2.2HDi gezocht ter vergelijking
Auteur |
Bericht |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 2.2HDi gezocht ter vergelijking
Goedendag,
Aangezien ik al tijden in onvrede leef met het vacuüm systeem van mijn 2.2HDi, ben ik op zoek naar een 2.2 in originele staat om eens een goede tekening te maken van hoe een en ander hoort te zitten.
Vanaf aanschaf van deze auto ben ik al aan het puzzelen. Het heeft een tijd probleemloos gewerkt, tot na het vervangen van de motor........ Deze is gewisseld omdat de koppakking lek was en ik toevallig toch een motor had liggen. Inmiddels heeft deze motor al wel 6500km in het vooronder liggen pruttelen, maar zo nu en dan verschijnen er toch storingen> Storing motormanagement, storing ABS/ESR, storing uitlaatgas, etc. na 1 keer starten is de ABS melding weg, na drie of vier keer starten zijn de andere meldingen ook weg. Uitlezen geeft P0120, Permanente storing, Elektroklep van de EGR klep, controle opbrengst en P0235, tijdelijke storing, signaal laaddruk. kortsluiting naar plus of onderbreking in het circuit of te hoge waarde.
De storingen treden op wanner de kickdown gebruikt wordt. Niet iedere keer, soms is de storing een paar 100 km weg, vrijdag gebeurde het 2 keer op een dag.
Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een bij voorkeur fase 2, waar ik eens onder de motorkap mag kijken om notities toe maken, zodat ik het eens goed kan vergelijken.
_________________ Zeg maar André
|
25 jan 2016 16:04 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
Je mag gerust mijn 2.2 een keer bekijken hoor André. Volgens mij hebben wij een identieke combi motor/bak. Bij mijn weten is mijn auto origineel.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
25 jan 2016 16:48 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
een kameraad van mij heeft er ook eentje, ph1
|
25 jan 2016 17:01 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
@Maarten, super, ik kom graag eens langs om notities te maken, ik stuur je wel een PB. @Willy, dank, maar de fase1 wijkt hier en daar een beetje af. Daarom vrees ik dat ik de mist in ben gegaan met de ombouw.
_________________ Zeg maar André
|
25 jan 2016 17:20 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
Goed hoor  ik werk in Zeist, dus als dat een keer handiger is, ook van harte welkom.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
25 jan 2016 17:28 |
|
 |
jeroenbusser
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 dec 2006 23:35 Berichten: 33 Woonplaats: Marssum
Auto: C5 3.0 V6 exclusive break
Opties: pack JBL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 199000
Kleur: gijs met.
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
Hallo Andre,
Ik heb een paar jaar geleden vergelijkbare problemen gehad met mijn 2,2 hdi. Bij mij was het probleem ook ontstaan na een reparatie waar veel was los gehaald. Uiteindelijk had ik een heel klein lekje in de binnenbocht van zo'n rubber hoekslangetje waarmee de kunstof vacuumleidinkjes op het schutbord aan elkaar zitten.
Ik heb dit toen gevonden door bij de magneetklepjes op het schutbord 1 voor 1 een slangetje los te halen en er onderdruk met mijn mond op gezet.
Wellicht heb je iets aan deze tip.
Groet, Jeroen Busser
_________________ Jeroen Busser, C5 Ph2 2.0 16v exclusive break
|
25 jan 2016 21:04 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
Check ook even of de bediening van de swirl klep niet lek is, dat komt veel voor bij de 2.2
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 jan 2016 21:23 |
|
 |
Wiseguy444
C5club Fan
Geregistreerd: 26 dec 2015 10:49 Berichten: 55 Woonplaats: Landen België
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris alu
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
Zoals BJG vermeld, bediening van de swirl gaat veel stuk. Hou er ook rekening mee dat deze de enige motor is voor zover ik weet waar de turbo in vacuumrust vollast geeft en geleidelijk aan begint vacuum te zetten op de turbobediening naarmate je langer optrekt wanneer er minder en minder turbodruk nodig is. Dus: geen vacuum is volle turbodruk -0.8bar vacuum is geen/minimale turbodruk
|
25 jan 2016 21:52 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
 met dit kun je dat heel goed testen
|
25 jan 2016 22:04 |
|
 |
icebyte
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2015 08:44 Berichten: 517 Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
Mijn ph2 is ook te bekijken mocht her nodig zijn, maar ik vrees dat zwolle niet om de hoek is. Die is verder origineel op een k&n vervangingsfilter na.
|
25 jan 2016 23:11 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
Allen, dank voor het meedenken.....
Swirlmembraan is getest en ok. alle leidingen getest en ok alle rubberen verbindingen zijn vervangen voor nieuw rubber elektrische aansluitingen zijn gecontroleerd/vervangen en oke elektrokleppen zijn uitgewisseld met gebruikte exemplaren, geen verschil onderdruk is op alle plaatsen gemeten met de meter die Willy aangaf en oke met de motor uit blijft het onderdruk bestaan, dus geen lekkage. Bij handmatig bedienen van de EGR, veranderd het motor gedrag, hij gaat dus open. Het hele EGR traject is gereinigd, en niet afgedopt, hierbij ook de werking van de klep getest. Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn wat ik ook getest heb.
Het enige echte verschil tussen fase 1 en 2 is de aanwezigheid van een vacuüm box die blijkbaar als buffer gebruikt wordt. Fase 1 heeft deze, mijn fase 2 niet. De motor komt uit een fase 1, maar de turbo, de elektrokleppen en slangenwerk komt van deze auto.
Het enige wat mij dan lijkt is dat ik toch een fout gemaakt heb met de leidingen, ondanks dat ik alles gelabeld heb met tape/kleur en opschrift..
Ik heb ook nog even gespeeld met de gedachte dat het roetfilter misschien verzadigd zou zijn, alleen had ik dan een andere storingscode verwacht...... Een korte blik op live data geeft een drukverschil aan van max 11mbar, als ik onbelast met het gaspedaal speel(stilstand). Ik heb nog niet gereden met livedata
_________________ Zeg maar André
|
26 jan 2016 01:14 |
|
 |
Wiseguy444
C5club Fan
Geregistreerd: 26 dec 2015 10:49 Berichten: 55 Woonplaats: Landen België
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris alu
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
Heb je de turbo zelf getest? Die gaan ook wel eens vast komen te zitten.
|
26 jan 2016 22:53 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
De turbo is 50.000km oud en duidelijk te horen dat hij nog vrolijk draait......
_________________ Zeg maar André
|
26 jan 2016 23:20 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
Hoor je de turbo bij jou, André? Bij mijn C5 hoor je 'm zachtjes fluiten maar vooral als ie koud is.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
27 jan 2016 07:22 |
|
 |
Wiseguy444
C5club Fan
Geregistreerd: 26 dec 2015 10:49 Berichten: 55 Woonplaats: Landen België
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris alu
Naar boven
|
 Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking
akooiman schreef: De turbo is 50.000km oud en duidelijk te horen dat hij nog vrolijk draait...... P0235 Storing signaal turbodruk : Druk te hoog / bij motorkoppel en op toeren Zelfs met uw vacuum losgekoppeld zal hij volle kracht werken. Zoals ik eerder al aanhaalde werkt deze turbo omgekeerd en moet je vacuum zetten om turbodruk te minderen. Iets wat de auto vanzelf al begint te doen eens je aan het optrekken bent, doet hij dat niet krijg je zulke storingen als beveiliging.
|
27 jan 2016 07:34 |
|
 |
|