C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:14
Auto: C5(X7) Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11639
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: grijs
Net klaar met het terug zetten van de kop na het vervangen van mijn gloeibougies.

Auto heeft 210000 km gelopen en begon moeilijker te starten. Het vervangen begon makkelijk genoeg, op je knieën boven op de motor kun je er goed bij. De bougies zitten achter de luchtfilter aan de achterkant van de motor.
Ik heb een trekker gemaakt ervoor, de motor lekker warm gehouden en drie van de vier kwamen er redelijk makkelijk uit.
Eentje kwam er echter heel makkelijk uit. Deze was ook kapot en er bleek een stukje in de kop te zijn achter gebleven. Overleg met de lokale revisie bedrijf leerde mij het volgende wat ik hier wou delen.
Wat er met mijn motor is gebeurd is dat deze bougie rond de 50000 km kapot gegaan is. Ik merkte toen dat de motor wat slechter startte maar heb er niet verder aan gedacht. De auto was toen nog in onderhoud bij de dealer maar die kijken hier ook niet naar. Het is wel gewoon met de diagnose computer uit te lezen maar je kan het ook niet doen.
Het resultaat is dat toen de tweede bougie het begaf en het slecht starten echt merkbaar werd, hij startte nog wel maar iets moeizamer, besloot ik de bougies te vervangen.
De boosdoener had echter al 6 jaar gezeten en dan roest het helemaal vast aan de smalle kanalen, roest de bougie door, breekt het af en blijft een stukje achter. Dan moet de kop eraf.


Conclusie: laat de garage elke 40000 km de gloeibougies eruit halen, schoonmaken en testen. Dan blijven ze gangbaar en schoon. De kop eraf is best een grote klus, er zit veel meer in als bij mijn DS.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4948
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Welkom hier :)

Bedankt voor de tip, ik zat er zelf ook al aan te denken om ze rond de 50K, preventief te laten vervangen.
Met de Lexia kun je inderdaad uitlezen of ze nog goed zijn.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 dec 2015 09:49
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris alu
Locatie: Landen België
De kop moet er niet af.
Gewoon effe Pichler bellen.
Hij doet ook nederland.
Je kan het materiaal ook kopen via pichler om afgebroken koppen van gloeibougies er zelf uit te halen maar wij als garage bellen die persoon gewoon.
Je kan ook bellen voor vastzittende verstuivers en volledig afgebroken gloeibougies van de 3.0 iveco motors in de jumpers/boxers
Hij doet er een 10 a 12 tal per dag zei hij bij ons laatste gesprek.

Pichler Outillage BVBA
Industrieweg 45
8800 Roeselare

belgique at pichler.fr
+32 495 400810
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Als je ze er met ceramisch vet weer terug inzet gaan ze later wel gemakkelijk los.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie