Varierend verbruik 2.2HDi tijdens constante belasting
Auteur |
Bericht |
Ella
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 nov 2015 18:38 Berichten: 31
Auto: C5 Break Exclusive 2.2HDi Automaat
Opties: JBL, LDWS, Glazen zonnedak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10544
Productienummer: 10123
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 332000
Kleur: Canache
Naar boven
|
 Varierend verbruik 2.2HDi tijdens constante belasting
Mijn 2.2HDi Heeft een variatie op het verbruik bij een zeer constante belasting. Denk aan rijden op een 80km weg die compleet vlak is. Vooral omdat ik vind dat de motor een paar km verder zou moeten komen op een liter vraag ik mij af wat er aan de hand kan zijn. Recentelijk is door de dealer de turbo vervangen, swirl-klep gangbaar gemaakt, inlaat traject schoongemaakt etc. Hij had dit gedrag ook al voor de oude turbo het begaf. Ondertussen is de situatie dus veel beter maar dit puntje wil ik nog verder onderzoeken. Natuurlijk kan wind of zo een factor zijn, maar ik zie dat het verbruik van bijvoorbeeld 1:19 terugvalt naar 1:14 op dezelfde weg zonder veranderingen. Dat is meer dan een variatie door wind. Mijn C5 III reedt op diezelfde weg met een veel constanter verbruik. (maar dat was lease en ik ben opgehouden om de overheid te sponsoren met mijn zakelijke verbruik)
|
03 maart 2016 10:13 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Varierend verbruik 2.2HDi tijdens constante belasting
Voor mijn gevoel wordt er door de ecu exact uitgerekend hoeveel brandstof er in elke cilinder gespoten moet worden voor een juiste mengselregeling afhankelijk van de belasting en voor de juiste acceleratie/deceleratie om de motor netjes rond te laten lopen. Hierbij wordt informatie van toerental, nokkenaspositie en de verstuivers, etc. verwerkt. Als de variatie in verbruik dusdanig groot is, zou ik allereerst de verstuivers eens laten testen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 maart 2016 10:26 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Varierend verbruik 2.2HDi tijdens constante belasting
wat was er juist stuk aan de oude turbo?
|
03 maart 2016 10:56 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Varierend verbruik 2.2HDi tijdens constante belasting
Wat is je gemiddelde verbruik ?? Een 2.2 met automaat is niet een zuinig type ! Met 1 op 13 mag je blij zijn ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
03 maart 2016 12:22 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Varierend verbruik 2.2HDi tijdens constante belasting
En is het verbruik wat je op de boordcomputer afleest of wat je daadwerkelijk aan de pomp hebt gemeten?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 maart 2016 12:29 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Varierend verbruik 2.2HDi tijdens constante belasting
Precies, want dat de boordcomputer schommelt is niet vreemd ,....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
03 maart 2016 12:37 |
|
 |
Ella
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 nov 2015 18:38 Berichten: 31
Auto: C5 Break Exclusive 2.2HDi Automaat
Opties: JBL, LDWS, Glazen zonnedak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10544
Productienummer: 10123
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 332000
Kleur: Canache
Naar boven
|
 Re: Varierend verbruik 2.2HDi tijdens constante belasting
Willy, de oude turbo lekte al een poos olie in het inlaattraject. Hij begaf het vrij plotseling. Ookzaak bleek later o.a.ook het kapotte filter in de banjobout.
De gegevens zijn die van de boordcomputer, waarbij die van de C5 III veeel beter bleek te werken. Op de lange afstand haal ik wel 1:14 bij 128 op de cruisecontrol.
|
03 maart 2016 14:36 |
|
 |
jeroenbusser
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 dec 2006 23:35 Berichten: 33 Woonplaats: Marssum
Auto: C5 3.0 V6 exclusive break
Opties: pack JBL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 199000
Kleur: gijs met.
Naar boven
|
 Re: Varierend verbruik 2.2HDi tijdens constante belasting
Het wisselend verbruik zou ook veroorzaakt kunnen worden door het roetfilter. Als deze bijna verzadigd vind er vaker een regeneratie plaats waardoor op die momenten het verbuik hoger is.
Groet, Jeroen
_________________ Jeroen Busser, C5 Ph2 2.0 16v exclusive break
|
05 maart 2016 12:07 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Varierend verbruik 2.2HDi tijdens constante belasting
Het verbruik is een berekening van inspuittijd x raildruk x toerental. Dus een indicatie van de belasting van de motor. Die zal zeker op de cruisecontrol voortdurend variëren. Het ligt aan de refresh frequentie van je boordcomputer wat je daar van te zien krijgt.
Dit geeft ook al aan dat een kleine afwijking met een hele grote factor wordt vermenigvuldigd. Reden waarom boordcomputers het verbruik niet nauwkeurig aangeven.
Ook regeneratie van een roetfilter zorgt voor een hoger verbruik inderdaad.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 maart 2016 15:26 |
|
 |
|