C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 feb 2011 13:59
Auto: 2.0 Hdi Break Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: metaalzilvergrijs
2 liter Dieselmotor C5 phase 2, (2007), 138 CV,100 kW, met FAP.

Automaterialenzaken en websites geven aan, op basis van kenteken of chassisnummer, dat er 5W-40 in moet.

Het instructieboekje heeft het ook over 0W-30. (en zelfs10W-40).

Ik begrijp dat het om reden van het FAP filter een nogal delicate kwestie is.

Wat is nu de waarheid? Wat moet er in ?


Dan over de versnellingsbak olie (handgschakelde bak):

Het instructieboekje geeft aan: 75W-80W.
Op dit forum heb ik ergens 75W-80W GL-5 gelezen.

De automateralenzaak heeft deze olie niet want "Is achterhaald": er bestaat nu:

80W-90 HD
75W-90 HDS

Beiden geven ook de GL-5 specificatie.

Volgens hun en de naastgelegen garage moet er 75W-90 HDS in want dit is een volledig synthetische olie die geschikt is voor deze versnellingsbak en die zich perfect mengt met wat er in zit (75W-80W).
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
http://www.kroon-oil.com/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
zie hier eens
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het instructieboekje heeft het ook over 0W-30
Hoort dit boekje bij déze C5?

Het merkwaardige is namelijk dat in het PSA overzicht juist deze olie uitgezonderd wordt voor toepassing in de DW10BTED4 met FaP.
Hij mag wel gebruikt worden in de uitvoering zonder FaP.

Overigens, het is niet alleen een kwestie van viscositeit, maar met name van specificatie waaraan de motorolie moet voldoen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 feb 2011 13:59
Auto: 2.0 Hdi Break Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: metaalzilvergrijs
kroon oil website: ziet er heel goed uit en bevat veel info:

echter: geeft aan motorolie om de 20.000 km vervangen-.

Citroen instructie boekje geeft aan elke 30.000 km (normaal gebruik) of elke 2 jaar (en bij intensief gebruik/veel stadswerk enz) elke 20.000 km of elk jaar.


JW: inderdaad, ik heb het instruktieboekje nog eens beter gelezen en ik begrijp nu dat er bij de C5 dieselmotoren van alles in mag:
10W-40
5W-40
0W-30 alle motoren behalve HDi met FAP
5W-30



Ik ben doorgegaan met advies vragen aan garages/monteurs/automaterialenzaken en soms word me gevraagd hoeveel kms de auto gelopen heeft (=185.000kms), (ongeveer) iedereen is het er over eens dat een 5W-40 de beste keus is. Was motor nieuw of nieuwer dan eventueel ook 5W30.

Het olie verbruik is zeer laag: ik hoef er geen olie bij te doen tussen 2 verversingen (30.000kms); na 30.000 kms staat het peil nog op 2/3 tussen min e max (dat komt ongeveer overeen met 1/3 (eenderde) liter verbruik over 30.000 kms ?? , in iedere geval zeer weinig, ik moet zeggen, ik ben een rustige rijder: ik slaag er in met een enkele uitzondering om toeren laag te houden; ik rijd meestal tussen 1.500 en 2.500 rpm.


Dan naar de kwestie over de versnellingsbak olie: de kroon site suggereert op basis van auto type en model dat 75W-80W de juiste olie is: ik kan echter geen info vinden die me bevestigd dat de 75W-90 HDS GL-5 er in kan / dat ik zonder problemen met deze olie bij kan vullen (of dat dit niet kan / af te raden is).

Is er iemand die dit weet ?
Plaats reactie