.tmbbooks.be/nl/autom_Citroenrep34.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk niet dat TS veel aan dit boek zal hebben. Dit boek behandelt alleen maar de diesel uitvoeringen van de C5. Zelfs over de nieuwere 1.6 hdi 8v staat niets beschreven.
@Exroosje, meerdere gesprekken gehad met Citroen NL, maar die verwijzen mij naar Citroen D omdat de auto geïmporteerd is vanuit Duitsland. En Citroen D verwijst weer terug naar NL. Wordt van kastje naar de muur gestuurd.
Kan de dealer die de auto destijds geleverd heeft in Duitsland niets voor je betekenen?
Mijn ervaring met Duitse Citroën dealers is dat ze de beroerdste nog niet zijn..... Ook liggen hun werkplaatstarieven veel lager als in Nederland. Neem bijv. ééns contact op met deze dealer in Oberhausen kort over de grens bij Arnhem: http://www.citroen-haendler.de/postert-oberhausen. Ik heb zeer goede ervaringen met hun! Een dealer die bovendien gespecialiseerd is in het tunen van PSA motoren en gespecialiseerd is in de THP problematiek.
Vind het trouwens wel erg dat Citroën NL en Citroën D op die manier met hun klanten omgaan en je als klant met de brokken laten zitten als het voor de zoveelste keer weer ééns misgaat met deze uitermate beruchte THP motor waarvan algemeen bekend is dat er geen enkele de 50tkm zonder problemen haalt. Ik vind dat je als fabrikant je verantwoording moet nemen als je deze rotzooi aan je klanten durft te leveren. Ik vraag me bovendien af of deze motor überhaupt is getest voordat deze in productie werd genomen. Een testcyclus van 100tkm zou de bekende problemen met deze motor heus wel aan het licht hebben gebracht. Alles wat je over deze motor hoort is één en al ellende zowel op de Peugeot, Mini als Citroën fora en de verantwoordelijke fabrikanten trekken gewoon hun neus op als het weer ééns misgaat. Een kwalijke zaak en voor mij een reden om over te stappen naar een ander merk.
VW heeft ook zo haar problemen gehad met de TSI motor maar die stellen zich itt. PSA stukken coulanter op. Ze vergoeden zelfs motorschades aan VW's die inmiddels 8 jaar oud zijn.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik begrijp je opmerking over de houding van PSA. Die klopt niet.
Wat betreft het niet testen van de motor en de verantwoordelijkheid nemen begrijp ik je opmerking. BMW heeft de motor ontwikkeld, PSA bouwt hem. PSA claimt reparaties door naar BMW, maar die stelt daaraan behoorlijk wat eisen. Zodat het niet eenvoudig is om coulant te zijn.
Uiteindelijk hebben ze samen iets afgesproken, en het is voor beiden niet goed afgelopen. PSA verkocht zeer veel van die THP motoren, zodat het leed voor BMW niet te overzien is geworden.

Wat betreft de garantie: ieder land krijgt een garantiebudget. NL wil natuurlijk niet opdraaien voor een auto uit D. En andersom zegt de Duitse zonemanager, weg is weg. Niet leuk, maar ik begrijp wel waarom het gebeurt. Dit is één van de risico's van het importeren van een auto.

Uit je laatste opmerking mag je 'gehad' weglaten. En motorschades zijn niet het zelfde als TFSI problematiek.
Over het coulant zijn van VAG: Dat is helaas niet waar weet ik uit ervaring....
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
BJG,
Dat coulanter zijn van VW, ik deel helaas je ervaring en je mening.
Na 4 jaar VW golf 6. 1.6TDI, rijden heb ik al enkele malen een aanvaring gehad met de dealer/importeur.
En ook op VW fora lees je probleemverhalen over coulance, en dealer of Pon.
En dan gaat het niet over een "toevallig" individueel probleem, maar over structurele problemen.
Soms ook al erkende problemen.
Nee coulance en VW zijn geen vriendjes!

Sorry VW leidt me af. :mrgreen:
Gauw weer on-topic :smt203
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Uit je laatste opmerking mag je 'gehad' weglaten.
De huidige TSI's vanaf bj. 2012 schijnen probleemloos te zijn. Dit komt doordat VW de beruchte distributieketting vervangen heeft door een distributieriem.
Op de Franse fora wordt regelmatig beweerd dat de THP motoren vanaf bj. 2012 ook zo goed als probleemloos zouden functioneren. Echter, ik zet hierbij mijn vraagtekens omdat ik oa. op de Peugeot fora alweer verhalen lees van Peugeot 208 GTI eigenaren en zelfs eigenaren van de nieuwe 308, ja zelfs een eigenaar van een bj. 2015 508 die ook weer te maken kregen met problemen met de distributieketting. Naar het schijnt is het probleem dus nog steeds niet opgelost en dat na 10 jaar productietijd want het motortje verscheen voor het eerst in 2006 in de 207.
Het verbaast me dan dat PSA deze motor zo lang ongewijzigd in productie laat en haar klanten opzadelt met een ondeugdelijk product, daarna vrolijk haar handen aftrekt van het probleem en de klanten met de brokken/kosten laten zitten. Dit probleem zou in feite toch op te lossen moeten zijn? Zeker in dik 10 jaar tijd! Of zou het gewoon gemakzucht zijn omdat op de grootste afzetmarkten voor PSA in Europa, Frankrijk, Spanje en Italië men sowieso alleen maar diesels verkoopt en die THP motor daar niet of nauwelijks verkocht wordt? Zoek maar eens een gebruikte C5 of 508 THP in Frankrijk. Die vind je nauwelijks tot niet.
Het wordt tijd dat PSA met een opvolger op de proppen komt voor deze motor zeker nu diesel rijden in de toekomst ontmoedigd gaat worden.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Welke TSI heeft dan nu een riem ipv een ketting?
Uit dit overzicht kan ik dat niet opmaken.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie