MichielC5 schreef:Een lastig dilemma.
Ja, de THP is een fijne motor, maar de problemen zijn meer dan bekend. En uiteindelijk niet te vermijden.
Ik heb vaak in getwijfeld (kopen of niet....) maar het advies blijft toch: niet doen.
Ik wil er toch nog wel wat aan afdingen.
Ik heb nu bijna 6 jaar een THP. De eerste jaren inderdaad uitsluitend ellende. Twee keer de ketting vervangen maar ook daarna begon 'ie steeds slechter te lopen. Het frustrende zat hem vooral in het feit dat de dealer geen enkele oplossing bood maar dat je toch elke keer weer die auto een paar dagen kwijt was, vaak ook zonder vervangende auto. Ik voelde me aan het lijntje gehouden en vaak voor gek verklaard.
Totdat ik na een paar jaar er echt genoeg van had en alles zelf maar ben gaan oplossen. De inlaat laten stralen met walnootgruis (EUR 225), lekke turboslangen vervangen (paar tientjes), een flush met olieadditief, de achterste carterventilatie afgedopt en - achteraf onnodig - een nieuwe turbo gemonteerd.
Resultaat: een auto die sinds die tijd weer als nieuw rijdt en na de flush ook geen bizarre hoeveelheden olie meer verbruikt. De grootste boost kwam na het schoonmaken van de inlaat: deze zat helemaal dichtgekoekt. Geen wonder dat de motor voor geen meter meer liep.
Al met al is het mijns inziens vooral kennisgebrek bij de dealer die van een overkoombaar probleem een groot issue heeft gemaakt. Er zit helaas een design flaw in die motor. Jammer dat Citroen niet haar verantwoordelijkheid daarvoor neemt. Jammer ook dat ik continu aan het lijntje ben gehouden. Nu weet ik dat schoonstralen van de inlaat over misschien 80k km weer moet gebeuren. Aan de andere kant: met de achterste PCV dicht komt daar nu veel minder olie. Maar goed, nu ik dat weet is het ook prima, dat zie ik nu gewoon als regulier onderhoud. EUR 225 / 80k = < 0,3ct per km.
Er zijn trouwens ook chemische middelen in de handel. Daar wil ik zelf nog wel een keer mee experimenteren als het issue weer gaat spelen. Bougies eruit, cilinders waarvan de inlaat open staat vullen met reinigingsmiddel, paar uur wachten, leegzuigen, krukas draaien, herhalen met de andere twee cilinders, bougies terug, olie verversen, klaar.
Al met al: laat je daardoor niet weerhouden tot het kopen van een THP. 99,9% van de issues worden veroorzaakt door de dichtgekoekte inlaat. Dat is dus eenvoudig op te lossen.