Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Rechtszaak? Wie zou daar aan beginnen? Pas bij geschillen van 5k € is het zinvol om aan rechtszaken te denken en dan moet je het nog aardig zeker weten ook.
Ten tweede: Stel je eens voor hoe je je gelijk zou willen aantonen?
"In heb nu 5 maal getankt en ik haal die 5% maar niet, rechter, kan ik ff vangen?"
Ten tweede: Stel je eens voor hoe je je gelijk zou willen aantonen?
"In heb nu 5 maal getankt en ik haal die 5% maar niet, rechter, kan ik ff vangen?"
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

C5club Rookie


Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2015 08:42
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
Veel zaken kunnen eenvoudigweg niet objectief worden vergeleken en beoordeeld.
Daarom zijn ervaringen van derden (niet-belanghebbenden) zo belangrijk en bruikbaar.
Zeker als men in aanmerking neemt dat ook persoonlijke ervaringen subjectief zijn.
Gelukkig gaat het bij dit onderwerp, brandstoftoevoegingen, niet om kapitale bedragen maar om enkele tientjes.
Daarom zijn ervaringen van derden (niet-belanghebbenden) zo belangrijk en bruikbaar.
Zeker als men in aanmerking neemt dat ook persoonlijke ervaringen subjectief zijn.
Gelukkig gaat het bij dit onderwerp, brandstoftoevoegingen, niet om kapitale bedragen maar om enkele tientjes.

C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Ik zou er niet aan beginnen 

Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen

C5club Rookie


Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2015 08:42
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
Als je ontevreden bent over bijvoorbeeld de loop van de motor en er is geen zinnige verklaring of oorzaak voor te vinden, zou ik het zeker proberen.
Ikzelf heb met mijn vorige auto, Peugeot 607 met 2.2. HDI, problemen gehad na een caravanreis van vier weken door Turkije en daarna, op advies van mijn garage, een "toevoeging" laten doen.
Na een volle tank, één flesje en een paar flinke ritten waren de problemen weg.
Misschien zat het probleem "tussen de oren" van mijn garagist en mij? Zo best kunnen maar ik was blij met de oplossing.
Ikzelf heb met mijn vorige auto, Peugeot 607 met 2.2. HDI, problemen gehad na een caravanreis van vier weken door Turkije en daarna, op advies van mijn garage, een "toevoeging" laten doen.
Na een volle tank, één flesje en een paar flinke ritten waren de problemen weg.
Misschien zat het probleem "tussen de oren" van mijn garagist en mij? Zo best kunnen maar ik was blij met de oplossing.
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 dec 2012 13:56
Auto: C5 (X7) Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
Opties: Leer/Hifi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 14007
Productienummer: 10090
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: KWE(D)- Blanc Nacré
Locatie: Hellevoetsluis
Heren en eventuele dames,
Een kort internet onderzoek levert het volgende op:
Bron 1: http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws ... toffen.pdf
Bron 2:http://members.upc.nl/h.hoften9/hoofdst ... n_anwb.pdf
Bron 3:https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/ ... e-pagina=1
Maar de meest vermakelijkste (en tevens informatieve) bron is wel de volgende:
bron 4:http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-wa ... RVU_104759
Vooral die dame die naar een motor kijkt als een koe naar een nieuw hek.
En daarbij toch weer een nieuw scrabble woord geleerd: Cetaan.
veel lees en kijk plezier
Een kort internet onderzoek levert het volgende op:
Bron 1: http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws ... toffen.pdf
Bron 2:http://members.upc.nl/h.hoften9/hoofdst ... n_anwb.pdf
Bron 3:https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/ ... e-pagina=1
Maar de meest vermakelijkste (en tevens informatieve) bron is wel de volgende:
bron 4:http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-wa ... RVU_104759
Vooral die dame die naar een motor kijkt als een koe naar een nieuw hek.
En daarbij toch weer een nieuw scrabble woord geleerd: Cetaan.
veel lees en kijk plezier
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Die Keuringsdienst van Waarde kan zo heerlijk onthullend zijn. Vooral de laatste scene, waarin de kassa juffrouw meldt dat ze gewoon een liter additief bij 10.000 liter brandstof gooien als ze de tanks komen vullen.
En de motorrevisieman: Alle kleppen komen even vuil uit de motoren, wat je er ook ingooit.
En de professionele Shell-misleider met slechts boterzachte marketingpraat (witte jassen maken het geloofwaardig).
Schokkend vind ik de ANWB die kritiekloos de folderpraat herhaalt, met taalfouten en al: Vuil en afzettingen worden verwijdert (p.7)
@ Houtman: een motor hoort niet te schokken. Je hebt garages en garages. De goeie vindt de oorzaak. Bijvoorbeeld een falende EGR klep, kijk maar eens of er aangekoekt roet in het inlaathuis zit. Dat vind je alleen door te KIJKEN.
En de motorrevisieman: Alle kleppen komen even vuil uit de motoren, wat je er ook ingooit.
En de professionele Shell-misleider met slechts boterzachte marketingpraat (witte jassen maken het geloofwaardig).
Schokkend vind ik de ANWB die kritiekloos de folderpraat herhaalt, met taalfouten en al: Vuil en afzettingen worden verwijdert (p.7)
@ Houtman: een motor hoort niet te schokken. Je hebt garages en garages. De goeie vindt de oorzaak. Bijvoorbeeld een falende EGR klep, kijk maar eens of er aangekoekt roet in het inlaathuis zit. Dat vind je alleen door te KIJKEN.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Bp ultimate is wel degelijk onderzocht en getest en werkzaam bevonden door tno.
Over zuinigheid ging het mij overigens nooit.
Over zuinigheid ging het mij overigens nooit.

C5club Fan


BP Ultimate rijdt duidelijk anders dan diesel van de andere merken. Inderdaad. Maar niet merkbaar zuiniger. Wel merkbaar duurder....

C5club Rookie


Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2015 08:42
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
@ Houtman: een motor hoort niet te schokken. Je hebt garages en garages. De goeie vindt de oorzaak. Bijvoorbeeld een falende EGR klep, kijk maar eens of er aangekoekt roet in het inlaathuis zit. Dat vind je alleen door te KIJKEN.
Jammer, dat je aanneemt dat mijn garage niet goed gekeken heeft omdat zij de oorzaak niet hebben kunnen vinden. Je aanname is onterecht. Het eerste wat een monteur doet is de EGR-klep reinigen of vervangen. Daarna zijn importeurs (Peugeot en, op aanraden van de ANWB, ook Citroen) geraadpleegd. Als laatste is de auto door Diesel Büchli Harderwijk uitvoerig getest.
Jammer, dat je aanneemt dat mijn garage niet goed gekeken heeft omdat zij de oorzaak niet hebben kunnen vinden. Je aanname is onterecht. Het eerste wat een monteur doet is de EGR-klep reinigen of vervangen. Daarna zijn importeurs (Peugeot en, op aanraden van de ANWB, ook Citroen) geraadpleegd. Als laatste is de auto door Diesel Büchli Harderwijk uitvoerig getest.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Benieuwd wat ze gevonden hebben. Nogmaals: als de motor schokt is er een oorzaak.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Wat is "werkzaam" volgens dat rapport? Waar vinden we dat?c5jan schreef:Bp ultimate is wel degelijk onderzocht en getest en werkzaam bevonden door tno.
Over zuinigheid ging het mij overigens nooit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
http://www.gtue.de/sixcms/media.php/305 ... -11-15.pdf
http://www.zeit.de/mobilitaet/2015-03/b ... -nefz-wltp
http://www.zeit.de/mobilitaet/2015-03/b ... -nefz-wltp
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.

C5club Rookie


Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2015 08:42
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
Ach, ik heb slechts mijn ervaring gegeven.
Iedereen mag voor zichzelf bepalen of hij daar zelf iets aan heeft.
Inmiddels rij ik geen Peugeot meer maar Citroen en heb ik ook een andere (Citroen) garage.
Ik hoop maar dat hij net zo klantvriendelijk en bekwaam is als mijn Peugeot-dealer.
Tot nu toe, ruim tienduizend kilometers verder, geen klagen.
Iedereen mag voor zichzelf bepalen of hij daar zelf iets aan heeft.
Inmiddels rij ik geen Peugeot meer maar Citroen en heb ik ook een andere (Citroen) garage.
Ik hoop maar dat hij net zo klantvriendelijk en bekwaam is als mijn Peugeot-dealer.
Tot nu toe, ruim tienduizend kilometers verder, geen klagen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Wie een beetje op de hoogte is van brandstoftechnologie en daarnaast af en toe wat vakliteratuur leest weet allang dat toevoegingen in brandstoffen er niet voor niets zijn. Denk bijvoorbeeld alleen maar aan de klopvastheid en de veroudering van de brandstof. Zonder toevoegingen konden onze hedendaagse auto's niet op de basisbrandstoffen rijden.
Aan iedere brandstof zijn additieven toegevoegd, aan de zgn premiumbrandstoffen worden nog extra additieven toegevoegd die bijvoorbeeld de reinigende werking verhogen en de vernevelbaarheid verbeteren. Natuurlijk moet je geen wonderen verwachten van dit soort premium-brandstoffen. Bij de ene motor hebben deze brandstoffen een beter effect dan bij de andere motor.
Tegenwoordig worden aan de brandstoffen 5-10% bio-diesel of bio-ethanol (benzine) toegevoegd. Dit geeft in het brandstofsysteem wat ellende omdat deze natuurlijke grondstoffen nogal hygroscopsich zijn. Daardoor gaan er met name in de dieselsystemen bacteriën en algen groeien. Reden waarom oa bij de modernere auto's de vervangingsinterval van het brandstoffilter weer is verkort. Er zijn additieven in de brandstoffen die alg groei tegengaan, waardoor op termijn problemen kunnen worden voorkomen.
Ook kan een vervuild systeem baat hebben bij een reinigende toevoeging in de tank, bijvoorbeeld van Wyns of Forté. Dat deze toevoegingen effect kunnen hebben is te bewijzen door bijvoorbeeld een roetmeting te doen. Ik heb bij wijze van experiment auto's (zonder DPF) gemeten voor en na een toevoeging waarbij de roetwaarden duidelijk zakten na gebruik van een toevoeging.
Natuurlijk wil ik niet iedereen aan de toevoegingen praten. Sterker nog ik heb zelf in mijn C5 16HDiF nooit een toevoeging in de tank gegooid, en deze auto heeft 400 000 km probleemloos gereden, met originele verstuivers, turbo en brandstofsysteem. Wel tankte ik uitsluitend merkbrandstoffen, maar nooit premium diesels als Ultimate bijvoorbeeld.
Aan iedere brandstof zijn additieven toegevoegd, aan de zgn premiumbrandstoffen worden nog extra additieven toegevoegd die bijvoorbeeld de reinigende werking verhogen en de vernevelbaarheid verbeteren. Natuurlijk moet je geen wonderen verwachten van dit soort premium-brandstoffen. Bij de ene motor hebben deze brandstoffen een beter effect dan bij de andere motor.
Tegenwoordig worden aan de brandstoffen 5-10% bio-diesel of bio-ethanol (benzine) toegevoegd. Dit geeft in het brandstofsysteem wat ellende omdat deze natuurlijke grondstoffen nogal hygroscopsich zijn. Daardoor gaan er met name in de dieselsystemen bacteriën en algen groeien. Reden waarom oa bij de modernere auto's de vervangingsinterval van het brandstoffilter weer is verkort. Er zijn additieven in de brandstoffen die alg groei tegengaan, waardoor op termijn problemen kunnen worden voorkomen.
Ook kan een vervuild systeem baat hebben bij een reinigende toevoeging in de tank, bijvoorbeeld van Wyns of Forté. Dat deze toevoegingen effect kunnen hebben is te bewijzen door bijvoorbeeld een roetmeting te doen. Ik heb bij wijze van experiment auto's (zonder DPF) gemeten voor en na een toevoeging waarbij de roetwaarden duidelijk zakten na gebruik van een toevoeging.
Natuurlijk wil ik niet iedereen aan de toevoegingen praten. Sterker nog ik heb zelf in mijn C5 16HDiF nooit een toevoeging in de tank gegooid, en deze auto heeft 400 000 km probleemloos gereden, met originele verstuivers, turbo en brandstofsysteem. Wel tankte ik uitsluitend merkbrandstoffen, maar nooit premium diesels als Ultimate bijvoorbeeld.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Die-Hard


Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
Bedankt vrienden voor de vele reacties... een pak bijgeleerd over brandstoffen en vooral over de verkooppraatjes.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt van welk merk je tankt als je maar een "merk" tankt ipv een goedkope witte pomp (in het verleden al slechte ervaringen mee gehad).
Mijn vraag was eigenlijk of het nut heeft van geld uit te geven aan toevoegingen zoals Forte, Bardhal, Wynn's en wat al meer voor de motor te reinigen en zodoende prestaties en verbruik te verbeteren/behouden.
Daar heb ik echter nog geen tevreden uitsluitsel over...
Ik rijd (zeker in de winter) een paar maal per dag druk stadverkeer (om de Madam naar en van her werk te brengen) en heb dan ondanks een uitermate lichte rechtervoet een gemiddeld verbruik van 10l/100km. Dat vind ik veel hoewel ik een 6-trap automaat heb en daarom vermoed ik ook dat de motor snel vervuild.
Doe wel om de maand ong. een rit van zo 100km enkel om de motor en de FAP eens zuiver te blazen maar weet niet of dit afdoende is ...
Ik denk dat het niet veel uitmaakt van welk merk je tankt als je maar een "merk" tankt ipv een goedkope witte pomp (in het verleden al slechte ervaringen mee gehad).
Mijn vraag was eigenlijk of het nut heeft van geld uit te geven aan toevoegingen zoals Forte, Bardhal, Wynn's en wat al meer voor de motor te reinigen en zodoende prestaties en verbruik te verbeteren/behouden.
Daar heb ik echter nog geen tevreden uitsluitsel over...
Ik rijd (zeker in de winter) een paar maal per dag druk stadverkeer (om de Madam naar en van her werk te brengen) en heb dan ondanks een uitermate lichte rechtervoet een gemiddeld verbruik van 10l/100km. Dat vind ik veel hoewel ik een 6-trap automaat heb en daarom vermoed ik ook dat de motor snel vervuild.
Doe wel om de maand ong. een rit van zo 100km enkel om de motor en de FAP eens zuiver te blazen maar weet niet of dit afdoende is ...