Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door BJG »

Hier ook:
BX 260 k km, 1 zijde vervangen
Xantia 320 k nooit
Xantia 290 k nooit
C5 400k nooit

Ik breng het gemiddelde dus omhoog qua km per lager :lol:

Natuurlijk kunnen we verbeteringen bedenken voor deze constructie, ik denk dat de fabrikant dit ook kan. Het is een keuze geweest van de fabrikant om het zo te doen. Waarbij inderdaad de kleine lagers van de Xantia berline zijn gebruikt.

@JanSr: Ik vind het wat goedkoop om te roepen dat het een gebrek aan deskundigheid is. Nogmaals er is een keuze gemaakt op bepaalde gronden (die wij niet kennen) Jij zult gezien je ervaring en kennis ook goed begrijpen dat bij het maken van keuzes de technische levensduur van een product niet altijd het meest doorslaggevend is.

Het is met auto's net als met voetbal: iedereen heeft er verstand van. Waarbij er toch een spreekwoord over stuurlui bij me op komt ;)

Leuk om te lezen de laatste AMT over het kwaliteitsbeleid bij PSA
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door JanSr »

4 DS, 2 CV, 2 CX, 1Xantia (450k), 7 XM, nooit
2 BX beide, 4 C5, allemaal, tussen 250k en 350 k.

Citroen heeft meer dan eens bewezen te weten hoe het moet.
Raadselachtig is het dan ook om te ervaren hoe verkeerd het kan.
Vandaar mijn vermoeden dat er iets over het hoofd werd gezien. Onder de paraplu van Peugeot niet zo gekke gedachte.
Tenslotte vinden we ook het remsysteem en de stuurbekrachtiging van Peugeot in onze auto's.
Kijk eens naar het belastingmodel: er is maar één verschil met de wokkelversie: de kracht van de veercilinder.
De arm van hart wiel naar draaipunt is ca 3 à 4 maal zo groot als de afstand van de zuigerstang naar het draaipunt. En dus is de kracht op de zuigerstang ook die factor hoger. En dus ook de reactiekracht op het lager.

De draagarmen die ik in handen had hadden allemaal uitgelubberde binnenlagers en dan ook nog aan de voorzijde, precies waar die veerkracht naar wijst.
Het is zo maar een gedachte, maar het verklaart veel.
Kent iemand de Peugeot draagarmen van de overeenkomstige modellen? Zou ik wel eens naast elkaar willen zien.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door BJG »

Kijk dat is wat genuanceerder :smt023

Dat van de belasting gaf ik al aan. Die is inderdaad erg hoog, en daarmee het grootste nadeel van deze constructie. Vandaar de platte kanten enzovoort (zie vorige posting)

Wat bedoel je precies met het verschil met de wokkelversie en Peugeotdraagarmen?

De overeenkomstige Peugeotmodellen van de BX en Xantia zijn er niet. De 405 en 406 hebben een andere ophanging.

De C5 Ph1 heeft een nieuwe ophanging uitsluitend voor Citroen

De C5 II-tegenhanger is de 407 qua netwerkstructuur maar met een compleet ander onderstel en ophanging (zelfde als C6, maar dan met wokkels). Deze ophanging is verder doorontwikkeld en gebruikt in de C5 ph3 zowel in wokkel als in bollenvariant. (de 407 is dus een voorloper op de C5ph3 qua ophanging, later vervangen door de 508)

Andere modellen van Citroen (AX, Saxo, Xsara) en Peugeot (106, 206, 306, 307) zijn qua ophanging identiek maar hebben torsievering, dat is dus wat anders.

De C4 en oude 308 hebben geen torsievering achter maar een nieuwe wielophanging met staande wokkels, of luchtveren igv C4GP excl..

De C3 (Ford onderstel), en de nieuwe 308 en nieuwe C4P (Opel platform) zijn niet te vergelijken.

Dat we tegenwoordig een conventioneel remsysteem aantreffen heeft niet alleen met fabrikantkeuze te maken, ook de regelgeving is wat dat betreft veranderd.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door JanSr »

BJG schreef:Kijk dat is wat genuanceerder :smt023

Dat van de belasting gaf ik al aan. Die is inderdaad erg hoog, en daarmee het grootste nadeel van deze constructie. Vandaar de platte kanten enzovoort (zie vorige posting)

Wat bedoel je precies met het verschil met de wokkelversie en Peugeotdraagarmen?
Dat is niet zozeer een nadeel van deze constructie, die qua principe al vanaf de 2CV bestaat (wel wokkels, maar met dezelfde grote arm/kleine arm). Het is het nadeel van de sommetjes niet correct maken. En zoals ik steeds betoog: Ze KUNNEN het wel. (of beter gezegd: ze KONDEN het wel.

Ik veronderstelde, kennelijk ten onrechte dat de wokkelversies (Peugeotversies) hetzelfde onderstel hebben. Dat is jouw voordeel, jij zit midden tussen de details.

En over nuances; als je maar stevig genoeg nuanceert, zeg je niets meer. Zoals in de politiek.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door JW-C5 »

BJG schreef:.....

Wat bedoel je precies met het verschil met de wokkelversie en Peugeotdraagarmen?

De overeenkomstige Peugeotmodellen van de BX en Xantia zijn er niet. De 405 en 406 hebben een andere ophanging.

......
Als ik me goed herinner had de P305 Break deze ophanging, met horizontale wokkels en dempers.
Dat alles om een zeer vlakke en zo breed mogelijke laadvloer te creëren.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 nov 2014 09:29
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 161500
Kleur: Grijs
Locatie: Alkmaar
C5club Fan
C5club Fan
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door SimonH »

Heren en of dames, mijn dank is groot dat er zo duidelijk en uitvoerig op mijn probleem wordt gereageerd.
Uit de antwoorden leer ik dat het een zwak punt is van de PH I C5.
Hoe het allemaal beter kan is ook leuk om te horen maar voorlopig heb ik ( en ik neem aan meerdere mensen) nog een PH I met dit euvel.
Dat sommigen (wellicht de meesten misschien) er geen last van hebben gehad is puur mazzel denk ik. Of ze hebben de auto nooit zwaar beladen gehad.

Vandaag even onder de auto gekeken maar ik zie er zo 123 niets aan.
Echter, wanneer ik tijdens het rijden "ineens " naar links of rechts stuur, dus met een rukje (gecontroleerd), heeft de achterkant de neiging "uit te breken"... Zelfs zonder belading.

Het klinkt dus allemaal heel logisch dat er 1 of 2 ADALS versleten zijn.
Uitgaande van alle uitvoerige antwoorden hier mag ik er dus vanuit gaan dat het niet aan iets anders kan liggen....

Indien er iemand in de buurt van Alkmaar woont en mij hierin kan en wil bijstaan, dus het probleem kan constateren en analyseren, zou ik dat enorm appreciëren.

Net nog wat gelezen over ADALS en uitlijning...
Indien de ADALS inderdaad versleten zijn, kan dit ook een lichte resonantie veroorzaken door de auto? Net alsof er een wiel niet goed in balans is maar dan door gehele auto?
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door boes »

Als je de banden en bandenspanning kan uitsluiten......
Dan blijven de adals over.

Ooit wel een een (vrij nieuwe) band gehad die een fabrieksfout in het karkas had....
Werd de wegligging en vooral het bochtengedrag niet beter van.
Om niet te zeggen levensgevaarlijk.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door akooiman »

Wat je ook nog kan proberen......

Zet de auto in de hoogste stand en controleer of de wielen recht staan.
Bij versleten lagers willen de wielen wel eens scheef gaan staan.

Dit gaat er dan ook weer voor zorgen dat de banden scheef slijten en dat kan ook weer voor trillingen zorgen.

Maar ik heb al bij verschillende auto's adals vervangen, ook waar niets aan te zien was, maar die toch helemaal versleten waren.

Merk je verder niets aan de auto als je hard remt terwijl je rechtuit rijdt?
Als de auto hier gaat spoorzoeken zou er ook aan de voorzijde ergens speling kunnen zitten.

hieronder voorbeelden van versleten lagers waar zo goed als niets van te bemerken was, muv een olie spoortje bij de afdichtingen.......
Zeg maar André
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door BJG »

:smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door BJG »

JW-C5 schreef:Als ik me goed herinner had de P305 Break deze ophanging, met horizontale wokkels en dempers.
Dat alles om een zeer vlakke en zo breed mogelijke laadvloer te creëren.

Groet,
JW
Ja dat klopt inderdaad :smt023

https://youtu.be/LVPv8410oLQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door H_H »

Nog een indicator: als je achterbanden of één er van 'gecupt' is/zijn. Dus aan de buitenzijde meer versleten dan aan de binnenzijde. Zicht zegt al iets maar meten met schuifmaat is nauwkeurige indicatie. Bij mij was de RA band flink gecupt door rotte adal(s).
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door Maarten »

Cupping is wat anders dan asymmetrische slijtage ;)

Maar inderdaad is dat laatste ook een indicatie.

Als je de auto laat controleren op de uitlijning en de achterwielen staan buiten de fabrieksspecificaties, kun je er óók van uit gaan dat de ADALs op zijn.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 612
Lid geworden op: 12 mei 2007 09:59
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Locatie: Rosmalen
V.I.P.
V.I.P.
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door Paljas »

@ andre ': In 3 uur beide kanten , knap hoor ! Heb je ABS draden doorgeknipt en hoe weer doorverbonden ? Ik zag in een ander draadje hierover dat Willy4 een busverbinding gebruikt.
C5 Break 2.0i exclusive 2002
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door willy4 »

dat klopt , je kunt ze ook solderen en een krimpkous er over doen
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 nov 2014 09:29
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 161500
Kleur: Grijs
Locatie: Alkmaar
C5club Fan
C5club Fan
Re: Zwabberende C5 PH1

Bericht door SimonH »

Ik hoop snel de howto van JW-C5 te krijgen want ik vraag me af hoe dit nou moet.....
Plaats reactie