V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Niet nakoelen motor

Bericht door JW-C5 »

BJG schreef:
chathanky schreef:
Als je de motor uitzet stopt de circulatie van de koeling en wat het dan het voordeel is van nadraaien heb ik nooit begrepen. De echte hitte zit wat dieper in het motorblok en de koel je niet echt weg met warme lucht die achter je radiateur het blok bereikt.
Zeer zeker wel. Afkoelende vloeistof in de radiateur gaat zakken, daardoor komt er nieuwe warme vloeistof vanuit de motor de radiateur in. Er ontstaat zo circulatie.
Zo werkte vroeger ook de CV: het thermosyphon systeem.
Daar kwam geen circulatiepomp aan te pas :idea:
In het huis waar ik als kind gewoond heb zat zo'n systeem, gebouwd in het begin van de vorige eeuw.

Ook bij sommige zonneboilersystemen wordt gebruik gemaakt van dit principe.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Bij een thermosifon werking stop je een vlammetje in het systeem om het fenomeen op te wekken. :D als het vlammetje weg is stopt het fenomeen.
Daarnaast is een cv systeem opgebouwd aan een strak ontwerp met voldoende dikke leidingen en niet de kronkelige stuctuur zoals je die in een C5 tegen komt. ;)
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
c5jan schreef:
Koning Bolo schreef:Schiet me net te binnen dat de fan sowieso hoort te draaien bij het inschakelen van de aircopomp.
Met de motorkap open hoor je kort na het starten een klik rechtsvoor, dat is het inschakelen van de airco. Dan moet de fan gaan draaien (als je airco hebt :D ) Als de fan niet gaat draaien is er meer aan de hand.
Andersom is ook waar: De airco zal afslaan op hogedruk als de koelfan het niet doet. Dat duurt niet langer dan hooguit een minuut.
Als de lage stand het niet doet wordt nog eerst de hoge stand van de ventilateur ingeschakeld.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 dec 2012 19:38
Auto: C5 break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
kilometerstand: 215000
Kleur: Blauw
Locatie: Medemblik
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Niet nakoelen motor

Bericht door Harmvdw »

Goedenavond,

Net even getest, en de fan draait niet, ook als ik de airco aanzet blijft de fan stil staan. Ik heb echter niet lang getest, ik ga morgen een ritje maken en zal eens kijken of hij dan misschien aan gaat had hem nu alleen even stationair laten draaien.

Bedankt voor de reactie's en ik zal de ontwikkelingen posten.

Groet Harm
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Kan best dat het relais stuk is. Dit is geen storing die je op je dashboard tegen komt. Met het uitlezen komt het iig naar voren.
Er staat ergens nog een uitgebreid topic hier op het forum.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Niet nakoelen motor

Bericht door c5jan »

chathanky schreef:Bij een thermosifon werking stop je een vlammetje in het systeem om het fenomeen op te wekken. :D als het vlammetje weg is stopt het fenomeen.
Daarnaast is een cv systeem opgebouwd aan een strak ontwerp met voldoende dikke leidingen en niet de kronkelige stuctuur zoals je die in een C5 tegen komt. ;)
Zo'n ouderwetse zelfs net buizen van verlopende dikte...ik heb dat heel lang geleden met verbazing staan bekijken in een oud huis.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Niet nakoelen motor

Bericht door JW-C5 »

Hierboven schreef ik het al, in het huis waarin ik als kind gewoond heb zat zo'n systeem.
De kolen gestookte CV ketel stond in de kelder, daar moesten we dagelijks vanuit de garage kolen in laten lopen om de CV aan de praat te houden.
Het systeem was in staat het hele huis, drie verdiepingen hoog te verwarmen, via dat thermosyphon systeem. Werkte prima :D

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als je een werkend systeem in een auto zoekt kijk dan naar de traction avant.
Dergelijke systemen zijn voor de huidige motoren niet toepasbaar.
Degene die de oudere motoren ook kent weet ook dat mechanische aangedreven ventilatoren al dan niet met een friktie koppeling ook nooit nadraaide als de motor uit staat . :D

Moderne koelsystemen zijn dusdanig opgebouwd dat er van een thermosifon werking geen sprake is. Voor de v6 bezitters. Met aanvoer en retour slang aan de bovenzijde geplaatst is het onmogelijk om een dergelijk principe op te bouwen.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Niet nakoelen motor

Bericht door BJG »

Je vergeet dat de radiateur van boven naar onderen werkt. Zo is er wel degelijk circulatie te krijgen.
Dat men niet altijd kiest voor nakoeling is wat anders. Jij trok het nut ervan in twijfel en dat is onterecht.
Tegenwoordig wordt het bij moderne koelsystemen juist weer veel toegepast soms geholpen door een elektrisch pompje. Zie daarvoor de thp.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: Niet nakoelen motor

Bericht door Sjever »

Geef de ventilator motor even een paar tikjes met een hamer(tje) meestal zijn de koolborstels op, en gaat hij na de tikken even draaien, weet je ook wat er aan de hand is in dat geval.
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Stromingsrichting van natuurlijk koelen is idd van boven naar beneden.
Als de thp een elektrische pomp nodig heeft waarom spreek je dan nog van thermosifon werking? :D
De traction avant had een dergelijk systeem.
De V6 heeft beide aansluiting boven zitten.

Ik trek zeker het nut ervan in twijfel. Dat zegt idd niet dat er bij de traction avant duidelijk voor gekozen is.
Voor de overgrote meerderheid kiest men er niet voor. Zeker gezien hoe de opbouw is. Een spaghetti aan slangen die door het motorruim liggen. De vele ontluchtingspunten en bij modellen waar het ontluchten en vullen een crime is.
Als je al een speciale vul hulpmiddelen nodig hebt omdat je anders het systeem niet gevuld of ontlucht krijgt is er geen sprake van een opbouw met het oog voor een thermosifon werking.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Niet nakoelen motor

Bericht door c5jan »

De plaatsing van ontluchtingspunten zegt niets over circulatie. Bedenk ook dat iedere auto een korte en een lange kringloop heeft.
Plaats van expansievat en vulpunt zeggen niet zoveel over de aard van de circulatie.
Neemt niet weg dat ik je punt snap en dat een klassiek ontwerp inderdaad meer op de natuurlijke circulatie lijkt te zijn gebouwd.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 400
Lid geworden op: 28 nov 2011 12:59
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart
Locatie: Schagen
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Enkele jaren geleden heb ik ook eens last gehad van een ventilator die niet aansloeg. Er is toen een andere ventilator ingezet, helaas zonder resultaat. Uiteindelijk bleek een draadbreuk de oorzaak te zijn.

Moet eenvoudig te meten zijn lijkt me.
Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
BAN
BAN
Niet nakoelen motor

Bericht door chathanky »

c5jan schreef: Neemt niet weg dat ik je punt snap en dat een klassiek ontwerp inderdaad meer op de natuurlijke circulatie lijkt te zijn gebouwd.
Wel over natuurlijke circulatie.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 dec 2012 19:38
Auto: C5 break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
kilometerstand: 215000
Kleur: Blauw
Locatie: Medemblik
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Niet nakoelen motor

Bericht door Harmvdw »

Vandaag even een groter rondje gereden, en de fan doet het wel. Als ik het contact uit zet stopt hij. Nu was het een klein rondje en niet erg warm natuurlijk. Ik denk dat hij gewoon niet na blijft draaien als het contact uit gezet wordt.
Weet iemand misschien of dit softwarematig aangepast kan worden?
Groet Harm
Plaats reactie