Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Newbie


Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:01
Auto: citroen c5
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 50500
Kleur: metalic blauw
Hallo ik heb 2 vragen,
Ik heb cuppende achterbanden volgens de garage. Een steeds erger wordende herrie. De banden om gewisseld naar voor kant. De profiel dikte is nog zeker 5 mm zo niet meer. De banden (nieuwe) om de 10000km om wisselen naar voren zou een goedkope oplossing zijn. Ook zou dit betekenen dat de ophanging achter niet 100% zou zijn en mogelijk gericht zou moeten worden. Minimaal € 500,00 Er zitten michelin 225 primacy3 55 17
Ik ben naar een carrosserie bedrijf gegaan om na te gaan als er iets met de ophang fout zou kunnen zijn. Zij bevestigen dit en zeggen dat bij de C5 ph3 een bekend probleem is. Mogelijk zouden er nieuwe rubbers gemonteerd moeten worden.
De vraag is
Wie heeft hier ervaring mee en wat kost mogelijk dit geintje
tweede vraag
Een orginele wegklapbare trekhaak moet volgens de dealer €1200 kosten. Is dit onzin?
Ik hoor graag de waarheid.
Dank alvast
Groet koos
Ik heb cuppende achterbanden volgens de garage. Een steeds erger wordende herrie. De banden om gewisseld naar voor kant. De profiel dikte is nog zeker 5 mm zo niet meer. De banden (nieuwe) om de 10000km om wisselen naar voren zou een goedkope oplossing zijn. Ook zou dit betekenen dat de ophanging achter niet 100% zou zijn en mogelijk gericht zou moeten worden. Minimaal € 500,00 Er zitten michelin 225 primacy3 55 17
Ik ben naar een carrosserie bedrijf gegaan om na te gaan als er iets met de ophang fout zou kunnen zijn. Zij bevestigen dit en zeggen dat bij de C5 ph3 een bekend probleem is. Mogelijk zouden er nieuwe rubbers gemonteerd moeten worden.
De vraag is
Wie heeft hier ervaring mee en wat kost mogelijk dit geintje
tweede vraag
Een orginele wegklapbare trekhaak moet volgens de dealer €1200 kosten. Is dit onzin?
Ik hoor graag de waarheid.
Dank alvast
Groet koos

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Brutoprijs voor de haak incl. montage is inderdaad €1200,=
Het is wel gebruikelijk daar 20 a 25% korting vanaf te krijgen.
Succes, groeten, Cieterman

Het is wel gebruikelijk daar 20 a 25% korting vanaf te krijgen.
Succes, groeten, Cieterman


NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Ik heb er zo'n trekhaak onder zitten maar dat is wel de prijs.
Ik heb geen cuppende achterbanden. lijkt mij niet normaal.
Ik heb geen cuppende achterbanden. lijkt mij niet normaal.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Cuppende banden komt inderdaad wel voor bij de ph3. Hoe meer de auto leeg en rustig wordt bereden hoe eerder heb ik het idee.
Natuurlijk is het goed om de ophanging te checken. Een bekend probleem met rubbers is er echter niet. Voor komen wel problemen met rubbers voor, maar die uiten zich in speling en bonkgeluiden.
En verder zo vaak mogelijk wisselen achter L-R bijvoorbeeld na een winter-zomerbandenwissel en/of bij onderhoud. Eens per 10 k km is een goede richtlijn inderdaad
Natuurlijk is het goed om de ophanging te checken. Een bekend probleem met rubbers is er echter niet. Voor komen wel problemen met rubbers voor, maar die uiten zich in speling en bonkgeluiden.
En verder zo vaak mogelijk wisselen achter L-R bijvoorbeeld na een winter-zomerbandenwissel en/of bij onderhoud. Eens per 10 k km is een goede richtlijn inderdaad
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inderdaad, L<>R wisselen is de oplossing hiervoor.
Niet dit:
Ook bij de C5 heb ik dat gedaan bij de achterbanden, met goed resultaat
Groet,
JW
Niet dit:
Ik deed die L<>R wisseling bij mijn Xantia, en de herrie/gegons was binnen de kortste keren verdwenen.De banden (nieuwe) om de 10000km om wisselen naar voren zou een goedkope oplossing zijn.
Ook bij de C5 heb ik dat gedaan bij de achterbanden, met goed resultaat

Groet,
JW
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 aug 2011 16:53
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu
Locatie: Zaanstad
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Inderdaad bij banden met een vaste draairichting gaat dit niet.
De meeste zomerbanden hebben wel een asymmetrisch profiel, maar geen draairichting. Dan kun je ze dus zelf eenvoudig wisselen L-R.
De meeste zomerbanden hebben wel een asymmetrisch profiel, maar geen draairichting. Dan kun je ze dus zelf eenvoudig wisselen L-R.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Van de Michelins hebben alleen de winterbanden en de nieuwe CrossClimates een vaste draairichting.
Daarbij kun je dan niet L<>R wisselen, inderdaad.
De reden van dat L<>R wisselen is dat de "zaagtandjes" die bij het cuppen ontstaan zijn, andersom belast gaan worden en vervolgens wegslijten.
Het gegons is bijna onmiddellijk verdwenen, mede omdat de lucht op een andere manier onder de band doorgaat.
Bij V<>A wisselen bereik je dit effect niet op deze manier.
In eerste instantie zal het gonzen blijven, nu meer aan de voorkant.
Pas als de banden dan wat verder slijten zal het verminderen en verdwijnen.
Groet,
JW
Daarbij kun je dan niet L<>R wisselen, inderdaad.
De reden van dat L<>R wisselen is dat de "zaagtandjes" die bij het cuppen ontstaan zijn, andersom belast gaan worden en vervolgens wegslijten.
Het gegons is bijna onmiddellijk verdwenen, mede omdat de lucht op een andere manier onder de band doorgaat.
Bij V<>A wisselen bereik je dit effect niet op deze manier.
In eerste instantie zal het gonzen blijven, nu meer aan de voorkant.
Pas als de banden dan wat verder slijten zal het verminderen en verdwijnen.
Groet,
JW

C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Gecupte achterbanden omwisselen naar de vooras lijkt mij het stuurgedrag niet ten goede komen.
Je krijgt dan toch last van trillingen in je stuur, of heb ik het mis?
Je krijgt dan toch last van trillingen in je stuur, of heb ik het mis?

C5club Newbie


Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mei 2015 21:33
Auto: Tourer 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
Heb ook al een tijdje last van de verschijnselen zoals beschreven.
Tijdje terug ook de banden verwisseld en heb geen last meer.
Ophanging bij mij lijkt ogenschijnlijk goed....
Tijdje terug ook de banden verwisseld en heb geen last meer.
Ophanging bij mij lijkt ogenschijnlijk goed....

C5club Newbie


Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:01
Auto: citroen c5
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 50500
Kleur: metalic blauw
Mag ik iedereen bedanken voor het mee denken. Het verhaaltje dat het met een lege auto erger zou kunnen zijn is denk ik niet onwaarschijnlijk. Bij een beladen auto veert de C5 echt beter. (hydro) Wat de trekhaak betreft zal ik volgens mij naar een citroen dealer moeten en die geven geen korting.

C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Nee heb je, ja kun je krijgen...
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Ik heb een prima adres net over de grens bij Eindhoven/Valkenswaard in België, scheelde mij voor de trekhaak onder mijn DS5 met de dealer ca. € 700,-; ik heb nu een hele fijne Bosal-Oris AK41 trekhaak, 10 keer beter dan die Trefina die de dealer onder mijn C5 had gezet.
Hij monteert voor veel dealers de trekhaken.
Hij monteert voor veel dealers de trekhaken.
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country

C5club Newbie


Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2016 22:17
Auto: c5 tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 130000
Kleur: zwart
mmmmm een goede specialist met schappelijke prijzen ..... Zelf in beneden leeuwen laten doen, schappelijk en goed.
Berichten: 382
Lid geworden op: 28 mar 2009 10:56
Auto: C5 Aircross Hybrid
Opties: geen
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Phase: C5 Aircross
Organummer: -
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 15.000
Kleur: Blue Eclipse, zwarte accenten.
Locatie: Roosendaal
Als je de velgen links / rechts wisselt, moet je dan de bandenspanningsensoren opnieuw (laten) inleren?
Alfa foto kwijt