Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2015 08:42
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
Omdat ik regelmatig een redelijk zware caravan trek (ruime 1500 kg.) heb ik, na een Peugeot 607, vorige jaar een C5 lll gekocht met een 2.2 liter HDI-motor. Uitstekende combinatie.
Een vriend van me vertelde dat, na problemen met de turbo van zijn VAG-dieselmotor, de garagist hem had aangeraden de motor, na een rit met de caravan, niet direct af te zetten maar hem nog een paar minuten stationair te laten draaien. Zijn argument was dat de turbo wordt gekoeld/gesmeerd door de motorolie en dat deze afkoeling/smering abrupt zou stoppen als de motor wordt afgezet. De turbo is dan behoorlijk heet en maakt nog een hoog aantal toeren.
Heeft iemand van jullie hier wel eens van gehoord? Klopt de theorie of is het klare nonsens?
Een vriend van me vertelde dat, na problemen met de turbo van zijn VAG-dieselmotor, de garagist hem had aangeraden de motor, na een rit met de caravan, niet direct af te zetten maar hem nog een paar minuten stationair te laten draaien. Zijn argument was dat de turbo wordt gekoeld/gesmeerd door de motorolie en dat deze afkoeling/smering abrupt zou stoppen als de motor wordt afgezet. De turbo is dan behoorlijk heet en maakt nog een hoog aantal toeren.
Heeft iemand van jullie hier wel eens van gehoord? Klopt de theorie of is het klare nonsens?
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Bij zware belasting kan de uitlaatgas temperatuur flink oplopen 350/400 graden en dan is 150 graden bij stationair relatief koel en dat is voor de turbo wel zo prettig.
Het "nadraaien" geeft de motor de kans om via het koelcircuit zijn overtollige warmte kwijt te raken.
Bij grote diesels (generatoren en scheepsmotoren) is het heel nadraaien heel normaal.
Dus geen broodje aap verhaal
Greetz Iceman
Het "nadraaien" geeft de motor de kans om via het koelcircuit zijn overtollige warmte kwijt te raken.
Bij grote diesels (generatoren en scheepsmotoren) is het heel nadraaien heel normaal.
Dus geen broodje aap verhaal

Greetz Iceman

Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Eigenlijk moet je dat altijd doen. Niet alleen na een pittige rit.
VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
Berichten: 1006
Lid geworden op: 29 mei 2006 10:50
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Locatie: Zonnigste provincie van Nederland
Staat ook zo in instructieboekje van een (benzine) THP: na een rit eventjes stationair laten draaien. Vraag me wel af of er qua afkoelen van de turbo verschil is tussen stationair draaien enerzijds en rustig de woonwijk inrijden met lage toeren anderzijds.
Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
staat ook zo in het instructieboekje van de diesel
al jaren
al jaren

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Hoe dan ook, pas uitzetten als hij stationair draait.
Vroeger gaven mensen vaak eerst nog wat gas alvorens 'm uit te zetten, dat is funest voor een turbo.
Er zijn ook auto's waarbij de turbo gekoeld wordt met water, en daar zit dan vaak ook nog een pomp op om die watercirculatie even op gang te houden na uitzetten van de motor.
Bij auto's met een elektrische waterpomp is dat een simpel programmeer klusje.
Groet,
JW
Vroeger gaven mensen vaak eerst nog wat gas alvorens 'm uit te zetten, dat is funest voor een turbo.
Er zijn ook auto's waarbij de turbo gekoeld wordt met water, en daar zit dan vaak ook nog een pomp op om die watercirculatie even op gang te houden na uitzetten van de motor.
Bij auto's met een elektrische waterpomp is dat een simpel programmeer klusje.
Groet,
JW
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Oliecirculatie valt weg na uitzetten motor. Met een bloedhete turbo zal olie in de turbolagers verbranden. Dat komt de smering bij volgende ritten en dus de levensduur niet ten goede. Tenzij er in jouw C5 een aparte oliepomp is ingebouwd die nog een tijdje nacirculeert (daar zijn ook after market oplossingen voor).

C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Hoe zit dat dan met het start-stop systeem in mijn 1.6 HDI?
De motor slaat na een behoorlijke rit op de autosnelweg gewoon af voor het eerste de beste stoplicht. En dat keer op keer. Lijkt me toch funest dan voor de turbo.
Moet wel zeggen dat ik voor iedere rit het start-stop systeem uitschakel. Ten eerste omdat ik een hekel heb aan het afslaan van de motor en ten tweede vanwege de levensduur van de turbo.
Alhoewel ik de eerste 1.6 HDI's met start-stop al ben tegengekomen met dik over de 2 ton heb ik eigenlijk nog nooit gehoord over kapotte turbo's. Dus het schijnt dan blijkbaar wel goed te gaan.
De motor slaat na een behoorlijke rit op de autosnelweg gewoon af voor het eerste de beste stoplicht. En dat keer op keer. Lijkt me toch funest dan voor de turbo.
Moet wel zeggen dat ik voor iedere rit het start-stop systeem uitschakel. Ten eerste omdat ik een hekel heb aan het afslaan van de motor en ten tweede vanwege de levensduur van de turbo.
Alhoewel ik de eerste 1.6 HDI's met start-stop al ben tegengekomen met dik over de 2 ton heb ik eigenlijk nog nooit gehoord over kapotte turbo's. Dus het schijnt dan blijkbaar wel goed te gaan.
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Wellicht blijft bij een start stop systeem de olie circuleren. Ik kan me dat goed voorstellen. Wellicht zijn er forumleden die daar meer kennis van hebben.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Ik begreep van één van de mannen van JO dat de olie inderdaad door blijft circuleren tijdens het werken van het start/stop systeem.
Dat zou je eigenlijk ook wel mogen verwachten.....
Dat zou je eigenlijk ook wel mogen verwachten.....
VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

C5club Rookie


Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2015 08:42
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
Je hebt volkomen gelijk. Inderdaad staat dat vermeld als advies bij dieselmotoren met turbo.Roman schreef:staat ook zo in het instructieboekje van de diesel
al jaren
Er wordt gesproken over "enkele seconden".
Ten overvloede staat vermeld dat, vóór het afzetten van de motor, geen gas moet worden gegeven.
Dit komt de levensduur van de turbo niet ten goede.
Weer wat geleerd.
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 aug 2015 08:44
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Zwolle
Ik had met de hdi in de 206 altijd al de gewoonte om hem even stationair te laten lopen, denk dan aan ~15 sec nadat ik geparkeerd was. Die is met 350k en de originele turbo weer verkocht, hetzelfde doe ik dus ook automatisch met de C5, het is mij in ieder geval goed bevallen, geen grote kostenposten door kapotte turbo's enzo 

Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Hier zit niet zo'n verschil in. Kern is dat de motor na een zware belasting even (enige tijd) rustig draait en niet meteen heet afgezet wordt. Dat heet afzetten gebeurt vooral tijdens een snelle autowegrit en dan tanken. De motor wordt bij de pomp afgezet en heeft dan dus geen tijd om 'even tot rust te komen'.....Biedzjee schreef:Staat ook zo in instructieboekje van een (benzine) THP: na een rit eventjes stationair laten draaien. Vraag me wel af of er qua afkoelen van de turbo verschil is tussen stationair draaien enerzijds en rustig de woonwijk inrijden met lage toeren anderzijds.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dit is niet helemaal waar. Wel mag je verwachten dat de strategie van het start stop hierop wat is aangepast zodat na een hoge belasting de auto niet onmiddellijk wordt afgezet.MichielC5 schreef:Ik begreep van één van de mannen van JO dat de olie inderdaad door blijft circuleren tijdens het werken van het start/stop systeem.
Dat zou je eigenlijk ook wel mogen verwachten.....
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik haal onze hybrid hdi altijd van de ecomodus af na een flinke rit, ik vind het helemaal niks als de auto besluit de motor gelijk uit te zetten, ik laat hem liever even nadraaien , zo ben ik dat gewend met turbomotoren .... 
Want ook na een potje blazen zet de "techniek" hem gewoon gelijk uit

Want ook na een potje blazen zet de "techniek" hem gewoon gelijk uit

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24