Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

C5club Rookie


Berichten: 42
Lid geworden op: 01 jul 2013 18:41
Auto: C5 2.0 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10655CJ
Productienummer: 10300
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 19000
Kleur: donker grijs metalic
Goedenavond
Ik heb het volgende probleem, de dag voordat ik na Frankrijk vertrok heb ik mijn airco laten checken en aflaten vullen (+/- 680 gram koelmiddel). de gehele heenreis koelde deze prima. helaas na 1 dag werd de koeling snel minder en ook hoorde ik uit de ventilatie schacht in het midden van de auto een hol metaal achtig geluid. ik neem aan dat dit een en ander met elkaar heeft te maken. heeft iemand hier ervaring mee en zou iemand mij kunnen vertellen wat het probleem is. helaas met veel hitte en zonder werkende airco terug gereden van uit Frankrijk.
Ik heb het volgende probleem, de dag voordat ik na Frankrijk vertrok heb ik mijn airco laten checken en aflaten vullen (+/- 680 gram koelmiddel). de gehele heenreis koelde deze prima. helaas na 1 dag werd de koeling snel minder en ook hoorde ik uit de ventilatie schacht in het midden van de auto een hol metaal achtig geluid. ik neem aan dat dit een en ander met elkaar heeft te maken. heeft iemand hier ervaring mee en zou iemand mij kunnen vertellen wat het probleem is. helaas met veel hitte en zonder werkende airco terug gereden van uit Frankrijk.
mijn eerst 3 auto's waren de eenden 2CV4, 2CV6 en 2CV8 (eend met AMI-8 motor)
CX 2.0 TD, Mitsubishi 2300TLD /GLX(9jaar)
C5 HDI 2.0 bj 2003 (na 10 jaar totalloss gereden bij 350dkm)
CX 2.0 TD, Mitsubishi 2300TLD /GLX(9jaar)
C5 HDI 2.0 bj 2003 (na 10 jaar totalloss gereden bij 350dkm)
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Als ik mij niet vergis moet er max 650gr in ....
Maar de airco experts weten dat vast beter
Maar de airco experts weten dat vast beter

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Jannes wat was de buiten temp toen?
ik dacht dat er normaal 625gr in moet
ik dacht dat er normaal 625gr in moet

C5club Rookie


Berichten: 42
Lid geworden op: 01 jul 2013 18:41
Auto: C5 2.0 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10655CJ
Productienummer: 10300
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 19000
Kleur: donker grijs metalic
de buiten temperatuur was toen +/- 22'C
mijn eerst 3 auto's waren de eenden 2CV4, 2CV6 en 2CV8 (eend met AMI-8 motor)
CX 2.0 TD, Mitsubishi 2300TLD /GLX(9jaar)
C5 HDI 2.0 bj 2003 (na 10 jaar totalloss gereden bij 350dkm)
CX 2.0 TD, Mitsubishi 2300TLD /GLX(9jaar)
C5 HDI 2.0 bj 2003 (na 10 jaar totalloss gereden bij 350dkm)
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
normaal moet hij dat kunnen koelen ook al is er gas teveel in ,of de ventilator moest niet draaien of de condensor en de radiator zijn sterk vervuilt
en dat zie je soms alleen als je de condensor verwijderd
en dat zie je soms alleen als je de condensor verwijderd

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik vrees dat het systeem z'n gas kwijt geraakt is.
Zo'n hol geluid wijst op een te laag gasniveau heeft iemand me ooit uitgelegd toen ik met een xantia hetzelfde ervoer.
Zo'n hol geluid wijst op een te laag gasniveau heeft iemand me ooit uitgelegd toen ik met een xantia hetzelfde ervoer.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Geheel mee eens.
Een hol (sis) geluid duidt op te weinig koudemiddel, ik denk dat er te weinig in zit, dat de installatie gewoon lek is. Vooral ook omdat de koeling eerst goed was en daarna snel minder werd, gepaard met geluid.
Een hol (sis) geluid duidt op te weinig koudemiddel, ik denk dat er te weinig in zit, dat de installatie gewoon lek is. Vooral ook omdat de koeling eerst goed was en daarna snel minder werd, gepaard met geluid.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het blijft daarbij merkwaardig dat bij dat hervullen geen lektest gedaan is.
Dat kan al beginnen met vacumeren en 'm dan een poosje op dat vacuum laten staan. Daaruit kun je een eerste conclusie trekken.
Als dat twijfel oproept moet je er droge stikstof met wat koudemiddel in stoppen en 'm dan op druk zetten. Vervolgens met een snuffelaar aan de gang om te kijken waar het lek zit.
Overigens, meer dan 90% kans dat het dan de condensor is die lek is. Bij een auto van meer dan 10 jaar oud is dat niks bijzonders.
Groet,
JW
Dat kan al beginnen met vacumeren en 'm dan een poosje op dat vacuum laten staan. Daaruit kun je een eerste conclusie trekken.
Als dat twijfel oproept moet je er droge stikstof met wat koudemiddel in stoppen en 'm dan op druk zetten. Vervolgens met een snuffelaar aan de gang om te kijken waar het lek zit.
Overigens, meer dan 90% kans dat het dan de condensor is die lek is. Bij een auto van meer dan 10 jaar oud is dat niks bijzonders.
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Toch is vacumeren absoluut geen betrouwbare manier om een eerste indicatie van een lek te verkrijgen. Een stijgende druk slaat vrijwel altijd op uitdampen van vocht.
Een lek moet heel behoorlijk zijn wil de druk stijgen als gevolg daarvan.
Een lek moet heel behoorlijk zijn wil de druk stijgen als gevolg daarvan.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Begrijp ik daaruit dat je van mening bent dat er altijd een druktest gedaan moet worden?
Dat is dan de enige manier om er achter te komen of het systeem dicht is.
Bij mijn weten is dit geen standaard onderdeel van de STEK procedure mbt MAC.
Ik was destijds betrokken bij het tot stand komen van de eerste F-gas verordening.
Maar ik ben niet op de hoogte van de laatste stand van zaken op dit gebied
Groet,
JW
Dat is dan de enige manier om er achter te komen of het systeem dicht is.
Bij mijn weten is dit geen standaard onderdeel van de STEK procedure mbt MAC.
Ik was destijds betrokken bij het tot stand komen van de eerste F-gas verordening.
Maar ik ben niet op de hoogte van de laatste stand van zaken op dit gebied

Groet,
JW

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat vacumeren niets aan hoeft te tonen kan ik vanuit mijn ervaring met voornoemd vehikel onderschrijven.
Alle tests werden succesvol gedaan, echter binnen een maand was het systeem leeg.
Net lang genoeg voor de vakantie, dat wel...
Overigens had ik bij de Evasion hetzelfde euvel. Daar was de hogedruksensor lek.
Alle tests werden succesvol gedaan, echter binnen een maand was het systeem leeg.
Net lang genoeg voor de vakantie, dat wel...
Overigens had ik bij de Evasion hetzelfde euvel. Daar was de hogedruksensor lek.

C5club Rookie


Berichten: 42
Lid geworden op: 01 jul 2013 18:41
Auto: C5 2.0 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10655CJ
Productienummer: 10300
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 19000
Kleur: donker grijs metalic
Volgens het airco rapport heeft het systeem 30 minuten vacuüm gestaan
mijn eerst 3 auto's waren de eenden 2CV4, 2CV6 en 2CV8 (eend met AMI-8 motor)
CX 2.0 TD, Mitsubishi 2300TLD /GLX(9jaar)
C5 HDI 2.0 bj 2003 (na 10 jaar totalloss gereden bij 350dkm)
CX 2.0 TD, Mitsubishi 2300TLD /GLX(9jaar)
C5 HDI 2.0 bj 2003 (na 10 jaar totalloss gereden bij 350dkm)
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Hoeveel koudemiddel is er uit gekomen?
Tegenwoordig wordt er in garagebedrijven niet meer met STEK, gewerkt. Maar is er een regeling voor F-gassen met een bijbehorend diploma.
Een lek systeem mag niet worden gevuld. Dus moet je er zeker van zijn dat het systeem niet lek is.
Als er geen klachten zijn over het systeem en het werkte nog goed is het aannemelijk dat er geen lekkage is. De hoeveelheid koudemiddel die er vervolgens wordt uitgehaald is een goede indicatie. Als je na 4 jaar 500 gram haalt uit een installatie die nieuw 650 gram bevat is er geen aanleiding voor het afpersen van het systeem.
100% zekerheid verkrijg je natuurlijk alleen door afpersen, maar daar wordt in de praktijk dus wel soepel mee omgaan.
Tegenwoordig wordt er in garagebedrijven niet meer met STEK, gewerkt. Maar is er een regeling voor F-gassen met een bijbehorend diploma.
Een lek systeem mag niet worden gevuld. Dus moet je er zeker van zijn dat het systeem niet lek is.
Als er geen klachten zijn over het systeem en het werkte nog goed is het aannemelijk dat er geen lekkage is. De hoeveelheid koudemiddel die er vervolgens wordt uitgehaald is een goede indicatie. Als je na 4 jaar 500 gram haalt uit een installatie die nieuw 650 gram bevat is er geen aanleiding voor het afpersen van het systeem.
100% zekerheid verkrijg je natuurlijk alleen door afpersen, maar daar wordt in de praktijk dus wel soepel mee omgaan.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als ik kon en had de tijd ,ik zette de autocar onder 28 bar stikstof een hele nacht
daar was een vulling wel 15kg
daar was een vulling wel 15kg
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Toen ik mijn installatie bij garage René heb laten afvullen werd volautomatisch een volledige procedure doorlopen en werd ook direct een middel toegevoegd wat met uv licht een lekkage kan aantonen. Dat had in dit geval een waardevolle aanvulling in de zoektocht kunnen zijn. Dat de installatie lekt is wel zeker.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km