RT4 werkte niet meer na updaten ZAR's.....
Op mijn RT4 kan ik de "flitsers" laden, die haal ik elke maand op bij Planète Citroën. Die heten daar ZAR, Zones à Risques....
Vorige week zaterdag 15/8 zette ik er de versie van augustus op, me daarmee voorbereidend op de trip naar z'n thuisland die binnenkort gaat plaatsvinden.
Dat ging mis, bij het inspelen is er kennelijk ergens een bitje omgevallen. Gevolg: na 10 à 20 seconden een reboot van m'n RT4, en dat bleef maar doorgaan. Tijdens dat rebooten was er geen toegang tot het menu, ook een Dark-Reset hielp niet meer.
Op Planète loopt een lange discussie over problemen met de HDD van de RT4, resulterend in het moeten vervangen van die HDD.
Ik had echter het idee dat het probleem niet een gevolg was van een mechanische HDD crash, maar van een softwarematig probleem.
Ik heb daarom een
nieuw topic gestart in de hoop daar wat hulp te krijgen.
Parallel daaraan heb ik ons forumlid MichielC5 benaderd, in de wetenschap dat hij destijds een RT4 in z'n C5 had en daar het eea aan gemodificeerd/gesleuteld had.
Michiel bleek bereid om op korte termijn te helpen zoeken naar een oplossing.
De gedachte was dat de fout ontstaan was in de kaartoverlay waar de ZAR's in geladen worden. Dan zou een format van de NAV partitie op de HDD moeten zorgen voor het verdwijnen daarvan.
Via Mirascript is er een programmatje waarmee je via een CD of de USB een format van de NAV partitie, alsmede van de Jukebox kunt bewerkstelligen. Probleem bleek echter dat de reboot zó snel plaatsvond dat de script niet gebruikt kon worden.
Zaterdag daarom naar Michiel gereden, de RT4 uit m'n auto gehaald en de HDD eruit gepeuterd. Dat is een uiterst delicate klus, voor je het weet breekt daar een aansluiting los en dan ben je heeeeel veel verder van huis
Maar Michiel had dat eerder gedaan, hij wist dus precies hoe dat moest
Eerst een complete Image gemaakt van de HDD, voor het geval dat....
Vervolgens de NAV partitie opgezocht en die koudneuzig een Format gegeven.
Daarna de RT4 weer samengesteld en ingebouwd in m'C5.
En toen, fingers crossed, hopen dat het goed zou gaan. En ja hoor, het systeem startte weer op, alles werkte weer, uiteraard geen kaarten meer in het systeem.
Die had ik op originele CD's bij me, dus snel de Benelux kaart geladen, ook dat ging zonder problemen.
Vervolgens alle functies getest, incl. een navigatieopdracht naar Thuis. Dat werkte allemaal
Op de terugreis naar huis heb ik eerst de Frankrijk kaart, en vervolgens die van Duitsland geladen.
Thuisgekomen even gecheckt of ik kon navigeren naar adressen in F en D, dat bleek te gaan.
Vanmiddag heb ik de ZAR's weer geladen, om geen risico te lopen heb ik daarvoor de versie van juli genomen. Ook die zitten er weer goed in, alles blijkt te werken zoals ik vanmiddag merkte op een rit van een kleine 50 km.
Dankzij de hulp en bereidwilligheid van Michiel is mijn RT4 weer werkend. En kan ik binnenkort op vakantie met m'n C5, want met een voortdurend rebootend systeem dat ook alle andere functies mist is dat niet doenlijk......
Daarvoor een heel grote

aan Michiel. Top dat je me zó geholpen hebt
Groet,
JW