Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Rookie


Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
hallo allemaal
sinds vorige week heeft de C5 vooraan rechts een nieuwe bol. de oorspronkelijke was blijkbaar aan het lekken en bleek bij testen ook geen goede dempingswaarden voor te leggen (zodat de wagen zeker niet door de keuring zou geraken).
mijn garage heeft de werken uitgevoerd.
nu heb ik de indruk dat de wagen veel stugger rijdt.
ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ieder ribbeltje en putje voelbaar is.
ik krijg geen meldingen van storingen.
wat ik merk (maar ik kan niet vergelijken) is dat de wagen vooraan misschien iets hoger staat dan normaal (en tov achteraan).
als ik de wagen op en neer laat gaan, doet ie dat aan beide kanten, al lijkt me het verschil tussen 'normaal' en 'hoger' (2de stand) vooraan kleiner te zijn dan achteraan.
mijn vraag is:
hoe kan ik dit testen, zodat ik zeker weet dat er iets van mijn 'gevoel' aan is.
wat zijn de normale afstanden tussen band en wielkast wanneer de auto min of meer op vlakke ondergrond staat?
kan ik eventuele fouten (laten) uitlezen? waar vind ik hierover info?
wie heeft dit ook al gehad?
groeten
Dries
sinds vorige week heeft de C5 vooraan rechts een nieuwe bol. de oorspronkelijke was blijkbaar aan het lekken en bleek bij testen ook geen goede dempingswaarden voor te leggen (zodat de wagen zeker niet door de keuring zou geraken).
mijn garage heeft de werken uitgevoerd.
nu heb ik de indruk dat de wagen veel stugger rijdt.
ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ieder ribbeltje en putje voelbaar is.
ik krijg geen meldingen van storingen.
wat ik merk (maar ik kan niet vergelijken) is dat de wagen vooraan misschien iets hoger staat dan normaal (en tov achteraan).
als ik de wagen op en neer laat gaan, doet ie dat aan beide kanten, al lijkt me het verschil tussen 'normaal' en 'hoger' (2de stand) vooraan kleiner te zijn dan achteraan.
mijn vraag is:
hoe kan ik dit testen, zodat ik zeker weet dat er iets van mijn 'gevoel' aan is.
wat zijn de normale afstanden tussen band en wielkast wanneer de auto min of meer op vlakke ondergrond staat?
kan ik eventuele fouten (laten) uitlezen? waar vind ik hierover info?
wie heeft dit ook al gehad?
groeten
Dries
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
mijn vraag is hoe hebben ze dat gemeten
bleek bij testen ook geen goede dempingswaarden voor te leggen
bleek bij testen ook geen goede dempingswaarden voor te leggen
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Een kenner voelt dit door met draaiende motor de vering in te duwen.
Anders zijn de bollen los te testen met een stuk gereedschap. Zijn er wel de juiste bollen op gegaan?
Anders zijn de bollen los te testen met een stuk gereedschap. Zijn er wel de juiste bollen op gegaan?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
je kunt toch maar de druk meten , de demping toch niet
de demping kan je meten op de autokeuring in belgie
of heb ik het mis?
de demping kan je meten op de autokeuring in belgie
of heb ik het mis?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik vermoed dat het hier een Belgische C5 betreft.
Daar worden auto's bij de "APK" op de schokdemperbank getest.
In een ander draadje is te lezen dat er dan vaak iets mis gaat, de vering is te soepel voor die testbanken.
Remedie is dan veelal de vering even in de sportstand te zetten.
De vraag blijft uiteraard of er nu wel de juiste bollen gemonteerd zijn.
Groet,
JW
Daar worden auto's bij de "APK" op de schokdemperbank getest.
In een ander draadje is te lezen dat er dan vaak iets mis gaat, de vering is te soepel voor die testbanken.
Remedie is dan veelal de vering even in de sportstand te zetten.
De vraag blijft uiteraard of er nu wel de juiste bollen gemonteerd zijn.
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
Het gaat idd om een Belgische C5. De wagens worden hier op hun demping getest. Meestal doet de garage alle tests van de keuring voor de keuring in hun atelier.
Ze hebben er één nieuwe bol op gestoken, tov de oorspronkelijke is het nu een licht grijs model. De oorspronkelijke zijn donkerder (auto is van 2011).
Daarnet nog gereden, en ik moet zeggen dat het iets beter was. Zou het kunnen dat er storingen zijn in het circuit die de vering beïnvloeden?
Ik kreeg trouwens ook een melding van storing mbt de parkeersensoren tijdens die harde rit. Enkele dagen geleden hdden de sensoren trouwens een kolder en gingen af wanneer er niets was...
Ze hebben er één nieuwe bol op gestoken, tov de oorspronkelijke is het nu een licht grijs model. De oorspronkelijke zijn donkerder (auto is van 2011).
Daarnet nog gereden, en ik moet zeggen dat het iets beter was. Zou het kunnen dat er storingen zijn in het circuit die de vering beïnvloeden?
Ik kreeg trouwens ook een melding van storing mbt de parkeersensoren tijdens die harde rit. Enkele dagen geleden hdden de sensoren trouwens een kolder en gingen af wanneer er niets was...
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Meestal doet de garage alle tests van de keuring voor de keuring in hun atelier.
ik ken niemand die die testbank hebben en ik ken heel wat garages
ik ken niemand die die testbank hebben en ik ken heel wat garages
Berichten: 8136
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Een bol van 2011 al vervangen.
Voor de duidelijkheid, mijn bollen zijn ook net vervangen. Er was nog geen 20% stikstof uit
Die bollen waren van 2002!
Ik vind één bol vervangen ook helemaal geen goed idee.
Kun je het partnummer op de bol hier posten?
Wie weet is het de verkeerde.
Voor de duidelijkheid, mijn bollen zijn ook net vervangen. Er was nog geen 20% stikstof uit
Die bollen waren van 2002!
Ik vind één bol vervangen ook helemaal geen goed idee.
Kun je het partnummer op de bol hier posten?
Wie weet is het de verkeerde.
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
EX Auto C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
EX Auto C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)

C5club Rookie


Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
Ik zie nu dat ze de bol gespoten hebben, want er zijn spuitsporen te zien op de omliggende onderdelen.
Op de bol staat in grote letters MC 50. De kleinere letters zijn moeilijk te lezen.
Op de bol staat in grote letters MC 50. De kleinere letters zijn moeilijk te lezen.

C5club Rookie


Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
Ik weet dat het allemaal wat vroeg vervangen werd, maar er is nog wel meer mis met de wagen: op 85000 km al twee koppelingen versleten + een vliegwiel. En het ligt niet aan mij... De koppelingen versleten door druppelende olie op de koppeling...
Ik ben eerste eigenaar.
Ik ben eerste eigenaar.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 735
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:11
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Wat betreft niet door de keuring geraken omwille van slechte dempingswaarden, daar is mijn C5 vorig jaar inderdaad voor afgekeurd. Ben toen op internet gaan zoeken wat die faseverschuiving juist betekende. Ik heb een interne nota gevonden van de keuring waarin stond dat elektronisch gestuurde veersystemen die test niet hoefden te doen. Ben hiermee naar de stationchef gestapt en heb een tijdelijk groen keuringsattest gekregen terwijl mijn 'zaak' in Brussel bekeken werd. Paar weken later een gewoon attest voor een jaar ontvangen met de post.
C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)

C5club Rookie


Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
Dat is nieuw! Bij hebben ze de keuring gedaan, en er was geen enkel probleem.
Wat ik me dus afvroeg: is er een methode om de computer van het hydraulisch systeem uit te lezen? Destijds had ik een xm uit 1989 waar ik heel veel probleem had met de vering. Er was toen een middeltje (zelf in elkaar te steken met draadjes en lichtjes) waarmee ik die computer kon uitlezen en resetten.
Ik kan me niet voorstellen dat versie III die mogelijkheid niet heeft...
Wat ik me dus afvroeg: is er een methode om de computer van het hydraulisch systeem uit te lezen? Destijds had ik een xm uit 1989 waar ik heel veel probleem had met de vering. Er was toen een middeltje (zelf in elkaar te steken met draadjes en lichtjes) waarmee ik die computer kon uitlezen en resetten.
Ik kan me niet voorstellen dat versie III die mogelijkheid niet heeft...
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik zou toch is vragen waarom ze de veerbol gespoten hebben
Berichten: 396
Lid geworden op: 07 okt 2009 00:00
Auto: C5 Break 3.0 V6-24v Exclusive
Opties: full option (behalve schuifdak en JBL)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9135CJ
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 311564
Kleur: Noir Onyx EXYB**
Locatie: Vlaams-Brabant
@kos: is dit de bewuste nota waar je naar verwijst kos?
http://online.agoria.be/AO1.wsc/webextr ... Preview=no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://online.agoria.be/AO1.wsc/webextr ... Preview=no" onclick="window.open(this.href);return false;
vr gr C5-er
Citrofiel Citroën C5 V6 Break
Vorige Citroëns: DS19 | DS20 | DSuper5 | GS Break C-matic | GSA Break x 2 | GSA | Xantia 1.9D
Citrofiel Citroën C5 V6 Break
Vorige Citroëns: DS19 | DS20 | DSuper5 | GS Break C-matic | GSA Break x 2 | GSA | Xantia 1.9D