Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Auteur |
Bericht |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Edit: ik lees even terug dat je in Apeldoorn woont en dat ik je al had aangeboden om langs te komen. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 mei 2016 13:19 |
|
 |
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Dat is waar ook! Geef maar aan wanneer t je uitkomt ?
|
12 mei 2016 13:44 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
We kunnen vanavond een start maken? Rond 19:30u? Pb voor adres.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 mei 2016 14:02 |
|
 |
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Geen probleem. Hoe stuur ik echter een pb ?
|
12 mei 2016 14:12 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Onderaan elk bericht staan wat knopjes; pb is er 1 van. Daarop klikken en een berichtje maken en versturen. Ik heb je zojuist mijn adres ineen pb verstuurd.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 mei 2016 15:20 |
|
 |
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Update: Vanavond heeft GW-tje het e.e.a via o.a. de computer gecheckt en uitgelezen. Daarnaast vee overige zaken door hem onder de loep genomen. Echter... Ondanks de grote inzet van GW-tje waarvoor mijn grote dank, nog niet een echte oorzaak kunnen ontdekken. De motor loopt snaarstrak en alles "lijkt" binnen de waarden. Ook geen foutmelding(en).
Het probleem van de slechte koude loop bij de ochtendstart wordt nog vervolgd.
Nogmaals mijn dank voor je interesse en inzet GW-tje!
|
12 mei 2016 21:41 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Ondertussen na wat nadenken wel een aantal opties:
De achterste Lambdasonde is niet stabiel en schommelt na een tijdje met de voorste mee. Dat moet niet en zou op een defecte katalysator kunnen duiden. Je moet eens onder de auto en kijken of het binnenwerk van de kat eventueel rammelt. Er zijn echter geen meldingen geweest over een storing uitlaatgassen of werking katalysator. Dat is vreemd. De lambdasondes zijn verwarmd er is geen luchtpomp. Daar zou ook een probleem kunnen zijn. De motor start goed en loopt werkelijk perfect. Heel bijzonder.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 mei 2016 21:48 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
dat verwonderd mij , hij heeft gewoonlijk toch altijd een oplossing
|
12 mei 2016 22:06 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Ik denk dat ik het weet, maar ik kan het nog niet hard maken. Maar ik vind het jammer dat jij op deze manier mijn kennis en kunde wilt ondergraven. Je gaat onder de gordel, Willy4 en dat had ik van jou niet verwacht. Jij bent altijd degene die zoveel weet, kom nu dan ook met zinnig advies en sla anders dit draadje over.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 mei 2016 22:19 |
|
 |
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
En ik wil daar aan toevoegen dat iken niet GW-tje zijn werkzaamheden vroegtijdig heb moeten afbreken. Wij hadden ook voor vanavond een eerste kort onderzoek ingepland.
|
12 mei 2016 23:10 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3646 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Mengsel te arm? Brandstoffilter? Verkeerde luchtwaarde? Gasklephuis nagekeken?
|
13 mei 2016 13:15 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Was er al naar de luchtpomp gekeken?
_________________ Zeg maar André
|
13 mei 2016 14:03 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
-Nieuwe accu -Nieuwe bobine -Nieuwe bougies -Motor geflushed met forté, -verse olie 5W40 en nieuw filter, -geen luchtpomp; verwarmde lambdasondes, 4-draads -alle contacten brandschoon en vrij van (zichtbare) corrosie -MAP sensor gereinigd, geeft nette waarden ca. 450mbar -gasklephuis schoon -stappenmotor gereinigd -EGR klep gereinigd
Citroëndealer zegt: nieuwe klepstoters à €1600,= Geloof ik niet in en Erwin ook niet. Erwin hoort geen kleppen, motor is brandschoon, (olie op de peilstok onzichtbaar) en het is een 1.8. Die hebben dit probleem niet.
De motor loopt warm, want dat was ze gisteren, keurig netjes rond. Start en slaat aan bij de eerste sleutelaanraking en geeft geen klap verkeerd. Geen rare luchtjes, geen rook, niets op aan te merken. Onder de kap te zien een keurig net onderhouden auto.
Met de Lexia storingen uitgelezen en gewist. 2 Meldingen over de EGR-klep. Die kunnen nog komen van het feit dat Erwin de klep heeft gereinigd.
Het enige wat ik zie, is dat na een bepaalde tijd, als de motor in geregelde kring draait de achterste lambdasonde teveel schommelt. Dit zou dan een defecte kat moeten zijn. In het logboek was hier niets over te vinden.
Erwin, vul maar aan als ik iets vergeet.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
13 mei 2016 14:32 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3646 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Bij een kapotte kat krijg je (altijd) p420 en een melding op het display. Dat zou ook niet verklaren dat ie het alleen heeft bij koude start. Ik neem aan dat ie ook warm goed loopt op benzine (en niet alleen op gas) Inlaattemp correct? Probeer het eens zonder luchtfilter.
|
13 mei 2016 14:53 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Hoewel die achterste lambda echt vreemd gedrag vertoont kan ik het niet rijmen met het prachtige lopen van de motor en het volledig uitblijven van storingen die uitlaatgas/katalysator gerelateerd zijn. Daarom kan ik het ook niet hard maken.
De motor draait op benzine, niet op LPG.
De koelvloeistoftemperatuursensor is ook al door een nieuwe vervangen.
Het probleem volgens Erwin:
- Motor start koud direct en draait netjes rond de 1100 rpm, na een aantal seconden gaat hij schommelen tussen de 1100 en 1300 rpm. Bij gasgeven om weg te rijden, zakt de motor in naar ca. 700 rpm en loopt beroerd en heeft geen vermogen. Het geklier verdwijnt op het moment dat de olietemperatuurmeter uit de hoek komt. De rest van de dag is er nooit iets aan de hand.
Je komt nu in een traject dat je een aantal dingen moet proberen:
- MAP sensor uitwisselen, - Inlaatluchttemperatuursensor uitwisselen, - Lambdasondes uitwisselen, - weerstandwaarden Lambdasondes meten van de verwarming,
en dat soort zaken. Maar dan moet je een aantal onderdelen hebben om dit mee te kunnen doen. Is het een slecht contact dat na opwarmen uitzet? Je bent gauw geneigd moeilijk te gaan zoeken omdat er al zoveel vervangen is. Het moet iets simpels zijn.
Wellicht heeft BJG een goede insteek?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
13 mei 2016 15:26 |
|
 |
|