Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Niet te moeilijk doen en zeker die abs bedrading niet doorknippen!
Als de remschijf verwijderd is kun je de bout M5 (slw. 8mm) losdraaien. Spuit de boel dan goed in met een kruipolie. Nu neem je een afbreekmes of stanleymes en deze tik je achter de sensor tussen de naaf en het kunststof huisje. Dan een tweede mesje, dunne schroevendraaier en hop het ding ligt eruit. Het is slechts een randje van 3mm wat in de naaf vast is gaan zitten door corrosie en daardoor uitzetting. Het gat krab je daarna netjes schoon en met een likje vet kan later de sensor weer netjes gemonteerd worden. Solderen kan, maar is als je deze truc toepast zeker niet nodig.
Daarnaast verklein je de kans op fouten door een gebrekkige soldeerverbinding.
Als de remschijf verwijderd is kun je de bout M5 (slw. 8mm) losdraaien. Spuit de boel dan goed in met een kruipolie. Nu neem je een afbreekmes of stanleymes en deze tik je achter de sensor tussen de naaf en het kunststof huisje. Dan een tweede mesje, dunne schroevendraaier en hop het ding ligt eruit. Het is slechts een randje van 3mm wat in de naaf vast is gaan zitten door corrosie en daardoor uitzetting. Het gat krab je daarna netjes schoon en met een likje vet kan later de sensor weer netjes gemonteerd worden. Solderen kan, maar is als je deze truc toepast zeker niet nodig.
Daarnaast verklein je de kans op fouten door een gebrekkige soldeerverbinding.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8145
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
En met terugplaatsen zorgen dat dezelfde sensoren goed in de draagarm zitten. Als hij er nét niet helemaal goed in zit krijg je de abs storing.
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als je de sensor er niet uit krijgt , dan kun je 2 dingen doen
de draad door knippen of de sensor vervangen
een goede soldeer verbinding geeft geen probleem
die busjes met solduur in gebruiken ze ook in de vliegtuigen
opgepast sommige draden van sensoren mag je niet doorknippen
de draad door knippen of de sensor vervangen
een goede soldeer verbinding geeft geen probleem
die busjes met solduur in gebruiken ze ook in de vliegtuigen
opgepast sommige draden van sensoren mag je niet doorknippen
C5club Fan


Berichten: 97
Lid geworden op: 21 nov 2014 09:29
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 161500
Kleur: Grijs
Locatie: Alkmaar
Ik zal er wel een hele dag voor uit moeten trekken....
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Ik heb er de laatste keer zelfs voor gekozen om de sensor gewoon te laten zitten.
Ik kreeg ze er zelfs met de truc van GW niet los.
Als je de bedrading uit de klemmen haalt is er voldoende lengte om de draagarm net naast de auto te leggen. Je hebt dan genoeg ruimte om een "rups" te lassen in de lagerschaal en het hele spul mooi schoon te maken en weer in elkaar te zetten.
Mijn werkwijze:
-auto drukloos maken
-accuklem los
-wielmoeren achter beide zijde tikkie los
-auto achter omhoog tot de wielen vrij hangen(op bokken of assteunen(de auto, niet de wielen
))
-wielen verwijderen
-aan beide zijden de clip verwijderen uit de veeras/draagarm
-armpje hoogte regelaar los
-de 4 bouten(Torx 55) van de torsie stang los
-torsiestang wegenemen
-remklauw losmaken van de draagarm(ik hang hem dan met een touwtje aan de deursluiting)
-grote moer los van de as.
-klein krikje onder de draagarm ter hoogte van de as
-as verwijderen
-draagarm laten zakken
-afdichtingen en oude lagerdelen verwijderen
-rups lassen in de oude lagerschaal, deze krimpt dan en komt helemaal los te zitten(niet schrikken, door al het vet zal het een beetje gaan branden in de draagarm. probeer dit tot een minimum te beperken, anders vervormd de kunststof buis in de arm en is er dan erg moeilijk uit te halen. )
-alles schoonmaken
-voor het plaatsen van de nieuwe lagerschaal, kun je de oude gebruiken om hem op de plek te tikken, mijn voorkeur gaat uit naar het op zijn plaats persen mbv de oude as en lagerschalen, door deze naar elkaar toe te draaien.
-alles omgekeerd terugplaatsen
Mijn ervaring is dat als de twee clips en de vier torx bouten losgaan, de rest goed te doen is.
Alleen voor het laten zakken en terug plaatsen van de draagarmen is een tweede persoon wel fijn.
Ik kreeg ze er zelfs met de truc van GW niet los.
Als je de bedrading uit de klemmen haalt is er voldoende lengte om de draagarm net naast de auto te leggen. Je hebt dan genoeg ruimte om een "rups" te lassen in de lagerschaal en het hele spul mooi schoon te maken en weer in elkaar te zetten.
Mijn werkwijze:
-auto drukloos maken
-accuklem los
-wielmoeren achter beide zijde tikkie los
-auto achter omhoog tot de wielen vrij hangen(op bokken of assteunen(de auto, niet de wielen
-wielen verwijderen
-aan beide zijden de clip verwijderen uit de veeras/draagarm
-armpje hoogte regelaar los
-de 4 bouten(Torx 55) van de torsie stang los
-torsiestang wegenemen
-remklauw losmaken van de draagarm(ik hang hem dan met een touwtje aan de deursluiting)
-grote moer los van de as.
-klein krikje onder de draagarm ter hoogte van de as
-as verwijderen
-draagarm laten zakken
-afdichtingen en oude lagerdelen verwijderen
-rups lassen in de oude lagerschaal, deze krimpt dan en komt helemaal los te zitten(niet schrikken, door al het vet zal het een beetje gaan branden in de draagarm. probeer dit tot een minimum te beperken, anders vervormd de kunststof buis in de arm en is er dan erg moeilijk uit te halen. )
-alles schoonmaken
-voor het plaatsen van de nieuwe lagerschaal, kun je de oude gebruiken om hem op de plek te tikken, mijn voorkeur gaat uit naar het op zijn plaats persen mbv de oude as en lagerschalen, door deze naar elkaar toe te draaien.
-alles omgekeerd terugplaatsen
Mijn ervaring is dat als de twee clips en de vier torx bouten losgaan, de rest goed te doen is.
Alleen voor het laten zakken en terug plaatsen van de draagarmen is een tweede persoon wel fijn.
Zeg maar André
V.I.P.


Berichten: 612
Lid geworden op: 12 mei 2007 09:59
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Locatie: Rosmalen
Bedankt ! Heldere tips. @ Willy : hoe heten die busjes, hoe kom je er aan , hoe zien die er uit ? Zo niet voor deze klus maar wel handig voor als je draden wil lassen.
C5 Break 2.0i exclusive 2002
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
bij Wurth en Novatio en waar ze auto onderdelen verkopen
het zijn busjes die krimpen als je ze verwarmd en waar soldeer in zit

het zijn busjes die krimpen als je ze verwarmd en waar soldeer in zit

Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Ik weet niet of het precies hetzelfde is, maar het lijkt op de functie van krimpkous.
advies is bij gebruik van krimpkous daarna te boel te omwikkelen met vulkaniserende tape.
Die tape wordt na zeer korte tijd een geheel en sluit alles helemaal af van vocht en vuil.
advies is bij gebruik van krimpkous daarna te boel te omwikkelen met vulkaniserende tape.
Die tape wordt na zeer korte tijd een geheel en sluit alles helemaal af van vocht en vuil.
Zeg maar André
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Tenzij je gewoon niet soldeert, dan ook niks aan het handje. 
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Fan


Berichten: 97
Lid geworden op: 21 nov 2014 09:29
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 161500
Kleur: Grijs
Locatie: Alkmaar
Zo...even een updatetje.
Linksvoor is de linker veerpoot nat en blijft doorveren als je er op drukt.
Rechtsvoor is nog redelijk goed.
De achterbanden slijten inderdaad scheef af.
Aan de binnenkant heb ik nog 5 mm en aan de buitenkant nog maar 2 mm.
Banden zitten er nog geen 10000 km op.....
Ik heb speling op de adals rechtsachter en linksachter lijkt nog goed maar ook daar zie ik toch wel een verkleuring (lees nat) bij de lagers.....
Om het dus goed te doen moet ik zowel voor als achter alles vervangen......
Linksvoor is de linker veerpoot nat en blijft doorveren als je er op drukt.
Rechtsvoor is nog redelijk goed.
De achterbanden slijten inderdaad scheef af.
Aan de binnenkant heb ik nog 5 mm en aan de buitenkant nog maar 2 mm.
Banden zitten er nog geen 10000 km op.....
Ik heb speling op de adals rechtsachter en linksachter lijkt nog goed maar ook daar zie ik toch wel een verkleuring (lees nat) bij de lagers.....
Om het dus goed te doen moet ik zowel voor als achter alles vervangen......
C5club Fan


Berichten: 97
Lid geworden op: 21 nov 2014 09:29
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 161500
Kleur: Grijs
Locatie: Alkmaar
ZO...ADALS zijn vervangen..Wagen rijdt gelijk weer een stuk beter onder belading.
Zwabberen onder belading is verleden tijd.
Wel ff 2 nwe banden en gelijk maar even een beurt gegeven.
Zwabberen onder belading is verleden tijd.
Wel ff 2 nwe banden en gelijk maar even een beurt gegeven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Daar zitten een paar aardige putten in.........
Zeg maar André
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan


Berichten: 97
Lid geworden op: 21 nov 2014 09:29
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 161500
Kleur: Grijs
Locatie: Alkmaar
Yep...erg he ?akooiman schreef:Daar zitten een paar aardige putten in.........
Deze auto is alleen maar bij de dealer onderhouden viordat ik um kocht.......
Zo trof ik de linker arm aan.
Gelukkig zit het lager eronder en hebben deze putten geen invloed verder ... volgens een kenner.

