Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Melding koelvloeistof niveau te laag.
Auteur |
Bericht |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
De koelvloeistof moet tegen de hogere druk in van de gassen in de verbrandingsruimte. Dat lukt bij een lopende motor maar nauwelijks of niet. Wanneer de motor niet meer draait is de druk in het koelsysteem relatief hoger dan die in de cilinders die niet op compressie staan. Vooropgesteld dat er lekkage moet plaatsvinden van kvs->cilinder.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
22 dec 2015 22:56 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
Duidelijk. Alleen deed mijn probleem zich alleen voor bij draaiende motor. Dan werd er druk opgebouwd in het koelsysteem. Dit verzamelde zich boven in het expansie en drukte de KVS naar beneden. Dit resulteerde in de melding KVS te laag. Als het dan te lang ging duren, liet het systeem een enorme boer en perste KVS en te veel aan gas via de dop naar buiten.
Het grote verschil nu is dat bij de oude motor er een constante stroom was van belletjes in de ontluchtings slang tussen thermostaathuis en expansie vat. De huidige motor heeft dat niet.
_________________ Zeg maar André
|
22 dec 2015 23:24 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
Om nog een iets ouder topic af te stoffen....... Ik heb nog steeds de oude motor liggen met daarnaast de gedachte de motor in orde te maken als reserve. Mede omdat ik alle onderdelen toch heb liggen, muv de juiste koppakking. Nu hoop ik dat er iemand is die mij wat kan leren over de verschillen in de koppakkingen en wanneer het vervangen niet meer kan. Wat beter verwoord: ik weet dat er verschillende versies zijn die te herkennen zijn aan een gaatjescode aan de rand van de pakking. -wanneer er nu een nieuwe pakking geplaatst wordt, moet er dan dezelfde pakking geplaatst worden, of moet er een extra gaatje bij? -Hoe wordt vanuit de fabriek bepaald welke pakking er gebruikt gaat worden? -Hoe kan ik bepalen of de kop nog gevlakt kan worden voor de zuigers de kleppen gaan raken? Ik vraag dit namelijk omdat bij het bovenste dode punt de zuigers toch wel een paar mm boven het onderblok uit komen. Er nu een redelijk dikke, drie laags pakking tussen zit (4 gaatjes), wat volgens mij de dikste versie is. Graag Uw inzicht..... 
_________________ Zeg maar André
|
18 jan 2016 01:15 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
In mijn herinnering is daar iets over geschreven in de CitDoc's, en zijn daar maten aangegeven. Klopt die herinnering, kun je zoiets vinden?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 jan 2016 01:21 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
In ieder geval niet in het hoofdstuk aanbrengen- verwijderen cilinderkop.... Waar ik het dan zou verwachten
_________________ Zeg maar André
|
18 jan 2016 08:29 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
Zoek eens op de volgende documenten: 1) B1BB011YP0 Identificatie - Gegevens : Cilinderkoppakking TURBODIESEL DW12BTED4 FAP Daarin is beschreven: Citaat: Selecteer de dikte van de cilinderkoppakking afhankelijk van de uitsteekhoogte van de zuigers. 2) B1BB014AP0 Identificatie - Gegevens : Cilinderkop DIESEL TURBO DW12TED4, waarin staat: Citaat: Hoogte van de nieuwe cilinderkop : H = 133 ± 0,05 mm.
Toegestane afwijking van de vlakheid = 0,03 mm .
Maximaal toegestane aanpassing 0,2 mm. Met die gegevens is jouw "probleem" wel op te lossen, naar ik denk Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 jan 2016 11:16 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
Inderdaad wordt de pakkingdikte bepaalt door de uitsteekhoogte van de zuigers. Daarvoor is een tabel, maar die heb ik zo even niet paraat. Maar zit er n een **** pakking dan is dat in de fabriek gedaan vanwege de uitsteekhoogte die daarbij past. Het lijkt me sterk dat die hoogte is veranderd  Dus gebruik gewoon weer een pakking ****. Verder verandert er bij het vlakken niet zoveel. Je vlakt de hele kop die dus wat dunner wordt. Dat heeft geen invloed op de compressie, de compressieruimte zit immers in de zuiger. Misschien is het vlakken wel niet eens nodig. Als ik kijk naar de foto's die je hebt gepost lijkt het sterk op een doorgeslagen pakking. De motor is niet oververhit geweest en je hebt de boel in koude toestand gedemonteerd. De kans dat de kop krom is lijkt me klein. Ik zou de kromheid van de kop eerst eens (laten) meten, in lengte en kruislings mbv een rei, een lamp en een voelermaat van 0,05 mm Zie de gegevens van JW (0,03) Is de kop vlak dan kun je je wat werk en geld besparen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 jan 2016 12:39 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
wat wij soms ook al is gedaan hebben , op een vlaktafel de cilinderkop roderen maar dat neemt wel wat tijd in beslag je kunt ook breed schuurpapier op iets vlak aanbrengen en dan daar met de cilinderkop over gaan ook goed zien tussen 2 kleppen zien dat de kop niet gebarsten is verbruikte de motor olie? ander kun je de dichtingen van de klepsteel vervangen en als je het echt goed wil doen kun je de kleppen ook nog roderen
|
18 jan 2016 15:21 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
Dit is die tabel: Bijlage: Koppakking DW12TED4.jpg Dat is een ander document dan wat ik eerder aanduidde als B1BB011YP0 Identificatie - Gegevens : Cilinderkoppakking TURBODIESEL DW12BTED4 FAP. Dat gaat over de B uitvoering, de latere 2.2HDi met wat meer PK's..... Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 jan 2016 15:24 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|