Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Hallo,
Ben nog steeds bezig met dit probleem die nu bijna niet meer te overzien is.
Ter verduidelijking een korte opsomming wat er sinds bijna 2 jaar gebeurd is om trillen door stuur en hele auto te verhelpen:
- draagarm en rubbers vervangen
- cardanas li en re
- stabilisatorarmen
- motorsteun boven
- draagarm vanachter
- nieuwe banden vooraan
- 4 x banden gebalanceerd
- uitlijnen
- stuurkolom interieur aangevezen
- nieuwe remschijven en remblokken vooraan sinds gisteren
2 Citroen garages afgelopen.
Dus gisteren nieuwe remschijven en remblokken + balanceren van de 4 wielen.
Meting zej dat re wat krom stond.
Ondanks dit alles blijft het trillen duidelijk voelbaar bij bepaalde snelheden en afremmen.
Schoonbroer heeft gisteren aan de re band gevoeld.
Als hij op de grond staat en je trekt eraan langs boven + van li naar re trekken voel je duidelijk een knik achter de band. Je kan het zelfs horen. Ik heb het ook heel duidelijk gevoeld.
Hij vermoedt een wiellager of iets met het stuurhuis?? (ben het vergeten).
Hopelijk kunnen jullie mij goede raad geven want ik (en mijn portefeuille) zijn de wanhoop nabij.
Ben nog steeds bezig met dit probleem die nu bijna niet meer te overzien is.
Ter verduidelijking een korte opsomming wat er sinds bijna 2 jaar gebeurd is om trillen door stuur en hele auto te verhelpen:
- draagarm en rubbers vervangen
- cardanas li en re
- stabilisatorarmen
- motorsteun boven
- draagarm vanachter
- nieuwe banden vooraan
- 4 x banden gebalanceerd
- uitlijnen
- stuurkolom interieur aangevezen
- nieuwe remschijven en remblokken vooraan sinds gisteren
2 Citroen garages afgelopen.
Dus gisteren nieuwe remschijven en remblokken + balanceren van de 4 wielen.
Meting zej dat re wat krom stond.
Ondanks dit alles blijft het trillen duidelijk voelbaar bij bepaalde snelheden en afremmen.
Schoonbroer heeft gisteren aan de re band gevoeld.
Als hij op de grond staat en je trekt eraan langs boven + van li naar re trekken voel je duidelijk een knik achter de band. Je kan het zelfs horen. Ik heb het ook heel duidelijk gevoeld.
Hij vermoedt een wiellager of iets met het stuurhuis?? (ben het vergeten).
Hopelijk kunnen jullie mij goede raad geven want ik (en mijn portefeuille) zijn de wanhoop nabij.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Op basis van jouw info zeg ik het wiellager.
Heb maanden terug trillingen gevoeld boven de 150km/h en pas recentelijk hoorde ik mijn wiellager achter.
Na vervanging geen trillingen meer waar genomen.
Succes
Greetz Iceman
Heb maanden terug trillingen gevoeld boven de 150km/h en pas recentelijk hoorde ik mijn wiellager achter.
Na vervanging geen trillingen meer waar genomen.
Succes

Greetz Iceman

Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Bedankt Iceman,
Echter, ik hoor absoluut geen geluid.
Is dit altijd te horen bij een defecte wiellager.
Of is voelen al genoeg?
Wat gaat dat grapje nu weer kosten en moeten beiden tesamen best gebeuren?
In juni ben ik nog naar de keuring geweest.
Ik heb er toen op gehamerd dat ze goed moesten letten op een gebrek.
Heb toen heel het verhaal gedaan.
Ze konden niets vinden, net zoals de garages.
Echter, ik hoor absoluut geen geluid.
Is dit altijd te horen bij een defecte wiellager.
Of is voelen al genoeg?
Wat gaat dat grapje nu weer kosten en moeten beiden tesamen best gebeuren?
In juni ben ik nog naar de keuring geweest.
Ik heb er toen op gehamerd dat ze goed moesten letten op een gebrek.
Heb toen heel het verhaal gedaan.
Ze konden niets vinden, net zoals de garages.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Hier is enige verwarring volgens mij. Vraag je schoonbroer nog eens en schrijf het dan meteen op?
Heb je de wagen laten uitlijnen? Daarbij vallen kapotte stuurkogels toch wel door de mand zou je denken.
Heb je de wagen laten uitlijnen? Daarbij vallen kapotte stuurkogels toch wel door de mand zou je denken.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Een wiellager lijkt me zeer aannemelijk.
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Als je broer of zwager met de hand speling kan voelen is dat zeker niet het wiellager. Je kunt je voorstellen dat het wiel dan als een vallende schotel onder je auto stond te dansen.
Wiellagers zijn eenvoudig te detecteren. Je krikt het wiel op, geeft er een slinger aan en voelt aan de veerpoot of draagarm. Voel je dan een trilling, dan kun je het lager vervangen,
Het voelen van speling zoals jij hier beschrijft heeft meer te maken met een stuurkogel of het axiale gewricht van de stuurarm direct naast het stuurhuis.
Het stuurhuis heeft per kant 2 gewrichten, 1 direct ernaast die speling in de breedte (axiaal) opvangt en 1 op de fusee, die de draaibeweging mogelijk maakt. Het gaat hierbij om dit onderdeel:
Dit is het zgn. rack rod end, enerzijds in het stuurhuis en anderzijds de spoorstang.
Wiellagers zijn eenvoudig te detecteren. Je krikt het wiel op, geeft er een slinger aan en voelt aan de veerpoot of draagarm. Voel je dan een trilling, dan kun je het lager vervangen,
Het voelen van speling zoals jij hier beschrijft heeft meer te maken met een stuurkogel of het axiale gewricht van de stuurarm direct naast het stuurhuis.
Het stuurhuis heeft per kant 2 gewrichten, 1 direct ernaast die speling in de breedte (axiaal) opvangt en 1 op de fusee, die de draaibeweging mogelijk maakt. Het gaat hierbij om dit onderdeel:
Dit is het zgn. rack rod end, enerzijds in het stuurhuis en anderzijds de spoorstang.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
De auto is sinds de laatste 2 jaar al 2X ! uitgelijnd!!!
Dit door al de werken die er aan uitgevoerd werden.
Is dit dan ook mogelijk de oorzaak waarom ik een knik voel rond de middenstand van het stuur?
Als ik een beetje li of re draai bij rechtdoor rijden voel ik duidelijk een knikje.
Een soort van weerstand waar je over moet.
Ook voel je helemaal onderaan het stuurkolom een klein beetje speling ten opzichte van het draaien aan het stuur.
GW-tje, heb je misschien ook een tekening van heel de stuurinrichting?
Dan kan ik mij wat beter oriënteren
.
Dit door al de werken die er aan uitgevoerd werden.
Is dit dan ook mogelijk de oorzaak waarom ik een knik voel rond de middenstand van het stuur?
Als ik een beetje li of re draai bij rechtdoor rijden voel ik duidelijk een knikje.
Een soort van weerstand waar je over moet.
Ook voel je helemaal onderaan het stuurkolom een klein beetje speling ten opzichte van het draaien aan het stuur.
GW-tje, heb je misschien ook een tekening van heel de stuurinrichting?
Dan kan ik mij wat beter oriënteren

Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Dit is een Ph2, Menno. Volgens mij toen niet meer aan de orde.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Die knik/speling in het stuur is heel wat anders, daar is in het begin zelfs een terugroepactie voor geweest.
Dat is nu uiteraard niet meer van toepassing ...
Voor beun de haas oplossingen hiervan ( stuurkolom ) zijn genoeg draadjes hier op het forum te vinden
@ gw'tje , idd dat was voor de ph1 , je hebt gelijk....
Maar neemt m.i. niet weg dat een ph2 hier ook last van kan hebben
Sorry gaat wat fout met posten via tapadinges
Dat is nu uiteraard niet meer van toepassing ...
Voor beun de haas oplossingen hiervan ( stuurkolom ) zijn genoeg draadjes hier op het forum te vinden

@ gw'tje , idd dat was voor de ph1 , je hebt gelijk....
Maar neemt m.i. niet weg dat een ph2 hier ook last van kan hebben
Sorry gaat wat fout met posten via tapadinges

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Niet van een C5, maar wel nagenooeg gelijk. De stangen die ik bedoel zitten bij positie 1 en de kogelkoppen zitten in de rubber hoes. Met de wielen van de grond moet de speling hierop voelbaar te maken zijn. Mits daar het probleem zit, uiteraard.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Hallo, dit weekend auto met schoonbroer nagekeken op speling.
Blijkt dat het stuurhuis zelf het probleem is.
Achter de stofkap zie je de tandlat letterlijk op en neer gaan.
Heeft dit te maken met versleten bussen?
Via stelmoer op stuurhuis (thv nr 3) hebben we deze al wat vaster kunnen zetten.
Trillingen zijn al heel wat minder.
Kunnen we nog iets doen om dit op te vangen?
Of verplicht om een nieuw "revisie" stuurhuis te plaatsen?
Is dit moeilijk bij een C5? Schoonbroer heeft het al bij zijn Passat gedaan en is er lang aan bezig geweest... .
Blijkt dat het stuurhuis zelf het probleem is.
Achter de stofkap zie je de tandlat letterlijk op en neer gaan.
Heeft dit te maken met versleten bussen?
Via stelmoer op stuurhuis (thv nr 3) hebben we deze al wat vaster kunnen zetten.
Trillingen zijn al heel wat minder.
Kunnen we nog iets doen om dit op te vangen?
Of verplicht om een nieuw "revisie" stuurhuis te plaatsen?
Is dit moeilijk bij een C5? Schoonbroer heeft het al bij zijn Passat gedaan en is er lang aan bezig geweest... .