olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
Auteur |
Bericht |
bxantia
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 24 okt 2015 16:25 Berichten: 112 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
Ok ik zag dit: viewtopic.php?f=86&t=12334 en dit: https://www.youtube.com/watch?v=9KNev4TMUx4Het wordt me wel wat duidelijker nu. En je kan aan die cylinders werken zonder dat het hele systeem leegloopt. Zou ik veercylinders op de sloop kunnen kopen? En dan 'gewoon' vervangen ipv reviseren?
|
11 nov 2015 18:48 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
ja dat kan heb ik al meerdere keren gedaan
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
11 nov 2015 18:50 |
|
 |
bxantia
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 24 okt 2015 16:25 Berichten: 112 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
Ofschoon links de veercilinder nog droog is is het toch slim om hem te gaan vervangen/reviseren? Jullie hebben daar nog geen foto's van gezien. En die bol in het midden zit aan de HD regelaar geschroefd? Die regelaar is waarschijnlijk ook kaduuk maar die gaan we morgen dus eerst vetvrij en droog maken. Mag dat met 'ontvetter' of zelfs wasbenzine of moet dat persé met koudontvetter.
|
11 nov 2015 20:34 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
ik gebruik altijd dasty van de wibra of remmenreiniger werkt alletwee perfect 
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
11 nov 2015 20:48 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
Er vanuit gaande dat het systeem alleen lekt en zweet door normale ouderdom, is het goed te herstellen.
Zorg bij alle werkzaamheden onder de auto, dat de auto ondersteund is !!!!!!!!
Het vervangen van de lekzakken van de achtercilinders is redelijk goed te doen voor iedereen die niet bang is de handen vuil te maken. De enige voorwaarde is dat de clip die de veeras borgt goed los komt. Zoniet is het een stuk arbeidsintensiever........ Voor het reviseren van de cilinders zijn de werkzaamheden bijna gelijk, alleen wordt nu ook de zuiger uit de veercilinder genomen, hierdoor komt er extra olie uit stromen.
Voor beide werkzaamheden geld, dat het systeem drukloos moet zijn. (vergeet niet de dop van het vat los te draaien)
_________________ Zeg maar André
|
11 nov 2015 22:04 |
|
 |
bxantia
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 24 okt 2015 16:25 Berichten: 112 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
bedankt voor alle support vandaag. Het geeft de(ze) burger moed. Ik zag dat ik het een paar berichtjes terug in dit draadje had over ADAL. Slaat nergens op! Ik bedoelde COM2000. Ach ja. Ik denk toch dat ik ga reviseren ipv vervangen met cilinders van de sloop. Is verstandiger zeggen m'n hersens.
|
11 nov 2015 22:44 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
Maak het eerst maar eens allemaal goed schoon om te zien hoe hard het lekt, en waar......
Als de auto in de ochtend aan de achterkant niet ingezakt is, zal de slijtage van de veercilinders ook mee vallen.... en is misschien het vervangen van de lekzak rechts dan al voldoende.
Als je de auto in de ochtend van slot doet, zal de hydropomp aanspringen......hoe lang draait deze?
_________________ Zeg maar André
|
12 nov 2015 01:46 |
|
 |
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
Als je de lekzakken vervangt, zou ik de ringetjes vd veercilinders gelijk meepakken. Kost een paar tientjes en hooguit 15 minuten werk extra per kant. De borgclip loskrijgen is de "leukste" klus.
Succes met de oliewissel. Het lijkt wellicht vrij dramatisch, maar het valt te overzien.
|
12 nov 2015 09:02 |
|
 |
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
De ringetjes bij de dealer: 2x 527228 pakkingring 2x 527230 schuifpakking 2x 527232 pakking 41x47 Totaal € 15,25 incl. BTW 
_________________ Groet, Jan  20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
12 nov 2015 09:25 |
|
 |
bxantia
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 24 okt 2015 16:25 Berichten: 112 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Break Exclusive
Opties: alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 242000
Kleur: zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
Het is me nooit opgevallen dat de auto in de ochtend achter ingezakt was, maar ik ben vergeten te kijken daarnet. Was gepreoccupeerd met het luisteren naar de pomp. Toen ik met de AB de auto ontgrendelde hoorde ik niks, maar misschien ben ik vroeger teveel naar snoeiharde concerten geweest. Pas toen ik de deur opende hoorde ik een 3 -4 seconden een pomp. Voor het schoonmaken heb ik de auto links opgekrikt. Rechts bij de lekkage ging het toen ineens sneller druppelen. Bij het schoonmaken van rechtsachter zag ik het hier Bijlage: IMG_3201small.jpg gewoon stromen. Het rubbertje dat in de balk (dat is toch een dwarsbalk) hoort zat los en ik drukte het terug. Het stromen stopt. Dat is toch een retourslang ofzoiets voor overdruk? Het lijkt wel of die hele balk vol zit, ook omdat het ineens rechts echt ging druppelen( weliswaar om de 5 a 10 seconden maar toch) nadat ik de auto links had opgekrikt(rechts laagste punt). Zou de auto ooit voorzien zijn geweest van veel te veel groene LHM dat in de balk is blijven zitten na een oliewissel? Oja, om te checken of de auto achter zakt volstaat het dan om de normale rijstand te kiezen of moet ik hem hoog opgepompt laten staan?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
12 nov 2015 12:16 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
Diagnose indien de retour leiding druppelt is de veer cilinder lek en dient deze vervangen gereviseerd te worden. gewone rij stand om te checken of dame achter inzakt gewoonlijk een nachtje laten staan
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
12 nov 2015 12:22 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
In dit draadje wordt ergens vermeld dat LHM in een LDS circuit de rubbers zou opvreten. Volgens mij is dat niet juist. LDS is een (semi-) synthetisch product, op basis van minerale olie. LHM is een minerale olie. Citroën schrijft dat je geen LHM mag gebruiken in een LDS systeem. Op zich juist, maar dat is naar ik meen niet omdat daardoor het rubber aangevreten zal worden, maar veeleer omdat de eigenschappen wat anders zijn. Daardoor zal het systeem minder goed werken. Wat wél het geval is, is dat je nooit de vroeger toegepaste LHS mag gebruiken in een LHM systeem, en omgekeerd. LHS is een vloeistof op basis van ricinusolie en alcohol, dat lost rubbers op die bedoeld zijn voor minerale olie zoals LHM. En vise-versa Heeft er iemand info die deze gedachten weerspreken? Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 nov 2015 12:58 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
ricinusolie gebruikten we vroeger bij het crossen,in de benzine vanwege de smeer eigenschappen bij het verbranden had het een sterke geur
|
12 nov 2015 13:03 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
JW; volgens mij helemaal correct.
TS; Cypharse kan je eventueel ook wel helpen denk ik.
|
12 nov 2015 13:05 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: olielekkage hydraulisch systeem achter is... GROEN!
Geen kennis van olie........
@Edwin, je redenatie is niet helemaal juist...... De lekzak bestaat eigenlijk uit twee kamers, een kleine aan de kant van de bol waar de grote klemband omheenzit. Deze kamer vangt olie op uit het eerste deel van de veer. Deze olie gaat de retour leiding in. Het tweede, grote deel, de harmonica, zou eigenlijk altijd droog moeten zijn. Behalve als de ringen in de cilinder inderdaad echt versleten zouden zijn. Maar normaal zakt de auto dan bij langer stilstaan. Of wanneer de lekzak onjuist bevestigd is, op deze manier loopt de olie uit de kleine kamer, en dat kan veel zijn, naar de harmonica....
_________________ Zeg maar André
|
12 nov 2015 14:54 |
|
 |
|