JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
remschakelaar vervangen!

Bericht door JHV »

Ik had de laatste week de indruk dat na het wegrijden de automaat niet snel genoeg ontkoppelde. Ik voelde dat de remmen werkten maar de aandrijving was er ook nog.
Remmen ging dus iets moeilijker. heb ergens gelezen dat de remschakelaar een dubbele functie zou hebben, remlicht, maar ook ontkoppeling automatische bak, en nog andere dingen die ik niet meer weet.
Even gebeld met de huisdealer; klacht zou kunnen komen van de remschakelaar maar ook van de elektrische kleppen in de bak :smt089 :smt089 .
Maar wanneer ik geen melding door het knipperen van de S en Sneeuwknop/lamp had gehad, zou het kunnen komen door de remschakelaar. Immers het knipperen van beide lampen geeft echte problemen en bovendien drukverschil aan die aanduidt dat de kleppen wel eens stuk kunnen zijn.
Maar dit laatste was het niet. Dus bij de dealer een andere remschakelaar besteld voor maar liefst 7 euro!
De oude schoongemaakt en met contactspray behandeld. Hij werd daarna een stuk soepeler, ik bedoel dus het heen en weer bewegen van de drukstift.
Maar bovenal is het rijden nu anders. De C5 heeft opeens weer echte ankers!! Hiervoor was het anders, in de zin van wel goed remmen, maar niet zoals nu!
Ook bij het wegrijden gaat het echt sneller. Alsof het loskoppelen beter gaat.
En remmen geeft geen aandrijfgevoel die niet losgekoppeld is meer.
Morgen is de nieuwe schakelaar er en vervang ik deze.
Dit verhaal omdat het een zo simpele oplossing is voor een naar probleem.
Johan
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Ik heb de remschakelaar vervangen, en het ontkoppelen, maar ook het optrekken en inschakelen "lock-up" gaat anders dan met de oude remschakelaar.
De dubbele functie van de remschakelaar misschien?
In een ander item melde ik het spoken van de automatische bak, de melding: "storing automatische versnellingsbak".
Ik ben na het rijden met de nieuwe schakelaar eigenlijk benieuwd of dat nu ook over is.
Immers de storing was regelmatig na nagenoeg eenzelfde afstand met koude motor gereden te hebben. Dus misschien helemaal geen spoken of starling, maar gewoon de remschakelaar.
Ben trouwens blij met dit forum(en het C forum), een informatieve vraag over het gevoel van niet op tijd ontkoppelen leverde bij een dealer een fiks bedrag aan kosten op.
Terwijl ik al had gelezen over de dubbele functie van de remschakelaar bij de automaat.

De remschakelaar moet trouwens wel afgesteld worden bij het plaatsen/vervangen, de drukstift is bij de nieuwe langer dan bij de oude.
Een kwestie van de schakelaar inbouwen, rempedaal diep indrukken, en nadat de schakelaar vast zit, het rempedaal op laten komen. Of zelfs even met de hand omhoog trekken.
De drukstift is dan op de goede lengte. Met de hand indrukken voordat je hem vervangt lukt niet.
In 2 a 3 minuten gebeurd.
johan
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
het derde bericht;
Omdat ik nogal nieuwsgierig ben heb ik de remschakelaar uit elkaar gehaald. Was benieuwd hoe zo'n eenvoudige schakelaar de automatische bak kan beïnvloeden. Het is idd een dubbele schakelaar; 1 contact voor de remlichten en 1 voor de elektronica van de bak.
Het zijn geen sleepcontacten zoals ik eigenlijk verwachte. gewoon 2 setjes contactpunten.
Die van de remlichten was mooi schoon, die van de bak waren 2 ingebrande contactpunten, zoals de contactpunten van een eend na lang geen onderhoud er wel eens uit zagen.
Natuurlijk zijn het kleinere contacten. Zwart en ingebrand waren ze wel. Plakten zelfs een beetje.
Nu begrijp ik het dus ook!
Johan

oja bijna vergeten te melden, vervangen remschakelaar gedaan na even overleg met de huisdealer :smt023 .
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 612
Lid geworden op: 12 mei 2007 09:59
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Locatie: Rosmalen
V.I.P.
V.I.P.
Een oud draadje gevonden voor (denk ik) mijn probleem. De automaat wil af en toe niet uit de P-stand. Ik heb twee schakelaars wit en rood en twee vragen:
1. Welke functies hebben de schakelaars? Remlicht, vrijgave P-stand, cc
2. Hoe haal je ze eruit ?
Ik denk dat ik ze alle twee maar vervang, als ik toch bezig ben.
C5 Break 2.0i exclusive 2002
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Schakelaars kun je er voorzichtig uit trekken, in de richting van de stoelen. Ze zitten niet geschroefd o.i.d.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Behalve de schakelaars zou het ook nog het relais kunnen zijn wat zich bij de pook bevind.
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 612
Lid geworden op: 12 mei 2007 09:59
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Locatie: Rosmalen
V.I.P.
V.I.P.
Klopt. Ik heb de draadjes daarover gelezen. Maar ik heb ook het idee dat de bak moeilijker gaat terugschakelen als ik hard moet remmen. Vandaar mijn vraag over de functies van de schakelaars. Beiden hebben zo te zien ieder vier draden = een beetje veel voor twee functies. Ik neem aan dat ze niet dubbelpolig zijn.
C5 Break 2.0i exclusive 2002
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Als je hard moet remmen is er ook minder tijd voor de bak om netjes terug te schakelen.
Alle functies van de schakelaars en de relais zijn eenvoudig via de Lexia te controleren. Dus eerst maar eens aan de computer voordat je lukraak wat gaat vervangen. :idea:
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Yes, mag ik nog een woordje over een oud stokpaardje van me zeggen.
Met de lexia kun je niet de remlichtschakelaar uitlezen! natuurlijk wel als hij niks meer doet, maar met deze klachten geeft het geen storing oid.

Vervangen is echt een makkie.
johan

ps, mocht het wel uit te lezen zijn, wijt dat dan aan internalisering vw virus :smt203
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 612
Lid geworden op: 12 mei 2007 09:59
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Locatie: Rosmalen
V.I.P.
V.I.P.
Dat dacht ik ook al. Ik heb een witte en een rode. Ik heb ze er al uit gehad. Beide twee polig. De rode geeft de bak vrij en heeft 2 draden. De witte is ook tweepolig maar heeft drie draden.Die schakelt het remlicht en de derde draad gaat naar ??? Wat is het verschil tussen deze schakelaars ? Electrisch gezien niets volgens mij.Gezien de kosten ga ik ze gewoon vervangen.
C5 Break 2.0i exclusive 2002
Plaats reactie