Na openmaken bleek dat het er van binnen nog prima uitzag, en dus was het zaak dit weer aan de praat te krijgen om het te kunnen gebruiken als reserve, mocht mijn derde remlicht onverhoopt sneuvelen.
Toen ik naar de print keek zag ik dat het schema van de openingspost:
niet klopte.
Op dat schema staan de zener en de condensator in serie met de led's, in werkelijkheid staan ze er parallel aan.
Ik heb dat schema daarom aangepast: hopelijk is het te lezen
Na meting bleek dat er een ledje kapot was, dat heb ik vervangen door eentje uit mijn oude exemplaar, dat verder wel kapot was door het water dat er in gestaan heeft.
Uiteraard daarna gecheckt of hij weer goed werkte, op een spanning van 9V bleek dat het geval, maar ook op 14,2 V werkte hij prima.
Na wat afwateringsgaatjes geboord te hebben in de behuizing heb ik 'm weer in elkaar gezet.
Nu ligt hij als reserve opgeslagen
Overigens blijken er verschillende sterkten weerstanden gebruikt te zijn bij deze remlichten.
Op het schema staan weerstanden van 6,8 Ohm, bij dit exemplaar zitten er weerstanden in die bij meting ongeveer 4,7 Ohm zijn. Merkwaardig is echter dat ze een code geel-geel hebben, dat zou dan 4,4 Ohm moeten zijn, een zeer ongebruikelijke waarde.
En in mijn oude zitten weerstanden met code groen-rood, dat zou dan 5,2 Ohm moeten zijn. Ook dat is een ongebruikelijke waarde, 5,6 Ohm is normaal.
Groet,
JW