Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Dit screenshot is goed. Er is te zien dat de turbodruk soms boven de berekende waarde komt. Dat is het probleem.
Nu nog vaststellen of dat van het vacuüm of van het mechanisme komt. Dat doe je Door naar het vacuüm te kijken op dat moment.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 sep 2015 16:14 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Aanvulling: Je ziet dat de bediening van de elektroklep die het vacuum regelt zakt wanneer de berekende turbodruk overeenkomt met de gemeten druk. Maar toch stijgt de turbodruk nog. De aansturing is dus correct. Op dat moment moet je het vacuüm bekijken, dat zou dan moeten zakken. Gebeurt dit niet dan is het een probleem met de elektroklep of de beluchting gebeurt dit wel dan is het een mechanisch probleem in de verstelling.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 sep 2015 16:57 |
|
 |
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
oke ik beging het te begrijpen op 7 sec is het dus zien of vacuüm rond -0,3 of iets hoger maar mag niet op -0,6 zijn klop dat of ben ik mis kan dat alleen rijdend gemeten worden ? mvg jean
_________________ lexia aanwezig
|
06 sep 2015 17:29 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Ja, het vacuüm moet dan duidelijk snel wegzakken. Dat kun je alleen rijdend doen omdat je ook rijdend het probleem hebt. Onbelast is er nauwelijks turbodruk.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 sep 2015 17:49 |
|
 |
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
alle dan zal ik dat best met twee doen ik kan maar 1 ding goed tegelijk doen ( zien naar meter en zien waar ik rijd ) morgen komt mijn zoon kan die rijden en ik zien wat gebeurt op meters mvg jean
_________________ lexia aanwezig
|
06 sep 2015 18:40 |
|
 |
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
op het moment van overdruk zakt het vacuüm tot 0,4 bar en niet verder mvg jean
_________________ lexia aanwezig
|
07 sep 2015 21:19 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Was de overdruk zo groot dat er een storing werd opgeslagen? Of werd er tijdens de test geen storing opgeslagen?
En wat gebeurt er met het vacuüm als je vol gas rijdt en vervolgens gas loslaat en laat uitrollen. Hoever zakt het vacuüm en hoe lang duurt dat?
Bij het afzetten van de motor zakt het vacuüm dan snel of langzaam weg?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
07 sep 2015 22:57 |
|
 |
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
ik had gisteren niet veel tijd meer over ik had eerst als gewist overzicht storing na test permanente storing info zwaar punt in gas pedaal geloofwaardigheid permanente storing circuit voorgloeirelais enzo voort dan tijdelijk storing 3 verschillende signaal laaddruk te hoge waarde 10 keer signaal luchthoeveelheidsmeter onlogische luchthoeveelheid 2 keer ( is nieuw ) fric-functie ( koelventilator ) onderbreking in circuit of te hoge temperatuur ik zal morgen je twee andere vragen beantwoorden mvg jean
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ lexia aanwezig
|
08 sep 2015 21:12 |
|
 |
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
vol gas rijdt en vervolgens gas loslaat en laat uitrollen stijgt het vacuüm snel tot 0,7 bar
Bij het afzetten van de motor zakt het vacuüm snel maar stopt op 0,8 bar mvg jean
_________________ lexia aanwezig
|
09 sep 2015 20:26 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
mmh, Dus bij uitrollen na gasgeven juist meer vacuüm dan bij accelereren?? dat lijkt niet ok
Bij afzetten 0,8 bar vacuüm??? dat is nog meer dan bij aantrekken van de regeling! Gaat de stang van de bediening dan wel terug? Bij 0,8 b vacuüm blijft deze aangetrokken, en dat strookt niet met wat je eerder constateerde.
Niet lullig bedoeld maar toch heb ik een beetje het gevoel dat je niet exact weet wat en hoe je zou moeten meten, en daarom de gemeten waarden verkeerd interpreteert, ik vind het erg lastig om nu een juiste conclusie te trekken.
Als je zeker weet dat je goed hebt gemeten en geïnterpreteerd dan is de vacuümregeling defect, en zou ik beginnen bij de beluchting van de elektroklep te checken en indien OK de klep zelf te vervangen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 sep 2015 11:33 |
|
 |
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Sorry,BJG ik was verkeert met 0,8 het moet zijn 0,08 bar ik heb vandaag nog iets opgemerkt als ik vertrek dan gaat vacuüm van 0,6 naar 0,4 als ik vervolgens overschakel naar tweede vacuüm van 0,6 naar 0,4 a 0,2 als ik door duw maar in derde ging vacuüm van 0,6 naar 0,4 a 0,2 maar steeg soms even terug naar 0,6 wanneer ik een paar keer dat herhaalde kreeg ik de storing emissiesysteem samen met oranje motorlampje nu zag ik ook dat wanneer ik stil stond vacuüm op 0,5 staat en niet op 0,6 sorry dat ik niet duidelijk kan uit legen (Herman van Clubcafé-uitbater lacht zich wel een breuk) als ik iets kan terug kan doen laat me weten mvg jean
_________________ lexia aanwezig
|
10 sep 2015 20:15 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Ok, helder. Lijkt aardig te werken. Nog één test die je kunt doen: vacuüm slang er af halen en een paar keer flink doortrekken. Om te kijken of de storing turbodruk te hoog wordt opgeslagen zonder vacuümbediening. En met lexia controleren of de turbodruk hoog in toeren ook hoger wordt dan de berekende waarde.
Let op: Uiteraard wordt eveneens een storing mbt te lage turbodruk druk opgeslagen omdat er onderin nu te weinig turbodruk is door het ontbreken van de vacuümbediening.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 sep 2015 08:56 |
|
 |
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Ok, vacuüm slang er af geeft geen storing ook geen storing mbt te lage turbodruk druk
ik heb filtertje ook uitgespoten met wasbenzine en gekeken of vacuüm zakt bij stilstand maar geen verschil ook zonder filtertje blijft er 0,08 bar vacuüm staan misschien moet het zo
mvg jean
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ lexia aanwezig
|
12 sep 2015 21:30 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
mmm vreemd, wel blijft de druk ver achter.
A> Als je de verstelling van de turbo volledig heen en weer doet met de hand (schroevendraaier oid) voel je dan iets van weerstand of een zwaar punt?
B> Maakt hij dan net zo'n grote slag als wanneer hij stationair draaiend aangetrokken wordt?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 sep 2015 22:00 |
|
 |
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
 Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
A> ik voel weerstand maar geen zwaar punt
B> ik denk dat slag volledig aangetrokken wordt
_________________ lexia aanwezig
|
12 sep 2015 22:14 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|